2004-04-23, 00:41
Medlem
Asmodeuss avatar
Jag försökte - ja, två gånger - men jag orkade inte igenom den!
Citera
2004-04-23, 00:57
Medlem
Tompalizers avatar
Den är mycket läsvärd. Skildrar hat på ett annorlunda vis. Intressant att se en dvärg, som är en halvmänniska, definiera mänskligheten som snuskiga och omoraliska männirkor när han själv suktar efter att döda.
Citera
2004-04-23, 15:07
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompalizer
Den är mycket läsvärd. Skildrar hat på ett annorlunda vis. Intressant att se en dvärg, som är en halvmänniska, definiera mänskligheten som snuskiga och omoraliska männirkor när han själv suktar efter att döda.
Han hatar ju dem just därför och gör det starkt, så det kanske inte är så konstigt?
Citera
2005-04-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Nej. Hans mest kända böcker är de religiösa, med motiv från evangeliets värld: Barabbas och Sibyllan. De är inte hans bästa böcker, men det verkar vara främst dessa som gav honom Nobelpriset. Jag tycker fortfarande bäst om den första bok jag läste av honom, den självbiografiska ”Gäst hos verkligheten”. Den berättar om hemmet i stationshuset i Växjö, om moderns trygga gudstro och om morföräldrarnas gammaldags tillvaro ute på landsbygden. Bokens huvudperson grips tidigt av skräck för att någon i familjen skall dö och han ber till Gud att det skall få vara som det är. Men mormodern dör i cancer, och i skolan får han lära sig den darwinistiska världsbilden, som ”lade livet öppet och rått i hela dess nakenhet, hela dess planlösa meningslöshet”.

Tycker du bäst om den boken? Den är ju inte direkt spännande. Dvärgen är ett mästerverk. Jag gillar när han smyger upp till fursten dotter och kidnappar kattungen och skär halsen av den
Citera
2005-04-08, 20:25
Medlem
Hednings avatar
Pär Lagerkvist är mest fantastisk som lyriker. Iaf de tidiga verken.
Citera
2005-04-09, 03:22
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Tycker du bäst om den boken?
Jepp.
Citera
2005-04-09, 03:46
Medlem
Deannas avatar
En av de böcker jag läst mer än en gång.. Ett mästerverk!
Även om jag anser att Lagerkvist gör sig bättre som poet än skriva prosa.
Citera
2005-04-09, 03:59
Medlem
M2ks avatar
OT-anmärkning (men på sin plats, anser jag):

Ovidkommande om den här trådens berättigande - anser den givetvis helt seriös - så jämför jag med en tråd i ett annat delforum, där moderatorn HEL låste en gammal tråd, med en motivering (minns inte exakta ordalydelsen, men ungefär): "Trams, *låses* och medlem NN tilldelas en tillsägelse för att ha dragit upp en (old)-tråd".

Ämnet i den tråden var imo helt Ok, men frågan är - är det olika synsätt på hur (old)-trådar hanteras, beroende på vilket forum, alt vilken/vilka mods, som har utvecklat ett divergerat synsätt på (old)-trådar?

OnT - 'Dvärgen' av Lagerkvist... finns någon modern författare som skriver biografin om Pagrotsky?
Citera
2005-08-12, 16:35
Medlem
En av dom bästa böckerna jag läst så jag måste säga att den är bra.
Citera
2005-08-16, 01:36
Medlem
DieMs avatar
Han (Dvärgen) är oerhört underhållande, bitter och egocentrisk. Läste den i gymnasiet och den klassade ut allt annat skit vi tvingades läsa med hästlängder. (Bl.a Utvandrarna och nån Jane Austen-trams)
Citera
2005-08-16, 01:46
Medlem
Nos4a2s avatar
Tokbra!
Vad tror ni om filmatiseringen?
Hörde för ca ett år sedan att den skulle göras med han från "The Station Agent" men det verkar inte ha kommit igång ännu.

http://www.sfi.se/sfi/smpage.fwx?page=8794&NEWS=12010
Citera
2005-08-16, 03:28
Medlem
Läste den också i ettan i gymnasiet och tyckte den var jävligt seg och ganska tråkig. Dock lite kul med Romeo och Julia inspelet likaså Da Vinci.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in