Citat:
Ursprungligen postat av Dotcomslashtrue
3) Hur ska man bedma vad som r bra och vad som r dligt? Evolutionen skter sig bst sjlv. Den gynnar de egenskaper som r bst i just den milj som rder fr tillfllet. Om vi ska g in och bestmma vad som r bra egenskaper kommer vi aldrig kunna gra ett lika bra jobb. Det r lite som valet mellan marknadsekonomi och planekonomi.
Ja jag hller absolut med om att det r i princip omjligt fr oss att avgra vad som r bra eller dligt nr man ser till helheten.
Men man kan ju gra en mtning mot ngot specifikt, tex en viss typ av IQ-tester.
Och drmed se hur bra (i snitt) en viss grupp r p att lsa just den specifika typen av problem.
Jag tror heller inte att det finns ngra enorma genetiska skillnader nr det gller hur vra hjrnor fungerar.
(men jag tror absolut att det kan finnas vissa skillnader, och framfrallt att vi kan vara lmpade fr att lsa olika typer av problem)
Det jag menar med trden r bara att som darwinist s mste man vl iaf vara ppen fr tanken att det inte alls r omjligt att det finns skillnader?
Fr om man vgrar tro att det r mjligt, s kan man ju inte vara 100% darwinist.
D krvs det att ngra magiska andar besitter vr kropp vid fdseln och att dessa skulle vara lika bra p allt.
Dvs. det finns ingen rttvisa eller godhet i evolution, den r bara kall och blind..
Sjlvklart finns mjligheten att alla folkslag utvecklats lika snabbt mentalt.
Men att frneka mjligheten att det skulle kunna finnas skillnader mste ju vara mer av ett nsketnkande och romantisering av vr verklighet.