• 3
  • 4
2007-10-25, 21:30
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag orkade inte lsa mycket, men IQ pverkas inte av utbildning. IQ r medftt och kan inte frndras genom att till exempel plugga. Bevisa mig dock grna motsattsen
Citera
2007-10-25, 21:32
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Jag orkade inte lsa mycket, men IQ pverkas inte av utbildning. IQ r medftt och kan inte frndras genom att till exempel plugga. Bevisa mig dock grna motsattsen

Kan du inte bevisa att IQ r medftt? >.<
Citera
2007-10-26, 00:15
Medlem
Xploits avatar
Citat:

Det kanske r tanken med IQ; jag mste erknna att jag inte r alltfr insatt i hur det ideala IQ-testet skall vara.

Men frgan r om det r mjligt att utforma ett test som mter IQ perfekt, obereonde av individens utbildning.
Citera
2007-10-26, 00:18
Medlem
silbersteins avatar
Citat:

Jag vet iaf att jag fr betydligt bttre p IQ tester nu frtiden n fr ett par r sedan. Vet att det inte bevisar ngonting, men r nd hgst tveksam till att IQ inte skulle g att trna upp rtt rejlt.
Citera
2007-10-26, 00:31
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Det var inte ett fult knep, jag r sjlv ateist och darwinist, men jag tror tex. att negrer r i __snitt__ dummare n andra folkslag.

det jag undrade ver var bara hur andra darwinister ser p det hela, i dagens PK samhlle..

Det var sannerligen ovanligt med en person som kallar sig sjlv darwinist.
Du r nog en av f i en utdende "ras".

Du r medveten om att ingen frutom kreationisttomtarna kallar ngon fr darwinist va?
Det r ett "skllsord" som kristna hgern i USA anvnder fr att antyda att man ser darwin som helig och att evolutionen r korrekt bara fr darwin kom med den sikten.
Det r egentligen en spegling av de kristnas egen vrldsbild och ofmga att tnka utan fr ramarna d dom av automatik r ofrmgna att tnka sig att det inte finns en okritiserbar auktoritet som r upphovet till teorin.

Om du nu tror p evolutionen s fr du sjlvklart kalla dig darwinist om du vill. Men det kan va bra o veta vad ordet syftar p, och vilka det r som anvnder det och varfr dom anvnder det.
Citera
2007-10-26, 01:11
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Jag antar att de flesta Ateister r dawinsiter , eftersom det finns vldigt f andra frklaringar p hur liv ska utvecklas om det inte finns ngon gud inblandad.

S nu till min frga, kan man verkligen vara ateist och darwinist utan att vara mer eller mindre rasist?

r det inte hgst troligt att den mnskliga hjrnan pverkas av evolution p precis samma stt som allt annat?

det finns folkslag som r korta, det finns folkslag som r lnga.
det finns folkslag som r uthlliga, det finns folkslag som r explosiva.
osv osv.

Eller kan det mnskliga intellektet vara en frizon fr evolution?

Kan man vara darwinist och nd tro p att alla mnniskor har exakt samma frutsttningar rent mentalt?

Japp.
Citera
2007-10-26, 13:39
Medlem
Dotcomslashtrues avatar
Citat:
Kan man vara darwinist och nd tro p att alla mnniskor har exakt samma frutsttningar rent mentalt?

Nej, dremot finns det flera svrigheter:

1) Hur ska man mta den mentala frmgan? Sociala faktorer spelar in. T.ex. ansgs det vara ett etablerat faktum att judar i USA hade lgre IQ n vita amerikaner p 30-40-talen. Deras barn har nu hgre IQ n vita amerikaner. Frklaringen kan vara att en stor andel judar var nyinflyttade till USA under 30-40-talen, och drmed hade en annan social bakgrund n genomsnittsamerikanen.

2) Rasism bygger egentligen inte p att mnniskor skulle ha olika genetiskt betingade talanger. Det bygger p att korrelationen mellan de talangerna och diverse rasmarkrer r hg. Visst kan det vara s, men framfrallt fr folkslag som varit extremt isolerade under lng tid. Den hr typen av korrelation frsvagas dessutom vldigt snabbt om raserna blandas.
(Dessutom, fr att inte ngon flakmoppefascist ska f fel ider, s r rasblanding det mest effektiva sttet att frbttra genpoolen. Alternativet r mutationer, och det blir bara bra i undantagsfall.)

3) Hur ska man bedma vad som r bra och vad som r dligt? Evolutionen skter sig bst sjlv. Den gynnar de egenskaper som r bst i just den milj som rder fr tillfllet. Om vi ska g in och bestmma vad som r bra egenskaper kommer vi aldrig kunna gra ett lika bra jobb. Det r lite som valet mellan marknadsekonomi och planekonomi.
Citera
2007-10-26, 14:13
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotcomslashtrue
3) Hur ska man bedma vad som r bra och vad som r dligt? Evolutionen skter sig bst sjlv. Den gynnar de egenskaper som r bst i just den milj som rder fr tillfllet. Om vi ska g in och bestmma vad som r bra egenskaper kommer vi aldrig kunna gra ett lika bra jobb. Det r lite som valet mellan marknadsekonomi och planekonomi.

Ja jag hller absolut med om att det r i princip omjligt fr oss att avgra vad som r bra eller dligt nr man ser till helheten.
Men man kan ju gra en mtning mot ngot specifikt, tex en viss typ av IQ-tester.
Och drmed se hur bra (i snitt) en viss grupp r p att lsa just den specifika typen av problem.

Jag tror heller inte att det finns ngra enorma genetiska skillnader nr det gller hur vra hjrnor fungerar.
(men jag tror absolut att det kan finnas vissa skillnader, och framfrallt att vi kan vara lmpade fr att lsa olika typer av problem)

Det jag menar med trden r bara att som darwinist s mste man vl iaf vara ppen fr tanken att det inte alls r omjligt att det finns skillnader?

Fr om man vgrar tro att det r mjligt, s kan man ju inte vara 100% darwinist.
D krvs det att ngra magiska andar besitter vr kropp vid fdseln och att dessa skulle vara lika bra p allt.

Dvs. det finns ingen rttvisa eller godhet i evolution, den r bara kall och blind..

Sjlvklart finns mjligheten att alla folkslag utvecklats lika snabbt mentalt.
Men att frneka mjligheten att det skulle kunna finnas skillnader mste ju vara mer av ett nsketnkande och romantisering av vr verklighet.
Citera
2007-10-26, 19:12
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Det jag menar med trden r bara att som darwinist s mste man vl iaf vara ppen fr tanken att det inte alls r omjligt att det finns skillnader?

Kallar du det att vara rasist?
Citera
2007-10-27, 01:25
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Kallar du det att vara rasist?

Jag tror att jag nu frstr vad r0cc0 frsker frga med den hr trden. Han verkar tror att eftersom folkslag har utvecklats like olika, s mste man erknna att det finns mnskliga raser, och om man tror att det finns olika raser s r man ras-ist.

Jag hller inte med om att det finns mnskliga raser eftersom smrre ytliga, och eventuella intellektuella, skillnader inte r tillrckligt fr att sga att det finns olika raser.
Om vi sger shr till exempel; Duvorna i Helsingfors har skert en smrre genetisk skillnad till duvorna i Stockholm eftersom de har troliget till stor del varit avskilda i minst ett par generationer. Betyder det att de bestr av tv olika raser? Nej, de r blott tv olika populationer av samma djur.
Citera
2007-10-27, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Jag tror att jag nu frstr vad r0cc0 frsker frga med den hr trden. Han verkar tror att eftersom folkslag har utvecklats like olika, s mste man erknna att det finns mnskliga raser, och om man tror att det finns olika raser s r man ras-ist.

Jag hller inte med om att det finns mnskliga raser eftersom smrre ytliga, och eventuella intellektuella, skillnader inte r tillrckligt fr att sga att det finns olika raser.
Om vi sger shr till exempel; Duvorna i Helsingfors har skert en smrre genetisk skillnad till duvorna i Stockholm eftersom de har troliget till stor del varit avskilda i minst ett par generationer. Betyder det att de bestr av tv olika raser? Nej, de r blott tv olika populationer av samma djur.

"Raser inte pseudovetenskap" Vetenskap och folkbildning: http://www.vof.se/folkvett/19982-3ra...seudovetenskap

Sveriges lag: Vad sger svea rikes lag om raser? Fljande: Det r frbjudet att behandla personuppgifter som avsljar
a) ras eller etniskt ursprung,
b) politiska sikter,
c) religis eller filosofisk vertygelse, eller
d) medlemskap i fackfrening.

Klla: www.lagen.nu

"Sm genetiska skillnader kan ha enorma fenotypiska konsekvenser eftersom gener r hierarkiskt ordnade. Vissa gener r ledargener och kontrollerar ett antal andra geners uttryck, vilka var och en i sin tur kan
kontrollera andra gener. Uttrycket fr varje gen kontrolleras drtill i regioner kallade promotorer och frstrkare, vanligtvis lokaliserade framfr genens funktionella del. En liten frndring i gen X kan pverka dess uttryck. X an kontrollera generna A, B, C, D, E, F. Gen A i sin tur kan kontrollera en egen uppsttning av gener. Om alla gener frutom X r identiska mellan tv grupper kan den enda skillnaden i X vara nog fr att skapa stora skillnader mellan grupperna.

Anta att tv grupper delar p sig frn en gemensam grupp. Rkna 4 400 generationer framt i tiden. Det skulle krvas en selektionstakt av recessiva gener p 0,000106 per generation. En vldigt liten frndring som r ekvivalent med frndringen av 11 individer per 100 000 per generation."

http://www.den-svenske.com/pdf/ar_ras_en_myt_rienzi.pdf

Ras och medicin: http://www.den-svenske.com/txt/EEEyykklypWkXNPXIW.shtml
Citera
2007-10-27, 10:03
Medlem
klybans avatar
Jag bara undrar hur man fr ihop ateist,darwinist till rasist.
Tycker det r sjlv klart att det r olika raser frn olika delar av vrlden men hur blir det rasistiskt

Rasist r vl frst nr man agerar och nedvrderar en ras/omrde med ord eller mer direkta handlingar som vld just pga ras eller omrde dom bor i.

Och alla delar av befolkning(troende och icke troende) producerar rasister om n vissa mer.

Och fyyy faan fr dom som gjort negerboll till ett rasistiskt ord

Men det r la bara jag som r dummer och inte frstr
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här