Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-27, 02:18
Medlem
Jiiimboohs avatar
Egentligen är det väl den som har gjort filmen som är pretentiös, men hur som så betyder det att filmskaparen gör anspråk på att vara finkulturell eller betydelsefull utan att det finns grund för det. T ex om man uppfattar det som att en film är medvetet gjord för att vara svår att förstå och att regissören/manusförfattaren mest är ute efter att verka konstnärlig och "fin" snarare än har ett egentligt budskap, då uppfattar man filmen/filmskaparen som pretentiös.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2008-12-27 kl. 02:29.
Citera
2008-12-27, 05:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Jag blir inte klok på denna term. Jag har googlat den och tom. funnit en tråd om den på forumet men jag har inte blivit klokare.

[...]
Bra där. Ny tråd Pretto fogad till gammal Vad betyder pretentiös?.

/Moderator
Citera
2009-02-28, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Jag blir inte klok på denna term. Jag har googlat den och tom. funnit en tråd om den på forumet men jag har inte blivit klokare.

Vad betyder det egentligen när något är pretto/pretentiöst?

"Högt anspråk" säger mig absolut ingenting.. När man säger att någon film är pretto exempelvis så förstår jag absolut inte vad som menas? På vilket sätt kan en film ha ett "högt anspråk" (vad det nu än betyder)?

Tack!

Det har inget med "höga anspråk" att göra, som tidigare inlägg i tråden skrivit: jämför med ordet "pretend", att göra sig till, att föreställa/utge sig vara någon man egentligen inte är, det är att vara pretentiös, ett pretto, dvs 90% av flashback
Citera
2009-03-03, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det har inget med "höga anspråk" att göra, som tidigare inlägg i tråden skrivit: jämför med ordet "pretend", att göra sig till, att föreställa/utge sig vara någon man egentligen inte är, det är att vara pretentiös, ett pretto, dvs 90% av flashback

Läser man citaten från NE.se och liknande ser man det visst har med höga anspråk att göra.
Det är inte bara att låtsas vara något man inte är, det är att låtsas vara något FÖR MER än vad man är.

Det är inte pretto att spela korkad.
Citera
2009-03-03, 05:23
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaw
Läser man citaten från NE.se och liknande ser man det visst har med höga anspråk att göra.
Det är inte bara att låtsas vara något man inte är, det är att låtsas vara något FÖR MER än vad man är.

Det är inte pretto att spela korkad.

... göra anspråk på att vara förmer än andra ... {förmér} i ett ord

Det är pretto att spela korkad, om man är tillräckligt korkad utan att spela,
särskilt om man spelar korkad som en sarkasm mot den man anser korkad.
Citera
2009-03-03, 06:09
Medlem
Crap. Ogillar särskrivningar skarpt. Klart pinsam miss. Försent att editera dessutom.

Håller med om att uppenbart spelad korkadhet kan vara pretantiöst, speciellt i de fall du nämner.

Jag syftade mer på att rent allmänt mörka eventuella färdigheter. Att se till att man har mer än väl täckning för sina anspråk - motpolen till att låtsas vara förmer alltså. Har några i min omgivning, framförallt bland de äldre, som är riktiga rävar på detta.

De låtsas ofta vara helt okunniga om något ämne och lurar in en i situationer där man råkar häva ur sig ett och annat med aningen för mycket självsäkerhet. Sedan börjar de dryga sig med jobbiga frågor man inte kan svaret på, och så sitter de där sen och skrockar och gottar sig i mitt missöde.

I det läget är det ju snarare jag som varit lite pretto, och följaktligen fått mitt tillbörliga straff.
Citera
2010-02-06, 14:06
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Att tubba någon ogudaktig till att synda, är icke också dett synd?

Mark 9:42
Förförelser
Den som förleder en av dessa små som tror, för honom vore det bättre
att ha kastats till havets botten med en kvarnsten om halsen.

Med tanke på ts fråga, var inte det svaret lite väl off topic/långsökt??
Citera
2010-02-06, 15:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Med tanke på ts fråga, var inte det svaret lite väl off topic/långsökt??
Inte så väldigt långsökt. Tankegången var att det är pretentiöst att hålla sig för god för googla, men gärna ta del av andras syndande med sökmaskinen.
Citera
2010-02-06, 17:25
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Inte så väldigt långsökt. Tankegången var att det är pretentiöst att hålla sig för god för googla, men gärna ta del av andras syndande med sökmaskinen.

Ett bra svar hade också varit;

pretentiös = anspråksfull, utmanande

(om man vill ha det gott och gott)

Är det syndigt att googla?
Citera
2010-02-24, 17:59
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Ett bra svar hade också varit;

pretentiös = anspråksfull, utmanande

(om man vill ha det gott och gott)

Är det syndigt att googla?

Läs om allt som rör ovanstående diskussion. Killen/tjejen vill inte använda Google, men tycker det är ok att ta del av resultaten genom andra; eller snarare uppmana någon att ta reda på resultaten. Detta jämförde Egon3 med ett stycke ur bibeln som menar att det är lika illa att uppmana andra till att göra något man själv inte vill, som att faktiskt göra dem själv. Eller något åt det hållet.
Citera
2010-03-08, 00:12
Medlem
wh0res avatar
Used in a sentence;

TS var en pretentiös jävel.

Citera
2010-03-16, 14:00
Medlem
AlexOnTops avatar
Exempel:

Man ska åka till en gård, gården är smyckad med en stor ek-allé och en staty/fontän av en STEGRANDE HÄST som SPRUTAR UT VATTEN ur munnen på grusplanen. Själva gården är sleten och ägaren en ruggig bonne som kör en skrotfärdig Ford. Då har bonnen varit pretentiös och försökt få gården att verka lyxigare och finare än vad den är med allén och statyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in