Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Nej. Hans mest kända böcker är de religiösa, med motiv från evangeliets värld: Barabbas och Sibyllan. De är inte hans bästa böcker, men det verkar vara främst dessa som gav honom Nobelpriset. Jag tycker fortfarande bäst om den första bok jag läste av honom, den självbiografiska ”Gäst hos verkligheten”. Den berättar om hemmet i stationshuset i Växjö, om moderns trygga gudstro och om morföräldrarnas gammaldags tillvaro ute på landsbygden. Bokens huvudperson grips tidigt av skräck för att någon i familjen skall dö och han ber till Gud att det skall få vara som det är. Men mormodern dör i cancer, och i skolan får han lära sig den darwinistiska världsbilden, som ”lade livet öppet och rått i hela dess nakenhet, hela dess planlösa meningslöshet”.
Tycker du bäst om den boken? Den är ju inte direkt spännande. Dvärgen är ett mästerverk. Jag gillar när han smyger upp till fursten dotter och kidnappar kattungen och skär halsen av den