2007-10-25, 14:59
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Jag tror inte att man har rd att g ner ngra iq-pong bara fr att man lever p sderhavs. Skulle det vara intellektuellt mer krvande att leva i kalla norden eller hur fan menar du?

Shr:

Homo-sapiens uppstod i afrika, dvs en ny art med vissa karaktrsdrag.
Denna art br haft ngon form av snitt IQ.

Efter tusentals r har denna art spridits ver i princip hela jordklotet och under rens lopp anpassat sig till de nya miljerna.

Jag tycker det verkar hgst rimligt att dessa olika grupper av folk har anpassats till att lsa olika typer av problem.
Tiden har ju bevisligen rckt fr att anpassa dem rent fysiskt.

S r det helt orimligt att vissa av dessa grupper haft mer nytta av sin intelligens och d verlevt bttre och frfinats mer och mer till den miljn?

Medans andra grupper kanske haft mer nytta av rena fysiska frutsttningar och drmed ftt dessa mer frfinade.

Om man r darwinist s mste man ju acceptera tanken p att allt levande r anpassat till vissa uppgifter och miljer.

Och det gller ju _allt_ levande, inklusive mnniskor..

S varfr anser vissa att det r helt orimligt att vissa grupper skulle ha bttre mentala frutsttningar n andra?
Citera
2007-10-25, 15:03
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
javisst anpassar sig mnniskan evolutionrt efter omgivningarna. Att lta det berttiga rasism r dock bde medeltida och pseudovetenskapligt. r du mhnda av sikten att vi r verlgna arier medan afrikaner r s dligt evolverade att de br jmstllas med apor? Nej, svara inte p frgan. Den var retorisk fr att pvisa hur absurd den rasism r, som gmmer sig bakom det som de tror r evolution men som inte r det.

Det var ingen vanlig straw man du gjorde dr..
Jag anser inte att vita smartast i vrlden.
och jag jmfr heller aldrig negrer med apor.
och jag r vl medveten om att det finns massor av negrer som har mycket hgre IQ n mig.

Du har ju bevisligen ingen lust att diskutera mnet utan bara moralpredika..
Troll p dig..
Citera
2007-10-25, 15:05
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Shr:

Homo-sapiens uppstod i afrika, dvs en ny art med vissa karaktrsdrag.
Denna art br haft ngon form av snitt IQ.

Efter tusentals r har denna art spridits ver i princip hela jordklotet och under rens lopp anpassat sig till de nya miljerna.

Jag tycker det verkar hgst rimligt att dessa olika grupper av folk har anpassats till att lsa olika typer av problem.
Tiden har ju bevisligen rckt fr att anpassa dem rent fysiskt.

S r det helt orimligt att vissa av dessa grupper haft mer nytta av sin intelligens och d verlevt bttre och frfinats mer och mer till den miljn.

Medans andra grupper kanske haft mer nytta av rena fysiska frutsttningar och drmed ftt dessa mer frfinade.

Om man r darwinist s mste man ju acceptera tanken p att allt levande r anpassat till vissa uppgifter och miljer.

Och det gller ju _allt_ levande, inklusive mnniskor..

S varfr anser vissa att det r helt orimligt att vissa grupper skulle ha bttre mentala frutsttningar n andra?

P A svarar jag att eventuell mtbar skillnad i genetiskt betingad intelligens mellan historiens arbitrra rasindelningar r s gott som frsumbar. Drutver r intelligens en generell egenskap. Den r till sin natur adaptiv till sin omgivning, hgre intelligens ger alltsomoftast en frdel, oavsett milj.

p B r det sklart av samma anledning som varfr vissa forskare och debattrer inte vill knnas vid skillnader mellan kn, de drar det logiska felslutet att skillnad ursktar srbehandling - eller s r de likt kyrkan kategoriskt och principiellt emot empiriska data som motsger deras frutbestmda vrldsbild.
Citera
2007-10-25, 15:05
Medlem
toMishs avatar
Citat:
S den mnskliga hjrnan har inte utvecklats alls under de 150 000 (?) r som homo-sapiens funnits?

Men vra kroppar har anpassats under den tiden?

Eller har vra hjrnor utvecklats exakt p pricken lika mycket ver hela vrlden under den tiden?

Fr det frsta ligger som sagt bevisbrdan p dig; det r du som fresprkar en teori som gr emot den allmna vetenskapen. Hitta en vedertaget seris studie som visar att mentala egenskaper r beroende av vilken ras man tillhr.

Fr det andra: Det r strre skillnad mellan intelligens inom raser n mellan raser.

Fr det tredje: Jag hoppas att du har frsttt att man inte mste vara rasist fr att man tror p evolution och r ateist.

Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Och p vilket stt r jag ondskefull om jag sger att jag tror att negrer i snitt r dummare n andra folkslag?
Det finns ju statistik p det.
Tex. snitt IQ i Nigeria r 68... i Sverige 104...
Oavsett orsak s har de lgre snitt IQ i Nigeria..

ven om det r pga dlig kost och dlig utbildning, s har de fortfarande lgre snitt IQ, hur orttvist det n m vara..

Om det beror p dlig kost och dlig utbildning s faller ditt resonemang platt. Vad kost skulle ha med saken att gra frstr jag dremot inte.
Citera
2007-10-25, 15:08
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Det var ingen vanlig straw man du gjorde dr..
Jag anser inte att vita smartast i vrlden.
och jag jmfr heller aldrig negrer med apor.
och jag r vl medveten om att det finns massor av negrer som har mycket hgre IQ n mig.

Du har ju bevisligen ingen lust att diskutera mnet utan bara moralpredika..
Troll p dig..

Jag skrev uttryckligen att frgan var retorisk, och att den sledes inte gllde dig specifikt.

Men jag har svrt att gra annat n att "moralpredika" nr folk kommer och sger att rasism r frsvarat av vetenskapen. Jag blir upprrd ver sdana resonemang, som i frlngning implicerar att nazismen hade "sanningen" p sin sida et cetera. Om man inte r rasist ifrn brjan, d brjar man ju faktiskt inte analysera evolutionsteorin ur rasbiologiskt perspektiv (vilket r bde felaktigt och en skymf mot de allra flesta mnniskor i vrlden).
Citera
2007-10-25, 15:10
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Om det beror p dlig kost och dlig utbildning s faller ditt resonemang platt. Vad kost skulle ha med saken att gra frstr jag dremot inte.

Det har inte med saken att gra, anledningen att jag tog upp det var fr att jag blev kallad ondskefull fr att jag sa att jag tror att negrer i snitt har lgre IQ.
Och d pekade jag bara p att det faktiskt finns satistik som tyder p det. oavsett orsak.

r jag ond om jag tror p statistik?

S det var lite OT..
Citera
2007-10-25, 15:11
Medlem
Kheperas avatar
Jag vill frtydliga att man inte ens kan tala om "raser" nr det gller mnniskan. Skillnaderna mellan, sg, europr, afrikaner och asiater r fr liten fr att det skall rra sig om olika raser. S att ens anvnda det ordet nr man diskuterar evolutionsteorin bddar fr felaktiga slutsatser.
Citera
2007-10-25, 15:14
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag vill frtydliga att man inte ens kan tala om "raser" nr det gller mnniskan. Skillnaderna mellan, sg, europr, afrikaner och asiater r fr liten fr att det skall rra sig om olika raser. S att ens anvnda det ordet nr man diskuterar evolutionsteorin bddar fr felaktiga slutsatser.

Om du lser mina inlgg s ser du att jag inte skrivit raser utan folkgrupper i alla mina inlgg, just av den anledningen..

Fr intrycket av att du vill att jag ska vara ond s att du har ngot att jmra dig ver...
Citera
2007-10-25, 16:51
Medlem
Xploits avatar
Citat:
S den mnskliga hjrnan har inte utvecklats alls under de 150 000 (?) r som homo-sapiens funnits?

Men vra kroppar har anpassats under den tiden?

Eller har vra hjrnor utvecklats exakt p pricken lika mycket ver hela vrlden under den tiden?

150 000 r? Nu r du ute och cyklar.

Den mnniska vi ser idag har funnits i hgst 50 000 r. De fysiska skillnaderna r sm; generellt stt har svarta ngot lngre extremiter och har mrkare hud t ex. De frsta mnniskorna har egentligen samma hjrna som vi idag har; hjrnan har knappt utvecklats alls under de 50 000 ren vi har haft den. Sedan kan man debattera hur rftligt ngot som IQ egentligen r.
Citera
2007-10-25, 17:20
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Mina argument finns i mina poster, det r bara att du lser..

I korta drag:

Om grupper av mnniskor levt tillrckligt isolerat frn varandra fr att utveckla fysiska drag som r anpassade till sin milj.
r det d inte hgst troligt att de ven utvecklat mentala frmgor som ocks r anpassade till sin milj?

Det var vl inget ondskefullt eller fisigt?

Det r jag som hvdar att den mnskliga hjrnan pverkas av evolution precis lika mycket som allt annat i vra kroppar.

Bevisbrdan br ju ligga p dig som anser att hjrnan varit opverkad av evolution frn det att den frsta mnniskan trampade p vr jord..

Ja, men ven om det stmmer s gr vi ju mer eller mindre mot en homogen milj, i vstvrlden i alla fall. S de eventuella egenskaper vi har evolverat fram fr att klara ossbttre i vr milj r redan idag rtt vrdelsa, tminstnde frsumbara. Bra klder kan hller kylan borta, blir det fr varmt finns det air condition. Det r som sagt rtt radikalt annorlunda villkor i vrt moderna informationssamhlle vs. stenldern och framt.

Dessutom knns det som att rasister ofta resonerar utifrn ett antal statiska raser, som man mer eller mindre vill bevara som de r. Ngot som verkligen inte gr hand i hand med darwinism. S fr att svara p din frga, min sikt r att darwinism och rasism har ytterst lite med varandra att gra. Kanske r de till och med s att det r rasism och darwinism som till stor del r inkompatibla.
Citera
2007-10-25, 17:34
Medlem
wellermans avatar
Citat:

*rasistisk quote*

Men va fan? Det dr har jag aldrig sagt!
Citera
2007-10-25, 20:51
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Men va fan? Det dr har jag aldrig sagt!

Jag har rligt talat ingen aning om hur det blev s! Jag ber s hemskt mycket om urskt.

Shr ska det sjlvklart se ut:

Citat:
Citat:
Och p vilket stt r jag ondskefull om jag sger att jag tror att negrer i snitt r dummare n andra folkslag?
Det finns ju statistik p det.
Tex. snitt IQ i Nigeria r 68... i Sverige 104...
Oavsett orsak s har de lgre snitt IQ i Nigeria..
Citat:

Citat:
Det har inte med saken att gra, anledningen att jag tog upp det var fr att jag blev kallad ondskefull fr att jag sa att jag tror att negrer i snitt har lgre IQ.
Och d pekade jag bara p att det faktiskt finns satistik som tyder p det. oavsett orsak.

r jag ond om jag tror p statistik?

S det var lite OT..

Det har de, men det har inget med faktumet att de r negrer att gra. Detta har du onekligen antytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in