2007-10-22, 11:19
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Bacon är ju rökt (och saltat och sockrat). Smakar helt okej innan stekning och är ofarligt att äta.

Är det så? Trodde inte bacon var preparerat så att det kan ätas rått. Nåja, jag tror jag fortsätter att knapersteka!
Citera
2007-10-22, 11:22
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag måste erkänna att när det gäller ankbröst och fläskfilé så vill jag ha köttet svagt rosa i mitten. Sedan får det gå hur det går .

Haha! Ja, det är ju godast och so far so good. Tror det är tämligen riskfritt! Däremot var min syster gravid i somras under grillsäsongen, då var jag tvungen att dela upp fläskfileerna då hon hade läst att man inte ska äta rosa kött under graviditeten.
Citera
2007-10-22, 11:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Haha! Ja, det är ju godast och so far so good. Tror det är tämligen riskfritt! Däremot var min syster gravid i somras under grillsäsongen, då var jag tvungen att dela upp fläskfileerna då hon hade läst att man inte ska äta rosa kött under graviditeten.
Jojo, sant. Det finns tillfällen då det är dumt att ta onödiga risker.

~Paul~
Citera
2007-10-22, 11:38
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jojo, sant. Det finns tillfällen då det är dumt att ta onödiga risker.

Ja, jag blev iaf tvungen att genomsteka hennes fläskfilé. Lika bra antar jag.
Nu har hon ploppat ut bebben dock, så nu kan hon frossa i rosa kött igen!
Citera
2007-10-22, 11:49
Medlem
Giggis avatar
Jag äter både fläskkött och kyckling svagt rosa och har aldrig, peppar, peppar, blivit sjuk. Äter också ofta korv rå och inte heller då har jag blivit dålig.

Inte ens utomlands är jag försiktig, kycklingspetten som grillas på gatan i nån hemsnickrad vagn i Kina är kanske inte ens kyckling, men gott är det.

Jag tycker det är för mycket varningar om vad man får och inte får.
Citera
2007-10-22, 11:53
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Jag äter både fläskkött och kyckling svagt rosa och har aldrig, peppar, peppar, blivit sjuk. Äter också ofta korv rå och inte heller då har jag blivit dålig.

Inte ens utomlands är jag försiktig, kycklingspetten som grillas på gatan i nån hemsnickrad vagn i Kina är kanske inte ens kyckling, men gott är det.

Jag håller med. Dessutom så tycker jag att fläskfile ska vara rosa för att den ska smaka bra.
Citera
2007-10-22, 11:57
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi

Är det verkligen RÅ korv du äter då?
jag menar varmkorv och sånt är ju rökt och tillagat, så den är ju inte "rå".
Rå korv skulle jag aldrig sätta i mig.
Citera
2007-10-22, 12:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Måste protestera å det högsta här,rosa fläskkött?..
Jag anser att fläskkött som det enda köttslaget har en tendens att verkligen smaka rå gris om det serveras om än det minsta rosastekt.
Dessutom så lärde ju man sig i hemkunskapen o via mor att alltid genomsteka gris..ljög dom för en?
Nåväl,jag genomsteker alltid o min familj vägrar äta både fågel o gris rosa allt pga gammla lärdomar från förra generationer.
Citera
2007-10-22, 12:00
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj

Nej, okej, my bad. Även om jag faktiskt ätit av korvmassan vid korvstoppning.
Citera
2007-10-22, 12:01
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj

Jag "har hört" att man kan få trikiner även av grillkorv, falukorv och så vidare, om man äter dem som de är.

Om så är fallet är nog dock risken minimal kan jag tänka mig.
Citera
2007-10-22, 12:02
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Måste protestera å det högsta här,rosa fläskkött?..
Jag anser att fläskkött som det enda köttslaget har en tendens att verkligen smaka rå gris om det serveras om än det minsta rosastekt.

Men helgrillad fläskfilé som är lite rosa i mitten är ju jättegott till exempel!
Citera
2007-10-22, 12:12
Medlem
nuhjs avatar
Jag såg på ett matlagningsprogram där nån gick hem till nån svensk grisbonde och så lagade de mat tillsammans. Fläskkarré om jag inte missminner mig. Bonden sa det att "den får gärna vara lite rosa i mitten, det gör ingenting eftersom svenska grisar inte har trikiner i sig".
Tyckte jag lät lite konstigt också då man hört hela livet att det ska genomstekas. Det PLUS att man fick veta på biologin vad trikiner kan göra med en gör att jag inte är så sugen på att äta rosa gris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in