• 1
  • 2
2007-10-22, 11:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
(Med reservation för att detta redan diskuteras i en annan tråd.)

I dagens DN (s 3, del 1) är det en helsidesannons från Wellton Way. Vi kan börja med rubriken:
Investera i Wellton Way!
Sakll vi tillsammans försöka förvandla dina 3 000 kr till 300 000 kr på några år?
Låter ju för bra för att vara sant.

Om någon inte scannar in annonsen så kan jag ju försöka skriva in den, för den är ett mästerverk i brackiga argument och utelämnade tankeled.
Citera
2007-10-22, 11:21
Medlem
padrons avatar
Har inte sett annonsen men kan det vara nåt i stil med detta?

http://www.welltonway.com/swedish/

Jävla skojare. Tyvärr är den siste idioten inte född än så de kommer nog att få in lite pengar innan luften går ur.
Citera
2007-10-22, 12:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jepp, det är det.

Och OMFG vilket bilhandlarnylle han har. Sidan skärmdumpad och sparad för stor framtida komisk effekt.

Jag skulle uppskatta om någon mer insatt vet hur mycket en helsida i DN på den platsen kostar och så vidare...
Citera
2007-10-22, 12:38
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Har inte sett annonsen men kan det vara nåt i stil med detta?

http://www.welltonway.com/swedish/

Jävla skojare. Tyvärr är den siste idioten inte född än så de kommer nog att få in lite pengar innan luften går ur.

jag har precis lyckats komma över 12000:-
satsar jag dom kan ja vara miljonär om några år, har jag förstått saken rätt?
vi ses i denna tråden om några år då så ser vi vem som är en idiot ok?
Citera
2007-10-22, 12:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
jag har precis lyckats komma över 12000:-
satsar jag dom kan ja vara miljonär om några år, har jag förstått saken rätt?
vi ses i denna tråden om några år då så ser vi vem som är en idiot ok?
Men är det rimligt? 3 000:300 000 = 1:100. Det är endast när en bransch är ny som så oerhörda vinster kan höstas in. Men i och med att den mognar så minskar vinstmarginalerna. För de stora pengarna ligger inte i att sälja några få, exklusiva artiklar med stor vinstmarginal - utan att sälja många, massproducerade artiklar med liten vinstmarginal. 100*1 000<100 000*10

(Vilket faktiskt är Welltons "affärsplan". Bättre att lugga massa folk på relativt små summor än att försöka totalruinera några få.)
Citera
2007-10-22, 17:42
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Tycker det är intressant på väldigt många nivåer.
1) Wellton behöver tydligen pengar.
2) Aktieemissionen är på 9 miljoner. Mer intressant är att han säger att resten av bolaget (det han äger?) är värt 66 miljoner. Hur kollar man soliditeten på ett företag på nätet?
3) Han lovar ingenting, han säger "kanske" hundradubbla summan på "några" år. Dvs han luras (min åsikt), men löftet är vagt nog för att inte vara åtalbart.
4) Det kan gå bra, folk kan tjäna pengar (fast knappast 100 ggr). Wellton får inkomster och reklam. Varje liten aktieägare har dessutom plötsligt intresse av att köpa produkten och få sina vänner att göra det.
5) Wellton kan sälja sina egna aktier när emissionen är klar. Han har själv satt priset på aktierna. Tror detta är den primära orsaken till emissionen.
6) Kommer åklagare att bry sig om bedrägerianmälningar om "några år" på 3000? Antagligen inte.

Edit: Wellton way har funnits i några år. Och det är inte så att de exploderat med lönsamhet. Snarare tror jag att de gått i stå.
Citera
2007-10-22, 17:59
Medlem
TTKs avatar
Jag tror att den här idén inte kommer lyckas lika bra som Welltons förra bolag: Lap Power.

Kvackelikvack
Man verkar inte kunna kolla soliditet i det här fallet, du kan säkert hitta siffror på nyligen konkursade Wellton Way AB. Men Wellton Way Media Center AB (Publ) som det rör sig om nu har ännu inte lämnat någon årsredovisning. Enda chansen är nog ifall de själv lämnar siffror.
Citera
2007-10-22, 18:02
Medlem
Mulas avatar
Han var ute med samma annonser för ett halvår sedan också, uppenbarligen gav de inte önskat gensvar...
Se artikeln i DI från i Mars:
http://di.se/Index/Nyheter/2007/03/0....htm?src=xlink

Visst är det frivilligt att satsa, men granska affärsiden och Claes Welltons trackrecord lite närmare först. Skulle tro att du har större chanser att bli miljonär om du tar 3000 och spelar lotto för istället (det är dessutom skattefritt).
Citera
2007-10-22, 18:09
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag tror att den här idén inte kommer lyckas lika bra som Welltons förra bolag: Lap Power.
Som konkursade, men faktiskt levde i vad(?) 8-10 år? Jag tror dig. Konkurs igen om 3 år?
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Kvackelikvack
Man verkar inte kunna kolla soliditet i det här fallet, du kan säkert hitta siffror på nyligen konkursade Wellton Way AB. Men Wellton Way Media Center AB (Publ) som det rör sig om nu har ännu inte lämnat någon årsredovisning. Enda chansen är nog ifall de själv lämnar siffror.
Aha. Tack. Wellton saknar alltså pengar för att driva vidare ett företag, men har ändå 66 miljoner (på pappret i alla fall) för att driva ett annat företag. Vilket naturligtvis ökar troligheten för att detta är just ett sätt att skinna folk på pengar. Varför skulle en fallerad affärsidé, lätt modifierad, som inte fungerade på ett företag, plötsligt fungera extremt bra (26% per år) på ett annat företag?

Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Han var ute med samma annonser för ett halvår sedan också, uppenbarligen gav de inte önskat gensvar...
Se artikeln i DI från i Mars:
http://di.se/Index/Nyheter/2007/03/0....htm?src=xlink
Citat:
Jag genomför det här på en månad, men normalt tar det åtta månader och kostar ett par miljoner att genomföra.
LOL! Mars till november=8 månader.
Citera
2007-10-22, 19:48
Medlem
Herr Lindholms avatar
Tack för att ni fyllde på med bakgrundsinfo. Jag kan ha kommit ihåg att han försökte sig på samma grej i våras, men måste definitivt ha glömt bort det.
Citera
2007-10-22, 21:40
Medlem
-jOE!s avatar
Håll er borta från det här skumraskföretaget och den mannen!
Citera
2007-10-22, 22:46
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Hoppsan. Efter tips på annat forum:
http://www.idg.se/2.1085/1.119980
"Claes Wellton luspank - tvingar exfrun i personlig konkurs"
Hur betalar han annonsen?

Investera i Wellton verkar helt klart vara pengar i sjön. Kanske kan han sälja listan på de som investerar till företag under rubriken "Lättlurade personer".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in