Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-16, 18:47
Medlem
TimGunns avatar
Ni får det att verka som om att pretentiös endast är något negativt.
Citera
2010-03-16, 18:59
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Ni får det att verka som om att pretentiös endast är något negativt.
När pretentionerna är riktade mot någon annan kan det ha en positiv klang. Ordboken anger exemplet »pretentiösa kroggäster« = fordrande. Det upplever krögaren som positivt, för de tål en saltad nota.

Vill man vara entydigt och uppseendeväckande pretentiös så är man lämpligen ostentativ. Som fordrande krogkund efterfrågar man de mest märkvärdiga ostar, som Kefalotiri och Coulommiers. Det är ostentativa ostalternativ.
Citera
2010-04-01, 15:46
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Jag blir inte klok på denna term. Jag har googlat den och tom. funnit en tråd om den på forumet men jag har inte blivit klokare. Vad betyder det egentligen när något är pretto/pretentiöst?

Ett sätt att se det på är kanske att det betyder "ambitiös", fast på ett dåligt sätt?
Citera
2010-04-16, 23:01
Medlem
Lillemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag är så jävla bra som lyckades komma på att man kan googla "vad betyder pretentiös". Du kanske inte klarar av det, men eftersom att jag är en så jävla storsint och fin människa ska jag hjälpa dig.

Gå in på www.google.se, sök efter "vad betyder pretentiös".

Sättet jag svarade dig på tyckte jag var lite pretentiöst. Hade kunnat använda mig av stora, långa och svåra ord också. Det hade varit ännu mer pretto

Lägg gärna märke till att det kan vara väldigt pretto att använda sig av uttrycket pretto

bra svar!!
Citera
2010-04-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
När pretentionerna är riktade mot någon annan kan det ha en positiv klang.
Riktigt så enkelt är det inte. Pretentioner för ens egen del kan också ses som något positivt. För det visar att man verkligen vill uppnå något. Det är snarare när det är helt uppenbart att man saknar täckning för sina pretentioner, som det blir löjligt.
Citera
2010-04-16, 23:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
När pretentionerna är riktade mot någon annan kan det [ordet »pretentiös«] ha en positiv klang.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Riktigt så enkelt är det inte. Pretentioner för ens egen del kan också ses som något positivt. För det visar att man verkligen vill uppnå något. Det är snarare när det är helt uppenbart att man saknar täckning för sina pretentioner, som det blir löjligt.
Svensk ordbok (2009) har tagit bort det halvt positiva exemplet med pretentiösa kroggäster som fanns i NEOB:
pretentiös = ... (intellektuellt) anspråksfull i en utsträckning som det inte finns täckning för {-> förmäten}: en pretentiös bok med en massa konstiga ord
Bet.nyans: fordrande: pretentiösa kroggäster
SvO har alltså joggat »pretentiös« lite mer åt det negativa hållet.

Att ha pretentioner har neutral till positiv laddning.

Enda förekomsten av »pretentiös« i Nationalencyklopedin (2000) är i artikeln kalkonfilm.
Citera
2010-04-17, 15:23
Bannlyst
Pretentiös kommer från engelskans "pretend" vilket betyder att man försöker vara något som man inte är eller nåt sånt. De flesta ord i svenska kommer från engelskan. Till exempel ordet dörr kommer från ordet door. Kusin kommer från cousin. Idiot kommer från idiot. Svenska är egentligen bara en variant/dialekt av engelskan.
Citera
2010-04-17, 16:12
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Pretentiös kommer från engelskans "pretend" vilket betyder att man försöker vara något som man inte är eller nåt sånt. De flesta ord i svenska kommer från engelskan. Till exempel ordet dörr kommer från ordet door. Kusin kommer från cousin. Idiot kommer från idiot. Svenska är egentligen bara en variant/dialekt av engelskan.
Javisst, Knut den Store importerade engelskan till Skandinavien. Det märkliga var att han lyckades bäst med att importera ord som senare skulle bli fornnordiska och markeras med ON i engelska ordböcker.

Allvarligt: Nej, svenska »pretentiös« kommer från franskan och latinet. Ordet är närmast släkt med »pretendera« = göra anspråk [på något].
Citera
2010-04-18, 00:00
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Två andra klassiska och extremt tydliga exempel som stärker din tes är de svenska orden smörgåsbord och ombudsman. Båda är direktimporterade från de gamla engelska orden smorgasbord och ombudsman.
Citera
2010-04-18, 00:41
Medlem
Egon3s avatar
Att två olika avledningar från latinet prætendere 'sträcka fram; bruka som förevändning' i engelskan fått så olika laddning som "pretend" vs "pretentious" är inte så konstigt. Betydelser och laddningar kan förskjutas över ett par decennier. Här gäller det många hundra år.

Jämför svenskans partikelverb »hålla före« som svarar mot tro, hålla för troligt, mena, hävda.¹ Det handlar visserligen om högre sannolikhet än att låtsas. Att »hålla fram« i formen »framhålla« är att betona utan att nödvändigtvis vara pretentiös. Vi har alltså näraliggande metaforer på både germansk grund och latinsk basis.

http://synonyme.woxikon.de/synonyme-schwedisch/hålla%20före.php

¹ Svensk ordbok anger »hålla före« smalare som »uttrycka åsikten« (hävda).
Senast redigerad av Egon3 2010-04-18 kl. 01:04.
Citera
2010-04-18, 01:41
Medlem
langaocbs avatar
När en elev på estetiska programmet tar ett svartvitt foto på en äppelskrutt och säger att det är en kommentar om kriget mot terrorismen så är det "pretto".
Get it?
Citera
2010-08-13, 23:40
Bannlyst
Svenska pizzahut är då ett ganska bra exempel på någonting pretentiöst?

Edit: Såg just att jag gjorde en onödig bump på en gammal tråd. Den var i heta ämnen! Dumma mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in