2007-10-22, 12:45
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dessutom så lärde ju man sig i hemkunskapen o via mor att alltid genomsteka gris..ljög dom för en?
Ja, mamma ljög. Alla mödrar ljuger om rosa kött, dom har det i modersgenerna. Min morsa vägrar äta nåt som inte är kremerat. Dock tvingade jag henne att äta en knallröd älgstek för ett tag sen, och hon tyckte att det var så gott att hon nu hävdar att den var genomstekt... Hon är från Norrland, vilket vrider till saken ytterligare eftersom ingen norrlänning äter rött kött.
Citera
2007-10-22, 14:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Ja, mamma ljög. Alla mödrar ljuger om rosa kött, dom har det i modersgenerna. Min morsa vägrar äta nåt som inte är kremerat. Dock tvingade jag henne att äta en knallröd älgstek för ett tag sen, och hon tyckte att det var så gott att hon nu hävdar att den var genomstekt... Hon är från Norrland, vilket vrider till saken ytterligare eftersom ingen norrlänning äter rött kött.

Haha, ja det stämmer. Min mormor kan förvandla den saftigaste köttbit till grillkol, allt i hygienens namn. Jag har tom hört henne ljuga (nåt hon inte gör särskilt ofta) om att hon "inte var hungrig" när jag serverade kött som var lätt rosa i mitten.
Citera
2007-10-22, 16:20
Medlem
On fires avatar
Brukar köra fläskfilen till en 67 grader och sedan låta den ligga och vila under folie i en 5 minuter, bli perfekt då.
Citera
2007-10-22, 17:39
Medlem
rayraviolis avatar
Det verkar som att farligheten i rosa fläskkött kan förpassas till matlagningsmyternas land. Måste också tillägga att köttet smakade bra. Saftigt och gott.
Citera
2007-10-22, 18:43
Medlem
Airbuzzs avatar
Vad är det då som gör att just filén är mindre farlig att äta rosa än andra delar på grisen, tar sig trikinerna inte lika lätt dit kanske?
Citera
2007-10-22, 19:27
Bannlyst
Jag har hört från icke bekräftade källor att det i USA är ganska vanligt förekommande att beställa in fläskfilé på samma vis som man beställer in oxfilé - dvs "rare", "medium" eller "well done". Vet inte om detta är en typisk jänkemyt eller om det verkligen är sant. Skulle iofs inte bli förvånad om det verkligen vore så.

Personligen så föredrar jag faktiskt hellre att fläskfilén är ljust rosa i mitten än att den är helt genomstekt. Detta beror till största delen på att just magert välstekt fläskkött har en tendens till att bli väldigt torrt och näst intill grynigt/smuligt när man tuggar det - vilket inte är speciellt behagligt.

Överlag så håller jag mig till oxkött så gott det går, eftersom oxköttet rent generellt är både saftigare, mörare samt har en mer framtonande köttsmak. Även lamm är något som jag finner mer tilltalande än fläskkött.
Citera
2007-10-22, 20:28
Medlem
Dengues avatar
Termometer - En underbar uppfinning

Jag har vid flera tillfällen lagat hel flaskkarré som blivit jättefint rosa och då kört med stektermometer.
Om jag fattat det rätt så är det inga bakterier eller eventuella trikiner som klarar sig över cirkus 45 grader så då fixar man det.
Fläskkött har jag hursomhelst aldrig blivit sjuk av.
Däremot har jag en gång i mitt liv ätit bernaise som var runt två veckor gammal (det var innan jag började intressera mig för matlagning ska jag kanske tillägga) och så sjuk har jag sällan varit
Citera
2007-10-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Vad är det då som gör att just filén är mindre farlig att äta rosa än andra delar på grisen, tar sig trikinerna inte lika lätt dit kanske?

Trikinernas ägg färdas väl genom blodcirkulationen för att sedan sätta sig på musklerna, och med tanke på att filén i stort sett är en hängande köttbit som knappt utför något arbete alls i grisens rörelser så kan man nog anta att mindre blod och därmed färre trikiner kommer nära.
Citera
2007-10-22, 21:17
Medlem
Drevets avatar
Gillar kött som är rosa och har hört både och om fläsk kött.
Hälsan rekommenderar att den ska vara 70c och bönder har sagt att det inte ska
vara någon fara.
Tror faktiskt på det sist nämnda.
Citera
2007-10-22, 21:19
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Jag har vid flera tillfällen lagat hel flaskkarré som blivit jättefint rosa och då kört med stektermometer.
Om jag fattat det rätt så är det inga bakterier eller eventuella trikiner som klarar sig över cirkus 45 grader så då fixar man det.
Fläskkött har jag hursomhelst aldrig blivit sjuk av.
Däremot har jag en gång i mitt liv ätit bernaise som var runt två veckor gammal (det var innan jag började intressera mig för matlagning ska jag kanske tillägga) och så sjuk har jag sällan varit
Kalla mig feg eller gammaldags, men själv föredrar jag nog en aaaaaaning högre mittemperatur på en helstekt fläskkarré än 45 grader.
Citera
2007-10-22, 22:07
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
J

Lägg till 20 grader c till 65. 45 grader är helt perfekt tillvaro för allt för många bakterier och parasiter, de dör alltså inte i den temperaturen utan lever livet i ett paradis.
Citera
2007-10-22, 22:28
Medlem
cobrs avatar
Fläskkött föredrar jag ofta hårt stekt, t.ex. grillade fläskkotletter. Tillagar man det på hög temperatur stängs safterna inne.
Problemet där är att när/om man bränner det så bildas cancerogena ämnen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in