2007-10-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Fläskkött föredrar jag ofta hårt stekt, t.ex. grillade fläskkotletter. Tillagar man det på hög temperatur stängs safterna inne.
Problemet där är att när/om man bränner det så bildas cancerogena ämnen..

Jag kör på samma linje.
Orka bry sig om cancerogena ämnen,
vad får man inte cancer av nowadays?
Citera
2007-10-23, 00:01
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Trikinernas ägg färdas väl genom blodcirkulationen för att sedan sätta sig på musklerna, och med tanke på att filén i stort sett är en hängande köttbit som knappt utför något arbete alls i grisens rörelser så kan man nog anta att mindre blod och därmed färre trikiner kommer nära.

Ja inte vet jag, så kan det vara antar jag!
Citera
2007-10-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Fläskkött föredrar jag ofta hårt stekt, t.ex. grillade fläskkotletter. Tillagar man det på hög temperatur stängs safterna inne.
Problemet där är att när/om man bränner det så bildas cancerogena ämnen..

Inga safter stängs inne , Ju högre temperatur ju mer safter försvinner!
Citera
2007-10-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Jag har hört från icke bekräftade källor att det i USA är ganska vanligt förekommande att beställa in fläskfilé på samma vis som man beställer in oxfilé - dvs "rare", "medium" eller "well done". Vet inte om detta är en typisk jänkemyt eller om det verkligen är sant. Skulle iofs inte bli förvånad om det verkligen vore så.

Det där stämmer alldeles utmärkt , man kan även få sin hamburgare stekt rare eller medium om man så vill. Helt ofarligt så länge köttet är färskt och kylkedjan har hållits intakt.

Antyder du på att jänkare skulle vara dumma med din slutkommentar?
isåfall har du fel för det är absolut inget fel med varken fläsk eller hamburgare som serveras rare sålänge man vet att köttet är av bra kvalite. Har du aldrig ätit råbiff? Serveras överallt i sverige , betyder det att svenskar är dumma?
Citera
2007-10-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det där stämmer alldeles utmärkt , man kan även få sin hamburgare stekt rare eller medium om man så vill. Helt ofarligt så länge köttet är färskt och kylkedjan har hållits intakt.

Hamburgare är ju gjorda av nötkött, och lättstekta diton är ju analoga till råbiffar som äts över stora delar av världen.
Citera
2007-10-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Hamburgare är ju gjorda av nötkött, och lättstekta diton är ju analoga till råbiffar som äts över stora delar av världen.

Så är det , Ändå så grillar folk sina burgare snustorra, det är nästan omöjligt att få en blodig hamburgare på resturang i sverige.
Citera
2007-10-23, 01:31
Medlem
Litet gult djurs avatar
Plockar man en för stor grillad kyckling på ICA är den ju garantrerat rosa, rent av blodig och rå längst in. Brukar ha sådana i ugnen en stund extra, rå kyckling har ju inte precis samma smakkvaliteer som nötkött t.ex.

Hur är det med lufttorkad skinka då, Jamón serrano & Prosciutto? Är inte sådan typ "rå"?
Citera
2007-10-23, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Hur är det med lufttorkad skinka då, Jamón serrano & Prosciutto? Är inte sådan typ "rå"?

Den är ju saltad, lär väl inte vara farligare än inlagd sill eller gravad lax.
Citera
2007-10-23, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Den är inte rå. Det finns ju andra sätt att tillaga maten på än genom kokning, grillning och stekning .

~Paul~
Citera
2007-10-23, 08:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Jag har hört från icke bekräftade källor att det i USA är ganska vanligt förekommande att beställa in fläskfilé på samma vis som man beställer in oxfilé - dvs "rare", "medium" eller "well done". Vet inte om detta är en typisk jänkemyt eller om det verkligen är sant. Skulle iofs inte bli förvånad om det verkligen vore så.

Jag tror att man gör det på fler ställen än USA, i Spanien så har jag varit med om det.
Citera
2007-10-23, 09:07
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Kockarna på tv tillagar oftast rosa fläskkött. Har till och med sett dem lägga upp rosa kyckling på tallrikarna. Där går nog min gräns för vad jag skulle äta.

Rosa kyckling, i Japan äter man rå kyckling i vissa sushi måltider så allt går med en snutta skaparglädje och fantasi, sedan gäller det att ha mage till det också.
Citera
2007-10-23, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Antyder du på att jänkare skulle vara dumma med din slutkommentar?
isåfall har du fel för det är absolut inget fel med varken fläsk eller hamburgare som serveras rare sålänge man vet att köttet är av bra kvalite. Har du aldrig ätit råbiff? Serveras överallt i sverige , betyder det att svenskar är dumma?

Jodå, jag själv är anhängare av blodigt kött, och som bekant så är ju jänkarna också det. Det var detta jag syftade på med min kommentar om att det inte vore speciellt förvånande. Dock så är jag lite skeptisk till alldeles för blodigt fläskkött. Gillar det som bäst när det är ljust rosa - dvs någonstans mellan "medium" och välstekt.

Som lite OT så är dessutom Tartar med traditionella tillbehör en riktig höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in