Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-16, 15:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nu börjar det bli allt för mycket OT. Min fråga handlade om vilka delar jag ska ha av risvinäger, salt och socker till en mindre portion sushiris. Sushirisvinägern i vanliga mataffärer är troligen svindyr med små flaskor för 40 kr. Helt vansinnigt att betala när jag redan har köpt en stor flaska risvinäger för 20 kr.
OT, det vet i faan om vi en kommer nära.
Men du gav mig uppfattningen att det var lite brådis, därför rådet.
Vill du ha billig färdig, så är ju det bara köpa dunkvis, i någon av dessa ställen som säljer till sushi restauranger.
Att blanda vinäger, socker osv.., får mig att fundera på om det ens smakar samma som denna på flaska/dunk.
Citera
2013-12-15, 17:50
Medlem
Dänskens avatar
Har vi några sushikockar här? Som jobbar i någon restaurang eller liknande. Min fråga är; den gari som serveras tycker jag i regel smakar likadant. Dock ej i närheten av Blue Dragon's gari (tycker denna smakar skit). Görs denna lokalt av restaurangen eller är det någon grossist som man brukar köpa av? Märke?

Samma sak med wasabi - provade wasabi på tub (en av de dyrare sorterna) men smakade fan skit. Blir det stor skillnad om man gör med pulver?
Citera
2013-12-15, 23:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dänsken
<klipp>
Samma sak med wasabi - provade wasabi på tub (en av de dyrare sorterna) men smakade fan skit. Blir det stor skillnad om man gör med pulver?

Hehe, du fick kanske vanlig pepparrot, grönt färgämne, senapspulver och olja...

Nån äkta wasabi riven på torkat hajskinn lär du inte se på tub i alla fall.
Citera
2013-12-16, 04:58
Medlem
Mr.Riddims avatar
Sushi är lätt att göra, det är bara så omständigt trots att det är så lite ingredienser.
Citera
2013-12-16, 10:40
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dänsken
Har vi några sushikockar här? Som jobbar i någon restaurang eller liknande. Min fråga är; den gari som serveras tycker jag i regel smakar likadant. Görs denna lokalt av restaurangen eller är det någon grossist som man brukar köpa av? Märke?

Gari görs på färsk ingefära, inte sån gammal-i-gatan som finns i våra matbutiker. Färsk är vit-rosa och utan hårt torkat brunt skal. I Stockholm kan man få tag på sån i vissa Kina-butiker, vet inte om övriga landet. Men det finns finare restauranger som köper in färsk ingefära och gör själva. Men de flesta köper in färdig gari som ofta kommer i stora lådor. Det finns mindre japanska restauranger och sushirestauranger som också har små "butiker" där dom säljer gari.

Här finns ett recept som görs på "vanlig" (inte färsk alltså) ingefära. Tvivlar starkt på att det blir särskilt bra: http://www.ica.se/recept/gari-inlagd-ingefara-1165/
Citera
2013-12-18, 13:37
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Gari görs på färsk ingefära, inte sån gammal-i-gatan som finns i våra matbutiker. Färsk är vit-rosa och utan hårt torkat brunt skal. I Stockholm kan man få tag på sån i vissa Kina-butiker, vet inte om övriga landet. Men det finns finare restauranger som köper in färsk ingefära och gör själva. Men de flesta köper in färdig gari som ofta kommer i stora lådor. Det finns mindre japanska restauranger och sushirestauranger som också har små "butiker" där dom säljer gari.

Här finns ett recept som görs på "vanlig" (inte färsk alltså) ingefära. Tvivlar starkt på att det blir särskilt bra: http://www.ica.se/recept/gari-inlagd-ingefara-1165/

Muchas gracias, har du några tips på ställen i Stockholmsområdet som säljer sådan gari?
Citera
2014-03-11, 11:20
Medlem
mrtowlies avatar
Göra sushi med lax från frysta laxfiléer

Jag gillar att göra min egen sushi men tycker det är krångligt att köpa o frysa färsk lax. Ej heller är jag så sugen på att gambla med att äta den ofryst.

Funderar på att helt sonika köpa frysta laxfileer och tina upp dem o göra sushi av dem.

Någon som brukar göra detta? Är det någon fara med detta?
Citera
2014-03-11, 11:34
Bannlyst
Vad jag hört och enligt personlig erfarenhet så är det lugnt. Jag har tillagat sushi från frysta filéer odlade i Norge. Jag lever än.
Citera
2014-03-11, 12:29
Medlem
klybans avatar
Ibland så är konsistensen katastrof på dessa laxfiléer.
haft såna som är extremt mjuka, och skulle vara omöjligt att göra skivor på.
men är de normala, visst inga probs.

Sen såna som köper färsk lax, slänger ofta in den i frysen i 72h har jag för mig.
Och sen tar ut den.
Lax är en väldigt enkel fisk att hantera, benen är enkla att hitta och ta bort.
Enda om den är väldigt liten, som en del ben kanske kan vara svåra.
Citera
2014-03-11, 12:29
Medlem
rayraviolis avatar
Min erfarenhet är att färdigfryst lax håller sämre kvalitet och brukar vara trist i färg och konsistens. Men jag har svårt att se att den skulle vara farlig att äta. Själv äter jag helst laxen utan att frysa alls. Det går bra, även Livsmedelsverket håller med:

"Däremot behöver man inte frysa odlad lax (Salmo salar), eftersom risken för att den ska innehålla parasiter är ytterst liten."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-fisk/

Som alltid med fisk gäller det att ha bra koll på hur färsk fisk ser ut. Lax förvaras ganska länge utan att bli direkt dålig. Men mot slutet utvecklar den en ofräsch "fiskig" smak som absolut inte funkar för sushi.
Citera
2014-03-11, 12:36
Medlem
Brain-Levels avatar
De djupfrysta laxklumparna brukar smaka hopprep. Fifan.
Citera
2014-03-11, 13:09
Medlem
Ratis avatar
Kör på gravad eller kallrökt lax så får du lite smak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in