• 1
  • 2
2007-10-25, 11:58
Medlem
r0cc0s avatar
Jag antar att de flesta Ateister är dawinsiter , eftersom det finns väldigt få andra förklaringar på hur liv ska utvecklas om det inte finns någon gud inblandad.

Så nu till min fråga, kan man verkligen vara ateist och darwinist utan att vara mer eller mindre rasist?

Är det inte högst troligt att den mänskliga hjärnan påverkas av evolution på precis samma sätt som allt annat?

det finns folkslag som är korta, det finns folkslag som är långa.
det finns folkslag som är uthålliga, det finns folkslag som är explosiva.
osv osv.

Eller kan det mänskliga intellektet vara en frizon för evolution?

Kan man vara darwinist och ändå tro på att alla människor har exakt samma förutsättningar rent mentalt?
Citera
2007-10-25, 12:17
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Jag antar att de flesta Ateister är dawinsiter , eftersom det finns väldigt få andra förklaringar på hur liv ska utvecklas om det inte finns någon gud inblandad.
Evolution är den enda bevisade förklarningen, ja.

Citat:
Så nu till min fråga, kan man verkligen vara ateist och darwinist utan att vara mer eller mindre rasist?
Evolution brukar faktiskt användas som en motargument till rasism. Skillnaderna mellan människorna är ytterst små.

Citat:
Är det inte högst troligt att den mänskliga hjärnan påverkas av evolution på precis samma sätt som allt annat?

det finns folkslag som är korta, det finns folkslag som är långa.
det finns folkslag som är uthålliga, det finns folkslag som är explosiva.
osv osv.
Självklart.

Citat:
Eller kan det mänskliga intellektet vara en frizon för evolution?

Kan man vara darwinist och ändå tro på att alla människor har exakt samma förutsättningar rent mentalt?
Det är meningslöst att spekulera då inga ordentliga och rättvisa studier har gjorts. Dessutom finns stora problem med att identifiera exakt vad som är ett folkslag.

Rasism är inte bara att man tror att människor är olika. Rasister förespråkar diskriminering och hat. Om det framfördes bevist att t.ex. svarta skulle vara 15 IQ-poäng dummare än vita betyder det att man måste hata dom? Nej.
Citera
2007-10-25, 12:32
Medlem
wellermans avatar
Rasist är man om man anser att människor går att dela upp i raser. Det måste inte vara något negativt, men samhällsnormen säger att det är dåligt så vi gör det inte idag. Lite av en definitionsfråga. Jag ser mig själv inte som rasist eftersom att jag kan acceptera att man inte delar upp människor i raser. Andra ser mig säkert som rasist eftersom att jag vet att det finns skillnader. Men jag bryr mig inte så mycket vad folk vill sätta för stämpel på mig.
Inga åsikter i världen kan förändra det faktum att naturen ser ut som den gör idag.

edit: Slog upp Racism på wikipedia och observerade att den nuvarande definitionen verkar vara att man värderar människor olika. Vad bra.. jag är inte rasist idag. Om ett par år kanske definitionen ändrats igen, vi får se. Men det spelar inte så stor roll.
Citera
2007-10-25, 12:36
Medlem
Xploits avatar
Jag är både ateist och "darwinist", men jag är inte rasist. Människan i sin nuvarande form har inte funnits särskilt länge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omöjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan. Då IQ har en stark koppling till utbildning ser jag snarare det påstådda faktumet att vita generellt sett högre IQ beror på att vita generellt sett är högre utbildade än svarta.
Citera
2007-10-25, 12:51
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Människan i sin nuvarande form har inte funnits särskilt länge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omöjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan.

Det är fortfarande en intressant fråga. Hundar har funnits kortare tid och har utvecklats till många radikalt olika raser. Deras utveckling har iofs varit styrd av människor, men det har människornas också. Homo sapiens har redan från starten påverkats av sociala aspekter när det gäller fortplantning.

(tar skydd)

Det är hursomhelst en svår fråga att diskutera seriöst eftersom att folk har sånna förutfattade meningar.

edit: grovt skrivfel fixat
Citera
2007-10-25, 13:03
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Det är fortfarande en intressant fråga. Hundar har funnits kortare tid och har utvecklats till många radikalt olika arter. Deras utveckling har iofs varit styrd av människor, men det har människornas också. Homo sapiens har redan från starten påverkats av sociala aspekter när det gäller fortplantning.

(tar skydd)

Det är hursomhelst en svår fråga att diskutera seriöst eftersom att folk har sånna förutfattade meningar.

Hundar har utvecklats till raser, inte arter.

Hundar har kortare livstid än människor, därav utvecklas de snabbare. Vidare som du säger har det kontrolleras av människor. I människans fall har det inte handlat om gener/utseende, utan om social ställning. Människor med social ställning kan i princip ha vilka gener som helst.
Citera
2007-10-25, 13:10
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Hundar har utvecklats till raser, inte arter.

Hundar har kortare livstid än människor, därav utvecklas de snabbare. Vidare som du säger har det kontrolleras av människor. I människans fall har det inte handlat om gener/utseende, utan om social ställning. Människor med social ställning kan i princip ha vilka gener som helst.

Skrivfel.. menade naturligtvis raser.

Det finns inga gener som garanterar hög social status, men det finns å andra sidan inget som hindrar att vissa arvsanlag återfinns i sociala strukturer där dom gynnas. Utseendet har däremot spelat en mycket stor roll i den sexuella selektionen. Om man får tro på alla "det är insidan som räknas" människor så borde även insidan spela en mycket stor roll i val av partner.
Citera
2007-10-25, 13:14
Medlem
Kheperas avatar
Att blanda ihop evolutionsbiologi med rasbiologi för att sedan attackera ateism - det var ett av de fulare knepen i det här forumet på länge.
Citera
2007-10-25, 13:24
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Jag är både ateist och "darwinist", men jag är inte rasist. Människan i sin nuvarande form har inte funnits särskilt länge och egentligen och under den korta tid den har funnits kan evolutionen omöjligen ha skapat stora skillnader folkslag imellan. Då IQ har en stark koppling till utbildning ser jag snarare det påstådda faktumet att vita generellt sett högre IQ beror på att vita generellt sett är högre utbildade än svarta.

Människan har ju funnits tillräckligt länge för att bli både svart o vit , lång och kort osv.
Stora näsor , små näsor , tjocka läppar, tunna läppar , massor av variationer.

Dessutom så har inte IQ med utbildning att göra.
IQ-tester ska inte ta någon hänsyn alls till utbildning eller kunskap, då är det inte ett riktigt IQ-test..

men jag måste erkänna att jag inte riktigt använnt ordet "rasist" i rätt bemärkelse.
Jag menade aldrig att man måste värdera människor olika eller haa vissa grupper.
Det jag syftade på var mest att anse att en grupp är mer eller mindre korkade.

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Att blanda ihop evolutionsbiologi med rasbiologi för att sedan attackera ateism - det var ett av de fulare knepen i det här forumet på länge.

Det var inte ett fult knep, jag är själv ateist och darwinist, men jag tror tex. att negrer är i __snitt__ dummare än andra folkslag.

det jag undrade över var bara hur andra darwinister ser på det hela, i dagens PK samhälle..
Citera
2007-10-25, 13:28
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Människan har ju funnits tillräckligt länge för att bli både svart o vit , lång och kort osv.
Stora näsor , små näsor , tjocka läppar, tunna läppar , massor av variationer.

Dessutom så har inte IQ med utbildning att göra.
IQ-tester ska inte ta någon hänsyn alls till utbildning eller kunskap, då är det inte ett riktigt IQ-test..

men jag måste erkänna att jag inte riktigt använnt ordet "rasist" i rätt bemärkelse.
Jag menade aldrig att man måste värdera människor olika eller haa vissa grupper.
Det jag syftade på var mest att anse att en grupp är mer eller mindra korkade.

Så du menar att de första människorna såg allihopa likadana ut? Långa och korta, stora näsor och små näsor, tjocka lockar och osv. har antagligen alltid funnits. Hudfärg är en anpassning till ett speciellt klimat och är väl den enda skillnden. Platta näsor och små ögon t ex kanske är lämpligt i kalla klimat; motsatsen i varma. Som jag ser det är det enda som skiljer "raser" imellan en liten anpassning till olika klimat.

Det finns många olika sorters IQ, och få av dessa kan helt fungera obeorende av utbildning. Möjligtivs spartial IQ, men om man har hållit på mycket med sådant under eventuell utbildning får man säkert lättare även med det.
Citera
2007-10-25, 13:31
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Så du menar att de första människorna såg allihopa likadana ut?

Den första stammen av människor som kan klassas som homo-sapiens bör ju sett ut på ett visst sätt.

Och ättlingar till dem har spridit sig och anpassat sig till olika miljöer.Och om dessa ättlingar nu har fått rena kroppsliga anpassningar till sina miljöer så ser jag inte varför de inte även skulle kunnat få mentala anpassningar också..
Citera
2007-10-25, 13:33
Moderator
impieteers avatar
Det krävs betydligt mer än att dela in människor i raser för att vara rasist. Ibland tror jag att folk på det här forumet har hängt med för mycket på lektionerna i skolan.

Vi kan börja med något så enkelt som vad ett uppslagsverk säger om rasism:

Citat:
Ursprungligen postat av NE
rasism,
i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:
  • 1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
  • 2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;
  • 3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av resp. raser;
  • 4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;
  • 5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser

Det är de två sista som är viktiga. Man måste alltså värdera raserna och sedan dra slutsatser om hur det påverkar samhället för att vara rasist. Skulle det räcka med att dela upp mänskligheten i raser så skulle massor av länder och myndigheter vara rasistiska eftersom de strör blanketter omkring sig där folk ombeds kryssa i rastillhörighet. I USA t ex kan du knappt beställa en hamburgare utan att behöva kryssa i att du är det ena eller andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in