2007-10-23, 00:28
Medlem
Kvackelikvacks avatar
En kritisk artikel (till):
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1244586
Citera
2007-10-24, 19:24
Bannlyst
Verkar gå dåligt för Wellton
http://realtid.se/ArticlePages/20070...tid133.dbp.asp
Citera
2007-10-24, 21:19
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Verkar gå dåligt för Wellton
http://realtid.se/ArticlePages/20070...tid133.dbp.asp
Många realtid länkar på slutet av artikeln bland annat till denna som berör trådämnet/annonsen:
http://realtid.se/ArticlePages/20070...tid406.dbp.asp
Citera
2007-10-24, 21:36
Bannlyst
Det finns som bekant en hel del skojare och med lite erfarenhet behöver man inte ens läsa prospektet. Det här erbjudandet är påminner f.ö. lite om det som dr. el-Sayed skickade ut för ca 8 år sedan när han ville ha in pengar till en emission och i det förutsade aktiekursen under de närmaste åren!
Citera
2007-10-25, 09:29
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasublimis
Det finns som bekant en hel del skojare och med lite erfarenhet behöver man inte ens läsa prospektet. Det här erbjudandet är påminner f.ö. lite om det som dr. el-Sayed skickade ut för ca 8 år sedan när han ville ha in pengar till en emission och i det förutsade aktiekursen under de närmaste åren!
Jag har nog ungefär samma förtroende för Wellton som för el-Sayed.
Citera
2007-10-25, 10:49
Medlem
Byfånens avatar
Är den där Luffaren igång igen ?

Claes Wellton Persson, bakgrund
Wellton Ways VD - en omskriven person
Efter att under 10 år provat på yrken som radio & tv-tekniker, mentalskötare, flygvapenpilot och polis började Claes Wellton Persson (CWP) sin företagsledare- och entreprenörskarriär 1968. CWP har under dessa 39 år startat ett 20-tal olika företag.

Säger en hel del om denne herre !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

" Wellton Way
Wellton Way AB, som under 2000 t o m 2006 utvecklat världens enda användargränssnitt som alla klarar av att använda i vardagsrummet, begärdes i konkurs under början av 2007 av bolagets styrelse. Konkursen orsakades av att ett konsultbolag Reforce underminerade Wellton Way och misslyckades dessutom att ta in det kapital till Wellton Way som man avtalat om.

Wellton Ways gamla huvudägare hade trots detta, under senhösten 2006, lyckats att få världens största PC-tillverkare och världens näst största distributör, och många andra som kunder. Siktet var därför inställt på att inom rimlig tid kunna sälja 30 000 till 50 000 licenser á 666 kr per stycket, per månad. (Det säljs närmare 10 miljoner datorer till hushållen, varje månad!)

Claes Wellton och nyckelpersonerna inom Wellton Way AB köpte sedan konkursboet och bildade ett nytt och friskt bolag, Wellton Way Media Center AB. Konkursboets värde låg ju i den nu färdigutvecklade produkten MMC (Utvecklingskostnad under 6-7 år, cirka 75 miljoner kr.), samt nyckelpersonerna. "

Saxat ur http://www.welltonway.com/swedish/md.shtml
Citera
2007-10-25, 14:09
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack

Edit: Wellton way har funnits i några år. Och det är inte så att de exploderat med lönsamhet. Snarare tror jag att de gått i stå.

Gått i stå är milt uttryck:

Bokslutsperiod: 2006 2005 2003 2002
Antal anställda: 6 10 14 10
Oms. (tkr): 9735 34777 30446 11366
Oms.för.(%): -58.01 -23.85 167.87 337.66
Res. (tkr): 361 -3280 -2854 567
Soliditet (%): 49.96 42.18 26.87 35.48

Siffrorna för 2005 ser lite märkliga ut men de visar en 18 månaders period eftersom företaget ändrade till bokslutsperiod.

Edit:
WW media registrerades 061229 så det kommer förmodligen ingen rapport före sommaren.
Citera
2007-10-25, 17:27
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Gått i stå är milt uttryck
Tack för siffrorna.
Lätt OT: Råkade ha vägarna förbi Wellton Ways flashiga butik vid Stureplan idag, och den var borta, där fanns istället en flashig inredningsbutik. (Ja, ännu en inredningsbutik)
Citera
2007-10-25, 19:13
Medlem
sakta i backarna

Alla som säger att han är en skojare. ta det lite lugnt. företaget har faktiskt en produkt till skillnad från andra... Jag menar har man 3 papp över och vill lägga det på något så gör man det... Tror man på produkten så. jag som fö har haft (helt ok men inte mer) broadbandbox(föregångan) och kan funka med rätt marknadsföring..
Jag menar när tex lotto gör reklam för en jakpot vem fan tror att man ska vinna det. det här är precis samma sak. ett lotteri som förmodlingen inte ger en spänn tillbax men som kanske kanske kan ge några kronor.
Citera
2007-11-07, 13:02
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu
Alla som säger att han är en skojare. ta det lite lugnt. företaget har faktiskt en produkt till skillnad från andra...
Ja, han har tydligen en produkt. Men han är sämre än konkursmässig, vilket betyder att han troligen inte kan leverera även om ordrar skulle strömma in. Konkursmässigheten gör också att han har en massa hål att stoppa pengar i innan han kan koncentrera sig på att tjäna pengar. En helt annan person än Wellton, utan skulder och samma produkt skulle ha större möjligheter att tjäna pengar på den. Och då skulle läget ändå vara riskfyllt snarare än chans till stora vinster.
Det som gör honom till skojare är att han mörkar med sitt dåliga ekonomiska läge och förespeglar stora vinster för investerarna, men "track record" säger att pengarna är så gott som bortkastade.
Citera
2007-11-07, 14:06
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu
Alla som säger att han är en skojare. ta det lite lugnt. företaget har faktiskt en produkt till skillnad från andra... Jag menar har man 3 papp över och vill lägga det på något så gör man det... Tror man på produkten så. jag som fö har haft (helt ok men inte mer) broadbandbox(föregångan) och kan funka med rätt marknadsföring..
Jag menar när tex lotto gör reklam för en jakpot vem fan tror att man ska vinna det. det här är precis samma sak. ett lotteri som förmodlingen inte ger en spänn tillbax men som kanske kanske kan ge några kronor.

Lite magstarkt att jämföra lotterier med finansiella placeringar, don't you think?
Citera
2007-11-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Lite magstarkt att jämföra lotterier med finansiella placeringar, don't you think?

Jag har precis flyttat bort omkring 15 000 från några gamla fonder som inte går så bra. När jag såg annonsen från Wellton Way skrattade jag och så bestämde jag mig för att stoppa in 3 000 kronor i företaget.
Det är för bra för att vara sant, inget snack om saken, men jag kommer att skratta åt det här om fem år oavsett om det går åt helvete eller om pengarna ökar med några hundralappar.
Vissa saker kan man bara inte låta bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in