• 1
  • 2
2007-10-25, 11:58
Medlem
r0cc0s avatar
Jag antar att de flesta Ateister r dawinsiter , eftersom det finns vldigt f andra frklaringar p hur liv ska utvecklas om det inte finns ngon gud inblandad.

S nu till min frga, kan man verkligen vara ateist och darwinist utan att vara mer eller mindre rasist?

r det inte hgst troligt att den mnskliga hjrnan pverkas av evolution p precis samma stt som allt annat?

det finns folkslag som r korta, det finns folkslag som r lnga.
det finns folkslag som r uthlliga, det finns folkslag som r explosiva.
osv osv.

Eller kan det mnskliga intellektet vara en frizon fr evolution?

Kan man vara darwinist och nd tro p att alla mnniskor har exakt samma frutsttningar rent mentalt?
Citera
2007-10-25, 12:17
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Jag antar att de flesta Ateister r dawinsiter , eftersom det finns vldigt f andra frklaringar p hur liv ska utvecklas om det inte finns ngon gud inblandad.
Evolution r den enda bevisade frklarningen, ja.

Citat:
S nu till min frga, kan man verkligen vara ateist och darwinist utan att vara mer eller mindre rasist?
Evolution brukar faktiskt anvndas som en motargument till rasism. Skillnaderna mellan mnniskorna r ytterst sm.

Citat:
r det inte hgst troligt att den mnskliga hjrnan pverkas av evolution p precis samma stt som allt annat?

det finns folkslag som r korta, det finns folkslag som r lnga.
det finns folkslag som r uthlliga, det finns folkslag som r explosiva.
osv osv.
Sjlvklart.

Citat:
Eller kan det mnskliga intellektet vara en frizon fr evolution?

Kan man vara darwinist och nd tro p att alla mnniskor har exakt samma frutsttningar rent mentalt?
Det r meningslst att spekulera d inga ordentliga och rttvisa studier har gjorts. Dessutom finns stora problem med att identifiera exakt vad som r ett folkslag.

Rasism r inte bara att man tror att mnniskor r olika. Rasister fresprkar diskriminering och hat. Om det framfrdes bevist att t.ex. svarta skulle vara 15 IQ-pong dummare n vita betyder det att man mste hata dom? Nej.
Citera
2007-10-25, 12:32
Medlem
wellermans avatar
Rasist r man om man anser att mnniskor gr att dela upp i raser. Det mste inte vara ngot negativt, men samhllsnormen sger att det r dligt s vi gr det inte idag. Lite av en definitionsfrga. Jag ser mig sjlv inte som rasist eftersom att jag kan acceptera att man inte delar upp mnniskor i raser. Andra ser mig skert som rasist eftersom att jag vet att det finns skillnader. Men jag bryr mig inte s mycket vad folk vill stta fr stmpel p mig.
Inga sikter i vrlden kan frndra det faktum att naturen ser ut som den gr idag.

edit: Slog upp Racism p wikipedia och observerade att den nuvarande definitionen verkar vara att man vrderar mnniskor olika. Vad bra.. jag r inte rasist idag. Om ett par r kanske definitionen ndrats igen, vi fr se. Men det spelar inte s stor roll.
Citera
2007-10-25, 12:36
Medlem
Xploits avatar
Jag r bde ateist och "darwinist", men jag r inte rasist. Mnniskan i sin nuvarande form har inte funnits srskilt lnge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan. D IQ har en stark koppling till utbildning ser jag snarare det pstdda faktumet att vita generellt sett hgre IQ beror p att vita generellt sett r hgre utbildade n svarta.
Citera
2007-10-25, 12:51
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Mnniskan i sin nuvarande form har inte funnits srskilt lnge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan.

Det r fortfarande en intressant frga. Hundar har funnits kortare tid och har utvecklats till mnga radikalt olika raser. Deras utveckling har iofs varit styrd av mnniskor, men det har mnniskornas ocks. Homo sapiens har redan frn starten pverkats av sociala aspekter nr det gller fortplantning.

(tar skydd)

Det r hursomhelst en svr frga att diskutera serist eftersom att folk har snna frutfattade meningar.

edit: grovt skrivfel fixat
Citera
2007-10-25, 13:03
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Det r fortfarande en intressant frga. Hundar har funnits kortare tid och har utvecklats till mnga radikalt olika arter. Deras utveckling har iofs varit styrd av mnniskor, men det har mnniskornas ocks. Homo sapiens har redan frn starten pverkats av sociala aspekter nr det gller fortplantning.

(tar skydd)

Det r hursomhelst en svr frga att diskutera serist eftersom att folk har snna frutfattade meningar.

Hundar har utvecklats till raser, inte arter.

Hundar har kortare livstid n mnniskor, drav utvecklas de snabbare. Vidare som du sger har det kontrolleras av mnniskor. I mnniskans fall har det inte handlat om gener/utseende, utan om social stllning. Mnniskor med social stllning kan i princip ha vilka gener som helst.
Citera
2007-10-25, 13:10
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Hundar har utvecklats till raser, inte arter.

Hundar har kortare livstid n mnniskor, drav utvecklas de snabbare. Vidare som du sger har det kontrolleras av mnniskor. I mnniskans fall har det inte handlat om gener/utseende, utan om social stllning. Mnniskor med social stllning kan i princip ha vilka gener som helst.

Skrivfel.. menade naturligtvis raser.

Det finns inga gener som garanterar hg social status, men det finns andra sidan inget som hindrar att vissa arvsanlag terfinns i sociala strukturer dr dom gynnas. Utseendet har dremot spelat en mycket stor roll i den sexuella selektionen. Om man fr tro p alla "det r insidan som rknas" mnniskor s borde ven insidan spela en mycket stor roll i val av partner.
Citera
2007-10-25, 13:14
Medlem
Kheperas avatar
Att blanda ihop evolutionsbiologi med rasbiologi fr att sedan attackera ateism - det var ett av de fulare knepen i det hr forumet p lnge.
Citera
2007-10-25, 13:24
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Jag r bde ateist och "darwinist", men jag r inte rasist. Mnniskan i sin nuvarande form har inte funnits srskilt lnge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan. D IQ har en stark koppling till utbildning ser jag snarare det pstdda faktumet att vita generellt sett hgre IQ beror p att vita generellt sett r hgre utbildade n svarta.

Mnniskan har ju funnits tillrckligt lnge fr att bli bde svart o vit , lng och kort osv.
Stora nsor , sm nsor , tjocka lppar, tunna lppar , massor av variationer.

Dessutom s har inte IQ med utbildning att gra.
IQ-tester ska inte ta ngon hnsyn alls till utbildning eller kunskap, d r det inte ett riktigt IQ-test..

men jag mste erknna att jag inte riktigt anvnnt ordet "rasist" i rtt bemrkelse.
Jag menade aldrig att man mste vrdera mnniskor olika eller haa vissa grupper.
Det jag syftade p var mest att anse att en grupp r mer eller mindre korkade.

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Att blanda ihop evolutionsbiologi med rasbiologi fr att sedan attackera ateism - det var ett av de fulare knepen i det hr forumet p lnge.

Det var inte ett fult knep, jag r sjlv ateist och darwinist, men jag tror tex. att negrer r i __snitt__ dummare n andra folkslag.

det jag undrade ver var bara hur andra darwinister ser p det hela, i dagens PK samhlle..
Citera
2007-10-25, 13:28
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Mnniskan har ju funnits tillrckligt lnge fr att bli bde svart o vit , lng och kort osv.
Stora nsor , sm nsor , tjocka lppar, tunna lppar , massor av variationer.

Dessutom s har inte IQ med utbildning att gra.
IQ-tester ska inte ta ngon hnsyn alls till utbildning eller kunskap, d r det inte ett riktigt IQ-test..

men jag mste erknna att jag inte riktigt anvnnt ordet "rasist" i rtt bemrkelse.
Jag menade aldrig att man mste vrdera mnniskor olika eller haa vissa grupper.
Det jag syftade p var mest att anse att en grupp r mer eller mindra korkade.

S du menar att de frsta mnniskorna sg allihopa likadana ut? Lnga och korta, stora nsor och sm nsor, tjocka lockar och osv. har antagligen alltid funnits. Hudfrg r en anpassning till ett speciellt klimat och r vl den enda skillnden. Platta nsor och sm gon t ex kanske r lmpligt i kalla klimat; motsatsen i varma. Som jag ser det r det enda som skiljer "raser" imellan en liten anpassning till olika klimat.

Det finns mnga olika sorters IQ, och f av dessa kan helt fungera obeorende av utbildning. Mjligtivs spartial IQ, men om man har hllit p mycket med sdant under eventuell utbildning fr man skert lttare ven med det.
Citera
2007-10-25, 13:31
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
S du menar att de frsta mnniskorna sg allihopa likadana ut?

Den frsta stammen av mnniskor som kan klassas som homo-sapiens br ju sett ut p ett visst stt.

Och ttlingar till dem har spridit sig och anpassat sig till olika miljer.Och om dessa ttlingar nu har ftt rena kroppsliga anpassningar till sina miljer s ser jag inte varfr de inte ven skulle kunnat f mentala anpassningar ocks..
Citera
2007-10-25, 13:33
Moderator
impieteers avatar
Det krvs betydligt mer n att dela in mnniskor i raser fr att vara rasist. Ibland tror jag att folk p det hr forumet har hngt med fr mycket p lektionerna i skolan.

Vi kan brja med ngot s enkelt som vad ett uppslagsverk sger om rasism:

Citat:
Ursprungligen postat av NE
rasism,
i strikt (europeisk) bemrkelse en ideologi som grundas p kombinationen av fljande fem frutsttningar:
  • 1) uppfattningen att det r rimligt att indela mnniskoslktet i ett antal distinkta raser utifrn fenotypiska skillnader (yttre knnemrken);
  • 2) antagandet att det finns ett samband mellan ena sidan sdana fenotypiska skillnader och andra sidan nedrvda mentala och intellektuella anlag, beteendemnster samt lynne och moralisk karaktr;
  • 3) antagandet att dessa nedrvda drag r gemensamma fr alla medlemmar av resp. raser;
  • 4) vertygelsen att raserna lter sig klassificeras i en hierarki, beroende p kvaliteten av de nedrvda dragen;
  • 5) frestllningen att denna hierarkiska klassifikation berttigar medlemmar av frment verlgsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. frinta medlemmar av frment underlgsna raser

Det r de tv sista som r viktiga. Man mste allts vrdera raserna och sedan dra slutsatser om hur det pverkar samhllet fr att vara rasist. Skulle det rcka med att dela upp mnskligheten i raser s skulle massor av lnder och myndigheter vara rasistiska eftersom de strr blanketter omkring sig dr folk ombeds kryssa i rastillhrighet. I USA t ex kan du knappt bestlla en hamburgare utan att behva kryssa i att du r det ena eller andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in