• 2
  • 3
2007-10-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Vad är det normala som det onormala sticker ut från?

Allt.

Om jag inte fattat rätt så skulle en omformulering göra susen.
Citera
2007-10-30, 17:37
Medlem
Citat:
Kan du förklara varför det är fel att göra det du räknade upp? Vad är det som säger att det är fel förutom samhället?

Jag påstår inte att det är rätt men jag vill veta vad det är som säger att det är fel.

Men termen "normal" finns inte myntad utan samhället.
Citera
2007-10-30, 18:14
Medlem
lill-mes avatar
En sak undrar jag, människor är ju födda med ilska, hat, hämnd etc. Snarare instinkter än känslor. Om jag dödar en annan människa p.g.a hat eller ilska, kan man inte klassa detta som att det är en normal sak för människan. Jag menar, djur dödar varandra. Titta bara på vissa djurarter, lejon, hajar etc. Det uppstår konflikter och intriger och ibland slutar det med mord.

Jag anser det normalt att en annan människa dödar en annan, men det gör inte samhället och dess normer. Bör man då klassas som sjuk för man har en annan synvinkel på det hela? Väldigt diffust ämne att spekulera i, jag vet. Nu pladdrar jag lite också. Men ni förstår vinken
Citera
2007-11-01, 16:06
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Allt.

Om jag inte fattat rätt så skulle en omformulering göra susen.
Du måste ha en mall att utgå från om du skall klassa något som onormalt. Nu har vi människor ingen sådan mall då vi är individer och kan således inte klassa något som onormalt. Vad som är normalt, onormalt, sjukt och inte sjukt i vårat samhälle är påhittat av människor som såg sig själva som det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Men termen "normal" finns inte myntad utan samhället.
Vems samhälle då? Olika normer för olika samhällen och vad som är "normalt" i vårat samhälle behöver inte vara det i andras. Man kan inte veta vad som är normalt eller onormalt - därför hittar människan på vad som skall klassas som normalt.
Citera
2007-11-01, 16:08
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Människan är ingenting utan sitt samhälle.
Nästan alla människor strävar efter trygghet, efter att överleva och undgå faror. Att bryta mot ett sådant "kodex" och själv utgöra en fara anses såklart inte som okej. Bete dig som du vill men var beredd på att majoriteten som vill ha ett tryggt och skönt liv kommer spärra in dig om du hindrar deras mål.
Jo människan är fortfarande en människa utan samhället. Jag vill veta vad som säger att det du räknade upp skulle vara fel.
Citera
2007-11-01, 23:39
Medlem
Muskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
En sak undrar jag, människor är ju födda med ilska, hat, hämnd etc. Snarare instinkter än känslor. Om jag dödar en annan människa p.g.a hat eller ilska, kan man inte klassa detta som att det är en normal sak för människan. Jag menar, djur dödar varandra. Titta bara på vissa djurarter, lejon, hajar etc. Det uppstår konflikter och intriger och ibland slutar det med mord.Jag anser det normalt att en annan människa dödar en annan, men det gör inte samhället och dess normer. Bör man då klassas som sjuk för man har en annan synvinkel på det hela? Väldigt diffust ämne att spekulera i, jag vet. Nu pladdrar jag lite också. Men ni förstår vinken

Jag håller med dej om att ilska är en slags instinkt som vi har för att vi ska kunna skydda oss mot yttre hot.

Men att hat och hämnd skulle vara instinkter... nja... känslan av att hata någon eller viljan av att hämnas är ju något som uppstår först efter att vi börjat tänka negativa tankar om den andre.

Att vilja oskadliggöra en person som man uppfattar som ett hot tycker jag är normalt, men om det är normalt att vilja döda någon är jag mer tveksam till. Man kan naturligtvis råka döda någon som man försöker oskadliggöra, men det ändå en helt annan sak än att medvetet försöka döda någon.
Citera
2007-11-02, 17:02
Medlem
Citat:
Du måste ha en mall att utgå från om du skall klassa något som onormalt. Nu har vi människor ingen sådan mall då vi är individer och kan således inte klassa något som onormalt. Vad som är normalt, onormalt, sjukt och inte sjukt i vårat samhälle är påhittat av människor som såg sig själva som det bästa.

Vems samhälle då? Olika normer för olika samhällen och vad som är "normalt" i vårat samhälle behöver inte vara det i andras. Man kan inte veta vad som är normalt eller onormalt - därför hittar människan på vad som skall klassas som normalt.

Nej, det är sant.

Men det är vårat samhälle vi lever i. Det tycker jag borde räcka för att kunna fastställa vad som är normalt och onormalt. Det som är onormalt för oss är normalt för andra och så vidare.
Citera
2007-11-03, 12:06
Medlem
TZAAs avatar
Då alla handlingar, tankar och fenomen aviker från någon norm (oftast från logikens) samtidigt som livet självt aviker från den frånvaro av liv vilken tycks vara universums norm så skulle jag välja att betrakta denna fråga som irrelevant.

Varje människa bör betrakta sig som en egen värld vars överlevnad och välmåga bör stå i främsta rum. Dock sammanfaller ofta vårt eget välbefinnande med samhället (inte minst pga vårt genetiskt inprogrammerade flockbeteende) då detta erbjuder oss belöningar och fördelar vilka skulle vara svåra att vinna på egen hand. Trots detta är det vår plikt gemtemot oss själva att fortsätta eftersträva allt vilket ger oss tillfredställelse även om vi tvingas vidtaga vissa försiktighets åtgärder för att undvika straff då vi bryter samhälls normer.

Så ni kan med gott samvete fortsätta att mörda, vålta och misshandla om det nu skänker er nöje. "Gör mot andra innan de gör mot dig" eller inte beroende på vad ni känner för.

Med detta vill jag ha sakt att
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in