Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-27, 01:32
Medlem
Ignatius Is avatar
Huruvida Firman Boys är en tillgång eller en belastning för AIK är tämligen ointressant. Saken är att Firman Boys är ett samhällsproblem som bidrar aktivit till glorifiering av våld och normupplösning. Av den anledningen är det fullt korrekt att de personer som ingår i Firman Boys även tvingas ta ansvar för detta agerande genom att hängas ut. Att vara huligan är ingen fritidssysselsättning som det går att välja bort på måndag morgon. Väljer man att åsidosätta lagar och samhällets normer så gör man det fullt ut och tar även ansvar för fullt ut. Om det därutöver går att skapa en förlängning till AIK, där man kan styrka att AIK agerar för att stödja dessa individer, är det inte mer än rätt att även AIK åläggs ansvar.
2007-10-27, 02:10
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Huruvida Firman Boys är en tillgång eller en belastning för AIK är tämligen ointressant. Saken är att Firman Boys är ett samhällsproblem som bidrar aktivit till glorifiering av våld och normupplösning. Av den anledningen är det fullt korrekt att de personer som ingår i Firman Boys även tvingas ta ansvar för detta agerande genom att hängas ut. Att vara huligan är ingen fritidssysselsättning som det går att välja bort på måndag morgon. Väljer man att åsidosätta lagar och samhällets normer så gör man det fullt ut och tar även ansvar för fullt ut. Om det därutöver går att skapa en förlängning till AIK, där man kan styrka att AIK agerar för att stödja dessa individer, är det inte mer än rätt att även AIK åläggs ansvar.
Mkt bra sagt Ignatius
Som jag sa i förenklad form...om dom älskar sitt lag så djävla mkt,kanske det borde införas demokrati,kommunikation o samarbete i firmorna o se vad deras respektive spelare och styrelse tycker om situationen?
Nähä,dom tar avstånd?....fucking oväntat
Det är väl knappast nån hemlighet rent logiskt att idioterna säkert har ett fotbollsintresse,men oxo kanske haft ofärgat LEGO,uppförsbacke till dagis och cement i sandlådan i barndomen....givetvis är det störda personer....samhällets marginal...sociopater
Så är det!
2007-10-27, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Ok, jag kanske har misstolkat dej vad gäller värdet på oss olika supportrar, men varför är du så jävla förbannad och svär på alla som inte tycker exakt lika som dej? Slår du fortfarande folk på käften före, under och efter matcherna? Anser du dej vara en bra förebild till dina barn när du försvarar våldet?

Det är en sak att erkänna att man gjort dumheter i sin ungdom, men att försvara det är ju bara korkat och skickar ut felaktiga signaler.

Skulle du vilja att dina barn joinade firman?

Därför att det talas så myckets strunt i sammanhang då detta diskuteras givetvis. Jag säger bara Mats Olsson så tror jag du förstår vad jag menar. Det talas och babblas utifrån en uppmålad mediebild av folk som inte vet.

Nej, jag slår ingen på käften längre. Därtill är jag alldeles för gammal, fet, lat och bekväm. Nej jag vill inte att mina barn blir firma. Att jag försvarar livsstilen är nog inte så konstigt eftersom det skulle kännas väldigt konstigt att inte stå upp för de mest passionerade supportrarna klubben har.

Jag är i sanning så förbannat trött på den bild som målas upp av dessa personer. Såg du insider? I så fall tror jag du förstår vad jag menar.
2007-10-27, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag skriver vad jag tolkar via media osv. Menar du att media fabrikerar alla de skador som huliganerna kostar samhället?

Tänk bort firman. Tänk bort DFG. Vad skulle en polisinsats på ett derby kosta då? Hur mycket skulle vandaliseras i Solna, längs blålinjen in mot city?

Just det. Nej, fortsätt leva i er svartvita tillvaro ni och tolka det ni läser i media på vilket sätt ni vill. Om ni blir gladare av det så...
2007-10-27, 10:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Vi ser förmodligen detta på olika sätt, men i min värld finns det stora motsättningar mellan att älska sitt lag och att slå andra supportrar på truten...
Jag tror att många söker sig till klackarna/firmorna för att det är "action" där. Jag kan inte riktigt förstå varför man ska ordna slagsmål i en grusgrop för att se vem som är den mest hängivna supportern.

Om det fanns firmor schack skulle det säkert dra till sig en och annan idiot där också...
Detta var mitt första inlägg i tråden

Citat:

Det var ju synd om jag spräckte din illusion om mig...

Allvarligt talat förstår jag inte fenomenet. Jag har inga problem med att folk ibland, "i stridens hetta", blir så förbannade på varandra att man tar till nävarna. Det inträffar på krogen, i skolan och inte minst bland supportrar.

Att därifrån gå till att man i ett lags färger stämmer träff för att slå skiten ur varandra känns lite knepigt för mig. Det är iofs bättre att man gör det på avskild plats än bland
allmänheten.
Citat:

En stor motsättning är att man kostar sitt lag stora pengar när de tappar sponsorer samt får böter. En annan motsättning är att en del spelare är tveksamma till att spela för vissa klubbar eftersom de inte vill bli trakasserade på sin fritid

Det kan man, men om du läser mina andra svar så förstår du hur jag tänker.

Naturligtvis inte och ingen kan dra en exakt gräns.
Citat:
Kan du ge mig exempel på vilka skäl det kan finnas?

Citat:

Du tänker på på att man älskar sitt lag och spöar motståndarnas supporters?

I det fallet får jag nog betraktas som korkad. Jag skulle mycket väl kunna hävda att jag förstår det eftersom jag både läst och sett en hel del om diverse idrottsrelaterad huliganism, men som person förstår jag det inte....

Citat:
Som jag beskrev kunde de lika gärna ha slagits om vem som var bäst i schack...
Citat:
Kom ner lite från dina höga hästar nu... På vilket sätt tycker du att jag sprider mytomandynga?
Citat:
Jag har suttit ett tag och tittat på din mening och funderat på vad som skiljer din åsikt från min.
Jag kan köpa att man i sitt destruktiva beteende inte riktigt förstår vad man ställer till med. Man tänker bara utifrån sig självt och då har man alltid rätt.
Har jag tolkat dig korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Exempelvis att du inte deltog i "huligankulturen" på den tiden. Sluta ljug så förbannat. Fler än du var med på den tiden gubben. Ingen oskyldig drabbades? Jomenvisst du.

Ja du gick på Hovet. Fine. Springfigtherna på Gullmars och jakterna till Skärmarbrink var du inte med på. Du var heller inte med på Norra på den tiden. Du snackar av nån anledning en massa skit i trådar som den här och jag fattar inte varför?
Nu har jag citerat alla inlägg jag har gjort i den här tråden och jag tycker att du läser in lite väl mycket... Jag har aldrig påstått att jag har deltagit i någon huligankultur. I en annan tråd har jag skrivit att jag var med i Black Army och att jag ofta var på Hovet. Har även varit med och sprungit ett antal gånget till Gullmarsplan, men det gör mig inte till huligan. Jag har inte skrivit att oskyldiga aldrig drabbades på den tiden.
Läs mina inlägg och kommentera utifrån dem!

För att citera Squalos signatur: "Jag tycker om dig men här går våra åsikter isär"
2007-10-27, 10:30
Bannlyst
Citat:
Därför att det talas så myckets strunt i sammanhang då detta diskuteras givetvis. Jag säger bara Mats Olsson så tror jag du förstår vad jag menar. Det talas och babblas utifrån en uppmålad mediebild av folk som inte vet.

Nej, jag slår ingen på käften längre. Därtill är jag alldeles för gammal, fet, lat och bekväm. Nej jag vill inte att mina barn blir firma. Att jag försvarar livsstilen är nog inte så konstigt eftersom det skulle kännas väldigt konstigt att inte stå upp för de mest passionerade supportrarna klubben har.

Jag är i sanning så förbannat trött på den bild som målas upp av dessa personer. Såg du insider? I så fall tror jag du förstår vad jag menar.

Ok, då tror jag vi tänker ungefär på samma sätt.

Jo, jag såg Arselbergs försök till reportage som bara blev snedvridet, patetiskt och platt. Jag tror nog man måste göra en "undercover" och leva i miljön ett antal månader för att ens förstå.

Visst, det är passionerade fans, men någonstans måste man ändå dra gränsen för vilka konsekvenser våldet får ta, att leva som 1% i klubbens namn är inte riktigt helt ok.
2007-10-27, 12:03
Bannlyst
Det var mycket info om Firman i dom här inläggen! Det finns gamla trådar om Firman där det inte nämns något om dom, antagligen kommer det inte att nämnas något denna gång heller.
2007-10-27, 12:37
Bannlyst
Citat:
Jag har inte skrivit att oskyldiga aldrig drabbades på den tiden.
Läs mina inlägg och kommentera utifrån dem!

För att citera Squalos signatur: "Jag tycker om dig men här går våra åsikter isär"

Jag gillar dig också Carl lille, det vet du nog. Men det är inte riktigt det det här handlar om sörru.

Citat:

De här synpunkterna håller jag med om. Jag tror att media skriver med för feta rubriker.
Jag (och du?) var med om diverse "kravaller" när AIK spelade på Hovet i början av 80-talet. Det fanns aldrig någon fara för allmänheten, men i tidningarna kunde man läsa att det hade varit krig.

Det fanns för fan hela tiden fara för allmänheten på den tiden. I alla fall i betydligt högre utsträckning än idag. Fråga Bosse Gentzel. Nackas Minne? Ringer månne en klocka?
2007-10-27, 12:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag gillar dig också Carl lille, det vet du nog. Men det är inte riktigt det det här handlar om sörru.

Det fanns för fan hela tiden fara för allmänheten på den tiden. I alla fall i betydligt högre utsträckning än idag. Fråga Bosse Gentzel. Nackas Minne? Ringer månne en klocka?
Citat:

De här synpunkterna håller jag med om. Jag tror att media skriver med för feta rubriker.
Jag (och du?) var med om diverse "kravaller" när AIK spelade på Hovet i början av 80-talet. Det fanns aldrig någon fara för allmänheten, men i tidningarna kunde man läsa att det hade varit krig.
Liten och liten... men ett par år yngre än du är jag nog.

Jag missade ett citat, men jag tycker inte att det påverkar diskussionen om firmorna.
Nackas minne har jag aldrig varit på eftersom jag (på den tiden) var mer intresserad av hockey.
Hur man än vänder och vrider på det förstår jag ändå inte hur man kan koppla ihop grusgropsfighter med att man stödjer sitt lag. Det är bättre att de slåss där än på arenorna, men varför?

När jag skrev att det aldrig fanns någon fara för allmänheten menade jag att rubrikerna då, som nu, alltid är väldigt överdrivna. Du säger själv att du tar med din 10-åriga? som på fotboll utan problem.
2007-10-27, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Singsong
Det var mycket info om Firman i dom här inläggen! Det finns gamla trådar om Firman där det inte nämns något om dom, antagligen kommer det inte att nämnas något denna gång heller.

Men det kanske det som är bäst. Ju mer uppmärksamhet detta intelligensbefriade samhällsavskrap får, desto roligare tycker dem att det är. Om INGEN ens tog notis om dessa patetiska individer skulle de tröttna snart.
2007-10-27, 15:34
Medlem
Dogman08876s avatar
Det är patetiskt att läsa vissa inlägg här...
Man hoppas bara att Firmans (och andra idiotgäng) tycker att saken rättfärdigas lika mycket om deras barn får ansiktet inslagna, eller deras föräldrar blir nersparkade för att dom har "fel färger"

Väx förhelvete upp nångång!
2007-10-27, 18:04
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogman08876
Det är patetiskt att läsa vissa inlägg här...
Man hoppas bara att Firmans (och andra idiotgäng) tycker att saken rättfärdigas lika mycket om deras barn får ansiktet inslagna, eller deras föräldrar blir nersparkade för att dom har "fel färger"

Väx förhelvete upp nångång!

Har du inte orkat läsa igenom tråden, pappskalle? Om du hade gjort det så hade du blivit upplyst om att ingen nuförtiden åker på stryk för sina färgers skull. Somna om nu Åsa-Nisse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in