2015-12-16, 22:55
Medlem
Germanofils avatar
Säkert 10 år sedan jag läste boken. Men jag minns att jag gillade den. Ska nog ta och läsa om den någon dag.
Citera
2015-12-16, 23:38
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Säkert 10 år sedan jag läste boken. Men jag minns att jag gillade den. Ska nog ta och läsa om den någon dag.

Jag som läste den för ungefär ett år sedan kan säga dig:
Gör det! Dvärgen är en intressant filur.
Citera
2015-12-17, 02:02
Medlem
Zwerchstands avatar
Länge sedan poster men så ock handling.
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Tycker du bäst om den boken? Den är ju inte direkt spännande. Dvärgen är ett mästerverk. Jag gillar när han smyger upp till fursten dotter och kidnappar kattungen och skär halsen av den
Nej, vad som sker är att

Dvärgen utkom 1944, men en episod möjligen likare din beskrivning finns i Musils 3 kvinnor [1921—]1924 (på svenska 1957).
Citat:
Ursprungligen postat av Tompalizer
Den är mycket läsvärd. Skildrar hat på ett annorlunda vis. Intressant att se en dvärg, som är en halvmänniska, definiera mänskligheten som snuskiga och omoraliska männirkor när han själv suktar efter att döda.
I mina ögon läsvärd mindre av egen hävd än som killars gångbara alternativ (hellre än, vad det verkar, Guillous Ondskan) skolans pliktpekade ingång till litteratur eller åtminstone bildfri läsning.

Dvärgen kan tydas som människornas samvete, vilket framgår av hans uttalanden att han hatar men aldrig älskat, kanske inte kunnat göra det och (efter Fiammettas död) aldrig förstå kärlek, samt följande nyckelstycke ur slutet:
Dvärgen är det för mig sämsta jag läst av Lagerkvist, frånsett enstaka lyrik. Det känns som om en efterapande författare prickat in hans ton men inte reson.
Citera
2015-12-17, 11:46
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Länge sedan poster men så ock handling.

Nej, vad som sker är att

Det sker också.

Citera
2015-12-17, 17:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Sedär ja, tack för rättelsen! Alldeles i början (brödtextens sida 10 av 160 ungefär, i en utgåva här) finns den passage som jag glömt:
Den är, särskilt med det omedelbart föregående som här exkluderats, ett rentav viktigt stycke. Snyggare komponerat än skrivet, med dvärgens redan så tidigt i berättelsen störande överdrift i & om egna känslor (syftesenligt i sig, men alltför överdrivet av Lagerkvist); och en språklig fulhet i “hon märkte [att] den var borta” vars tappade ‘att’ förvisso kan förklaras som dvärgens nedlåtande anföring av hovets sjåp.
Citera
2016-01-02, 23:55
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Läste den när jag gick i gymnasie... Minns inte riktigt innehållet men kommer ihåg att jag tyckte om hans bittra sätt, pessimism och sarkasm. Han påminde mig lite om Bukowski ( -knullande och sprit då). Det blir nog dags att läsa om den igen.
Citera
2019-02-09, 08:01
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
"Den kortväxte"

Det var en liten typ och så var han som en sådan där som slog ihjäl folk också, ja en "Bödel" det var han minsann också. En särdeles otrevlig typ var det, en flashbackare, som vi säger nuförtiden. Han var emot allt fint! Och för allt fult! Fy!
Detta är den bästa sammanfattning av "Dvärgen" jag sett. Detta är precis vari dagens så kallade goda smak ser denna bok som klassisk.
Citera
2020-02-26, 06:18
Medlem
Citat:
Dvärgen av Pär lagerkvist, Bra eller dålig?
Bra!

men det som förvirrar mig om det är en självbiografi?!

Jag googlade på bilder och han verkar ju inte alls vara en dvärg.
Citera
2020-03-02, 21:05
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Bra!

men det som förvirrar mig om det är en självbiografi?!

Jag googlade på bilder och han verkar ju inte alls vara en dvärg.

Haha, nej det är ingen självbiografi... Den är skriven i "jag"-form, som Dvärgens dagbok. Men det är inte författaren själv det handlar om.

Själv tyckte jag Dvärgen var en fantastisk liten historia om lömsk ondska.
Citera
2020-03-02, 22:39
Medlem
Slottsherres avatar
Älskar den lakoniska, kärva tonen i inledningen:

Jag är 26 tum lång, välväxt, med de rätta kroppsproportionerna, möjligen är huvudet något för stort. Mina kroppskrafter är ansenliga, särskilt om jag blir retad. När brottningskampen anordnades mellan mig och Josafat tvingade jag honom efter tjugo minuters strid ner på rygg och strypte honom. Sedan dess är jag ensam dvärg här vid hovet.

Jag har förmånen att äga utgåvan från 1951, med dom klassiska illustrationerna av Sven Kjellberg. Dessutom i ett vackert handbundet halvfranskt band som min pappa kostade på den. Det är en ren njutning att ta ner den volymen och läsa den en gång till. I mitt tycke Lagerkvists absoluta mästerstycke.

(fick för övrigt panik för en tid sedan, när jag inte hittade den genast, och plötsligt fick för mig att jag hade sålt den.
Tack och lov fanns den kvar. Det var en förstautgåva av Barabbas jag hade sålt, som spökade )
Senast redigerad av Slottsherre 2020-03-02 kl. 22:54.
Citera
2020-05-23, 20:26
Medlem
Är det elitistiskt att ställa sig frågande till att rapparen Petter Alexis skrivit förord till nyutgåvan av Dvärgen?
Citera
2020-05-23, 20:45
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Är det elitistiskt att ställa sig frågande till att rapparen Petter Alexis skrivit förord till nyutgåvan av Dvärgen?

Ja, det är lite väl elitistikt. Man hackar inte på Afrikaner och deras musikstil - Rappen !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in