Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2011-07-18, 10:42
Medlem
Ogdens avatar
Jag brukar säga att pretentiös betyder att man tar sig själv på för stort allvar, att man har noll självdistans och huvudet uppkört 14 mil upp i sin egen röv. Ungefär.
Citera
2011-07-18, 11:00
Medlem
egon2bs avatar
Då har vi förklaringen till varför pretentiös ibland är synonym till sk:tnödig.
Citera
2012-01-15, 17:56
Avstängd
Jag brukar använda de när folk vill verka svåra, alltså tro sig kunna mycket om t.ex kultur, visst man kan kunna mycket men man vill verka svår och "djup".
Citera
2012-01-15, 20:37
Medlem
Det betyder håll käften.
Citera
2012-05-04, 21:19
Medlem
Är det inte ca 90% av flashbacks avatars som är väldigt pretentiösa?
Citera
2012-12-08, 21:13
Medlem
kul att den här ploppa upp på heta ämnen helt plötsligt undra om det har något med "så mycket bättre" att göra

för att bidra till tråden så är min fria översättning: "att tro att man är mycket bättre än andra"
Citera
2012-12-15, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Björn Ranelid är väl den enda "nu levande och någonsin verksamma" författaren som gör anspråk på att vara pretentiös.

Har säkert redan nämnts, men det gick ett roligt "kultursoffeprogram" på temat med Ranelid, Kay Pollack, Henrik Schyffert och Eva Beckman på SVT för några år sedan. Finns kanske som torrent.

Målmedveten skulle nog Ranelid ha beskrivit ordet....
Att se och tänka sig hur saker och händelser utvecklar sig....
Citera
2014-04-29, 23:55
Medlem
Skulle ni säga att August Strindberg var pretaniös?

Jag har 2 uppfattningar om ordet den ena är det negativa "bajsnödiga" pk versionen som tycker allt som är annorlunda är bra medans den andra är en mer positiv över att man har ambitioner i att göra något konstnärligt och unikt och göra det bra t.ex på sådana pretaniösa individer är just nämnda strindberg och ranelid som verkligen satsat på ha en egen stil i sitt skrivande.
Citera
2014-05-02, 00:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Skulle ni säga att August Strindberg var pretaniös?

Jag har 2 uppfattningar om ordet den ena är det negativa "bajsnödiga" pk versionen som tycker allt som är annorlunda är bra medans den andra är en mer positiv över att man har ambitioner i att göra något konstnärligt och unikt och göra det bra t.ex på sådana pretaniösa individer är just nämnda strindberg och ranelid som verkligen satsat på ha en egen stil i sitt skrivande.

Det går att se en skillnad mellan att vara pretentiös och att ha pretentioner.
Citera
2016-12-17, 02:14
Medlem
Utan att ha läst tråden så vill jag påstå att pretentiös på ren svenska skulle översättas till: skitnödig.
Citera
2016-12-17, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensej
Det gjorde jag och kom till ett gäng aftonbladet-bloggar om Kent och grejer. Föga hjälpsamt.

Angola: Alltså man tror sig? För det vet jagf vad det är! Man tror att man är asgrym men man egentligen är skitkass.
Har man fel försöker man snacka bort det så att man har en värdig anledning till varför man inte hade rätt o.s.v, istället för att bara erkänna att man inte har rätt jämt.

Man tackar och bockar för hjälpen

pretentious
prɪˈtɛnʃəs/Submit
adjective
adjective: pretentious
attempting to impress by affecting greater importance or merit than is actually possessed.
"pretentious art films"
synonyms: affected, ostentatious, chichi, showy, flashy, tinselly, conspicuous, flaunty, tasteless, kitschy; More
antonyms: natural, unaffected
Origin

mid 19th century: from French prétentieux, from prétention (see pretension).

JÄVLAR VA SVÅRT DET VAR MED GOOGLE. FAN RAKETVETENSKAP ASSÅ
Citera
2025-12-16, 13:39
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Jag brukar använda de när folk vill verka svåra, alltså tro sig kunna mycket om t.ex kultur, visst man kan kunna mycket men man vill verka svår och "djup".

Precis, en pretentiös person vill framstå som förmer än denne är, lite överlägset intellektuell sådär, men om man skrapar på ytan så faller det ofta. Skämtades väl ett tag om "prettoklubben", dvs en klubb för folk som är pretentiösa.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in