2015-09-15, 03:30
Medlem
sarekfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Många anser att det finns flera kopplingar till andra världskriget, plus att boken skrevs typ 1944.

Ah juste! Det har du rätt i, men finns det något särskilt i boken som går att koppla till just andra världskriget? Något citat eller något utdrag?
Citera
2015-09-15, 03:56
Avslutad
Ja det är allmänt känt att dvärgen kan liknas vid en blandning av hitler och mussolini, medan hans ägare är tyska folket. Dvärgtjejen de vill han ska para sig med är eva braun och alla som dvärgen är arg på är judar.
Senast redigerad av priz 2015-09-15 kl. 04:07.
Citera
2015-09-15, 12:16
Medlem
sarekfbs avatar
Hur skriver man en fabel till Dvärgen?

Är det någon som vet hur man skriver en fabel till Dvärgen? Eller om det finns någon färdigskriven att hitta på nätet?

Är jättetacksam för svar!
Citera
2015-09-15, 12:57
Medlem
lampross avatar
En man konceptualiserar sin tillvaro genom att reflektera över vad som händer honom i livet.

Voilà Dvärgen som "fabel".
Citera
2015-09-15, 13:17
Medlem
Saltkatts avatar
Tror att TS:s lärare skulle bli lite misstänksam om h-n stötte på uttrycket "konceptualiserar sin tillvaro" i hans texter...
Citera
2015-09-15, 14:16
Medlem
sarekfbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
En man konceptualiserar sin tillvaro genom att reflektera över vad som händer honom i livet.

Voilà Dvärgen som "fabel".

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tror att TS:s lärare skulle bli lite misstänksam om h-n stötte på uttrycket "konceptualiserar sin tillvaro" i hans texter...
Helt riktigt. Jag behöver en enklare version av fabeln.
Citera
2015-09-15, 15:12
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarekfb
Jaha, vad sägs om det här då:

"En elak, fascistisk dvärg reflekterar över tillvaron på ett elakt, fascistiskt sätt."

Där har du Lagerkvists "Dvärgen", fabulerad för 2015 års svenska verklighet.
Citera
2015-09-15, 16:19
Medlem
En fabel till Dvärgen?

Tänker du att en som kallas Dvärgen (en dvärg?) är din läsare, eller tänker du dig hur man ska skriva en fabel om en viss dvärg?

Jaså, trådar slogs ihop nu. Jag tror inte att jag har känt till Lagerkvists Dvärgen tidigare. Tänkte mer på dvärgarna i Snövit
Senast redigerad av jo5h2pe 2015-09-15 kl. 16:48.
Citera
2015-09-15, 16:40
Medlem
srinivasas avatar
"Den kortväxte"

Det var en liten typ och så var han som en sådan där som slog ihjäl folk också, ja en "Bödel" det var han minsann också. En särdeles otrevlig typ var det, en flashbackare, som vi säger nuförtiden. Han var emot allt fint! Och för allt fult! Fy!
Citera
2015-09-16, 07:11
Avslutad
Citat:

Gör alla till djur. T ex dvärgen kan vara en elak lömsk katt, furstinnan en räv och fursten en bassethund.
Senast redigerad av priz 2015-09-16 kl. 07:17.
Citera
2015-09-16, 17:08
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ah juste! Det har du rätt i, men finns det något särskilt i boken som går att koppla till just andra världskriget? Något citat eller något utdrag?
Nja, inget så specifikt. Men det faktum att Lagerkvist skrev boken under ett pågående världskrig har satt djupa spår i stämningen och handlingen överlag. Dvärgen är ju en ren krigsbok där kriget går hand i hand med den ständiga ondskan. Jag skulle till och med vilja påstå att dvärgen symboliserar ondska. Om du letar efter fler samband är Bernardo som en ren kopia av da Vinci i sin allsidighet (konstnär, uppfinnare, ingenjör). Hoppas det är till nån liten hjälp iaf.
Citera
2015-12-16, 01:36
Medlem
Blev nyss klar. Underbar bok, mycket rogivande att läsa och följa dvärgens liv på hovet, ute i fält och i det lilla dvärgskrymslet. Ett citat som jag fann mycket underhållande var detta, som hade bannlyst all svensk litteratur om det skrivits med i en bok idag. Citatet lyder; "Kvinnor intresseras bara av enfaldiga och obetydliga män, för att de påminner kvinnorna om sig själva".

Ett citat som stämmer överens med många iakttagelser och betraktelser jag gjort på diverse krogar och nattklubbar. Lagerkvist hade koll.

Som sagt, mycket läsvärd bok!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in