• 1
  • 2
2007-10-24, 13:54
Bannlyst
Tja!
Jag har ett väldigt vanligt förekommande problem när det gäller min nya dator.
Har inga som helst problem med prestandan eftersom den är på topp, men när jag kör många program åt gången (så som DC, Winamp & Msn Messenger) så blir skärmen helt svart och datorn startar om. När jag väl loggat in på datorn igen startas alla program mycket segare efter crashen än vanligt och ett varningsfönster visas där det står: Datorn har återställts efter ett allvarligt problem/fel. Detta händer minst 3-4 ggr i veckan och jag börjar undra om datorn tar väldigt mycket stryk av det. Jag misstänker att det är minnet som är pajj eller om det är moderkortet som knasar, eftersom jag kan spela Medal of Honor Airborne, S.T.A.L.K.E.R., Enemy Territory QUAKE Wars (dock inte Bioshock eftersom spelet crashar efter andra banan..."Skicka inte"-meddelande )... så grafikkortet är det inget fel på (nVidia GeForce 7800GT 256mb). Nätagget är på 480W. Senaste Drivrutiner till ljudkort/grafikkort.

Är det någon i hela världen som varit med om samma problem och framför allt;
Är det någon som kan hjälpa mig?!!

P.S. Här är lite info om min dator:
Enligt System Requiremnts Lab:

CPU
You Have: AMD Opteron(tm) Processor 144
@ 2.56 GHz Performance Rated at 3.08 GHz (clock)

System RAM
You Have: 1022.4 MB

OP
You Have: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (Build 2600)

Video Card
You Have: NVIDIA GeForce 7800 GT (GeForce 7800 GT)
256.0 MB
Video Card 3D Acceleration: Yes

DirectX Version
You Have: 9.0c

Sound Card
You Have: NVIDIA(R) nForce(TM) Audio

Moderkort
http://i23.tinypic.com/2d9tyd1.jpg
Citera
2007-10-24, 15:57
Medlem
927s avatar
har du kollat temperaturen?

inaktivera automatiskt omstart
http://www.flashback.org/showthread.php?t=561789
Citera
2007-10-24, 16:50
Medlem
En till tråd
http://www.flashback.org/showthread.php?t=563637
Detta har hänt mig också, fast först efter en stund då jag startat datorn.
Sen efter det så slockna allt och den börja tjuta som fan, efter det så krascha den och då var jag tvungen att installera om windows.
Citera
2007-10-24, 17:25
Medlem
MacClannoughs avatar
Det händer också att datorn startar om ibland för min del! Men innan det startat om så låter et pip från datorn och sen blir bilden svart och datorn startas om! Så jävla störrigt!
Citera
2007-10-24, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 927
har du kollat temperaturen?

inaktivera automatiskt omstart
http://www.flashback.org/showthread.php?t=561789

Mjo, min temp ligger på 33-38 grader beroende på om jag spelar eller inte...
men vad kan det va för fel annars?
Citera
2007-10-24, 18:35
Medlem
Troligtvis är det ram minnena. Kör memtest och kolla! www.memtest.org eller så kan du tanka ner Hiren's Boot CD på torrent siter, memtest och andra minnestest program ligger på den.
Citera
2007-10-24, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Troligtvis är det ram minnena. Kör memtest och kolla! www.memtest.org eller så kan du tanka ner Hiren's Boot CD på torrent siter, memtest och andra minnestest program ligger på den.
Soft! Och hur gör man med dom programmen? (har faktiskt inte haft dessa problem och därför inte utforskat "RAM-fix-program")
Citera
2007-10-24, 19:12
Medlem
Jaykobs avatar
Damsug Datorn!!

Citat:
Ursprungligen postat av Ztek
Tja!
Jag har ett väldigt vanligt förekommande problem när det gäller min nya dator.
Har inga som helst problem med prestandan eftersom den är på topp, men när jag kör många program åt gången (så som DC, Winamp & Msn Messenger) så blir skärmen helt svart och datorn startar om. När jag väl loggat in på datorn igen startas alla program mycket segare efter crashen än vanligt och ett varningsfönster visas där det står: Datorn har återställts efter ett allvarligt problem/fel. Detta händer minst 3-4 ggr i veckan och jag börjar undra om datorn tar väldigt mycket stryk av det. Jag misstänker att det är minnet som är pajj eller om det är moderkortet som knasar, eftersom jag kan spela Medal of Honor Airborne, S.T.A.L.K.E.R., Enemy Territory QUAKE Wars

DAMSUG DATORN FRÅN DAMM OCH KOLLA SÅ ATT INTE FLÄKTARNA HAR FASTNAT, det är troligtvis felet, att den blir för varm.
Citera
2007-10-24, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaykob
DAMSUG DATORN FRÅN DAMM OCH KOLLA SÅ ATT INTE FLÄKTARNA HAR FASTNAT, det är troligtvis felet, att den blir för varm.
omfg.................
Citera
2007-10-24, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaykob
Herregud, det kunde väl min tvååriga brorsa räknat ut...
Jag VET att man ska hålla fläktar och såklart hela datorn ren o fräsh, tror inte det som är felet...dessutom är sidoluckan borttagen för bättre ventilation så värmen är det inge fel på.
Kan någon mer kompetent datoranvändare yttra sig istället? ^^
Citera
2007-10-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztek
Soft! Och hur gör man med dom programmen? (har faktiskt inte haft dessa problem och därför inte utforskat "RAM-fix-program")

Som sagt, tanka Hiren's Boot CD och bränn den, starta om datorn med cd'n i. Då bootas datorn på cd skivan och du får upp en meny med olika val. Där letar du reda på memtest och väljer det. Allt är relativt självförklarande. Får du fel i memtest så är det nåt som inte är bra med minnena. Det du kan göra då är att ta ur alla utom 1 ram sticka ur datorn och på så sätt få reda på vilken det är som strular.
Citera
2007-10-24, 21:16
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacClannough
Det händer också att datorn startar om ibland för min del! Men innan det startat om så låter et pip från datorn och sen blir bilden svart och datorn startas om! Så jävla störrigt!

det är så kallade peep codes som kommer från moderkortet. varje serie av pip kan ge svar på vad som är problemet, tex grafikkort. kolla vad du har bios och fundera på om det är samma pip eller om det tex låtet pip-pip-piiiiiip (kort-kort-lång)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in