Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-11, 22:54
Medlem
Shintas avatar
Blir lite förvånad över att det finns en hel del som tycker att det är så dyrt att göra egen sushi. Men visst, betalar man 30 spänn för 500g sushiris och säkerligen lika mycket för 10 ark nori från Blue Dragon förstår jag...

Det bästa tipset är att gå till eran lokala asienaffär, som har alla dessa grejer till mer än överkomliga priser. Bor ni ute i buschen funkar grötris alldeles utmärkt Och snåla inte på fisken; en dålig fisk förstör i princip allt. En vanlig portionsbit räcker långt. Min favorit i laxväg är helt klart Salmas laxfiléer, perfekt till sashimi. Dreglar bara jag tänker på det...

Och tro inte att det inte går att göra urgod sushi hemma. Med lite träning och bra råvaror hamnar man på i princip samma nivå som en sushibar i Japan (kanske inte de allra dyraste)
Citera
2010-10-05, 22:43
Bannlyst
Jag läste denna:
http://www.tasteline.com/koksknep/Mat/Lar-dig-gora-sushi/

Och använde sådana blue dragoon saker man hittar på närköp (ris, vinäger, etc.), de är både dyra och tydligen inte speciellt bra, men jag tog dem första gången för det var enklare än att leta upp "riktiga" ingredienser.

Tycker jag lärt mig få till riset bra. Är det värt att köpa sådant Ichiban-ris som nämns i ovanstående artikel och var köper man det i Malmö?

Som jag fattat det hänger det hela nu på råvarorna. Var hittar man bra ris, vinäger, fisk etc.?

PS. Grötris nämndes i tråden, det ska tydligen bli riktigt dåligt.
Citera
2013-03-15, 00:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Är inne i en japansk matperiod och tänkte tillaga sushi (har gjort det tidigare fast då med min syster). Har t o m införskaffat en hangiri (japansk träbalja för sushin att svalna på).

Var man än söker på sushiris så är det bara recept för flertalet portioner. Säg att jag bara ska göra för en portion? 1 dl sushiris = 1 dl vatten? Men vilka mängder till vinägern, sockret, saltet?

Behöver råd så fort som möjligt då jag ska göra sushi i dagarna.
Citera
2013-03-15, 00:24
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är inne i en japansk matperiod och tänkte tillaga sushi (har gjort det tidigare fast då med min syster). Har t o m införskaffat en hangiri (japansk träbalja för sushin att svalna på).

Var man än söker på sushiris så är det bara recept för flertalet portioner. Säg att jag bara ska göra för en portion? 1 dl sushiris = 1 dl vatten? Men vilka mängder till vinägern, sockret, saltet?

Behöver råd så fort som möjligt då jag ska göra sushi i dagarna.

Tja, jag jobbar på en sushibar. Där har vi 1 dl vinäger, 0.75 dl socker och 3 teskedar salt per kilo ris. Så du får göra lite matte för att få till exakt mängd du vill ha. Då man ska koka upp vinägern (eller värma den så att sockret smälter och saltet blandas ut i det) så blir det lite svårt med enbart en 10-del av detta. Bjud dina vänner på sushi också så.
Citera
2013-03-15, 00:39
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Tja, jag jobbar på en sushibar. Där har vi 1 dl vinäger, 0.75 dl socker och 3 teskedar salt per kilo ris. Så du får göra lite matte för att få till exakt mängd du vill ha. Då man ska koka upp vinägern (eller värma den så att sockret smälter och saltet blandas ut i det) så blir det lite svårt med enbart en 10-del av detta. Bjud dina vänner på sushi också så.
Ursäkta, men detta inlägg hjälpte mig inte ett skvatt. Mina vänner gillar inte sushi dessutom.
Citera
2013-03-15, 00:47
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursäkta, men detta inlägg hjälpte mig inte ett skvatt. Mina vänner gillar inte sushi dessutom.

http://hurmangörsushi.se/

Fanns en sida som hette. Får hoppas det hjälper då.

Glömde att du mätte ris voltym och jag i vikt, så blev rätt luddigt ja.
Citera
2013-03-15, 00:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
http://hurmangörsushi.se/

Fanns en sida som hette. Får hoppas det hjälper då.

Glömde att du mätte ris voltym och jag i vikt, så blev rätt luddigt ja.
Jag har redan kollat där men ration känns rent åt helvete med dubbelt så mycket vinäger som socker.
Citera
2013-03-15, 10:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har redan kollat där men ration känns rent åt helvete med dubbelt så mycket vinäger som socker.
Finns det inte färdig sushivinäger att köpa om du är osäker?
För mig brorsan köper 5liters dunkar.
Citera
2013-03-15, 14:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det inte färdig sushivinäger att köpa om du är osäker?
För mig brorsan köper 5liters dunkar.
Jo finns det kanske, men jag hittade inga sån i min lokala asiatiska affär.
Citera
2013-03-15, 15:50
Medlem
Sushi-Su

1 cup rice vinegar

3 tablespoons sugar

2 1/2 teaspoons salt

1 piece kombu, 2-inches square (optional)

Combine the vinegar, sugar, salt, and kombu in a small saucepan. Place the saucepan over medium-high heat and cook, stirring until the sugar and salt dissolve. When the mixture is clear, remove the saucepan from the heat and set it aside to cool. Discard the piece of kombu. Sushi-su can be stored in an airtight container in the refrigerator for up to 1 month.

Det här receptet på sushivinäger är ganska ok.
Citera
2013-03-15, 19:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo finns det kanske, men jag hittade inga sån i min lokala asiatiska affär.
Finns i alla lite större matbutiker.
Bland de andra sushisakerna.
Citera
2013-03-16, 00:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns i alla lite större matbutiker.
Bland de andra sushisakerna.
Nu börjar det bli allt för mycket OT. Min fråga handlade om vilka delar jag ska ha av risvinäger, salt och socker till en mindre portion sushiris. Sushirisvinägern i vanliga mataffärer är troligen svindyr med små flaskor för 40 kr. Helt vansinnigt att betala när jag redan har köpt en stor flaska risvinäger för 20 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in