Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Ni får det att verka som om att pretentiös endast är något negativt.

Det kan bero på att vi lever i landet "lagom" och ingen helst ska sticka ut o vara pretto.
Citera
2010-08-28, 00:51
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierso
Det kan bero på att vi lever i landet "lagom" och ingen helst ska sticka ut o vara pretto.

Vilket fantastiskt korkat svar. Du har ingen aning om vad ordet betyder men du väljer ändå att delge din syn på det. Det fascinerar mig samtidigt som det äcklar mig.
Citera
2010-08-29, 12:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierso
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Ni får det att verka som om att pretentiös endast är något negativt.
Det har nog föga med "landet lagom" att göra. Pretentious har snarast sämre klang på engelska än vad pretentiös har på svenska. Det är väl inte så konstigt att ett ord som har att göra med att vilja synas vara, snarare än att verkligen vara inte har en så jävla positiv klang rent kulturgenerellt?
Citera
2010-08-29, 13:11
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har nog föga med "landet lagom" att göra. Pretentious har snarast sämre klang på engelska än vad pretentiös har på svenska. Det är väl inte så konstigt att ett ord som har att göra med att vilja synas vara, snarare än att verkligen vara inte har en så jävla positiv klang rent kulturgenerellt?
Ytterligare bevis för att svenskan snarare speglar en mer välkomnande attityd till framåtanda än engelskan är väl att ambitiös är odelat positivt, medan ambitious även kan betyda "äregirig".
Citera
2010-08-29, 13:14
Medlem
Nails avatar
En av alla dessa tronpretendenter:
Karl av nedre Lothringen [son till Ludvig från andra sidan havet] var en hertig av Burgund, och tronpretendent i Frankrike.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Tronpretendenter
Citera
2010-09-22, 00:50
Medlem
h0b0ch1cs avatar
pretentiös = http://www.willecrafoord.se/
Citera
2010-12-22, 00:38
Medlem
kickieonairs avatar
Cirkus Kiev i P3 körde några "Pretto-Battles" som ger en väldigt uttömmande beskrivning.

Charlotte Perelli vs Pernilla Wahlgren:

http://sverigesradio.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?unitID=2640&groupID=4699&pubID=13951 29
Citera
2011-02-03, 13:34
Medlem
Kan man vara pretentiös och veta om det, eller gör insikten att man är pretentiös att man i själva verket inte är det?
Citera
2011-02-03, 15:12
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Kan man vara pretentiös och veta om det, eller gör insikten att man är pretentiös att man i själva verket inte är det?

Individuellt och situationsbundet, tror jag. Förmodligen vill ingen vara pretentiös, men man kan nog vara medveten om att man balanserar på gränsen och i sin egen uppfattning vackla mellan om man passerat den eller ej.
Citera
2011-02-03, 15:44
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Individuellt och situationsbundet, tror jag. Förmodligen vill ingen vara pretentiös, men man kan nog vara medveten om att man balanserar på gränsen och i sin egen uppfattning vackla mellan om man passerat den eller ej.
Lite paradoxalt, den som har pretentioner smusslar knappast med det. Pretentioner = höga anspråk, särskilt om dessa anspråk är tillfälligt jämkade med hänsyn till en omgivning som har lägre ställda krav – av okunskap eller av snålhet.

– Man får inte ha för stora pretentioner när man köper en restresa med ospeçat logi.

På motsvarande sätt pretendera = göra anspråk [på något]:
det är flera lag som pretenderar på mästerskapstiteln
Den som pretenderar är i viss mening demonstrativt pretentiös. Hymlandet med partiledare till (S) hamnar i moment 22 eftersom varje pretendent är diskad a priori.

Ordbokens anger också
pretentiös ... Bet.nyans: ’fordrande’ med exempel »pretentiösa kroggäster«
Senast redigerad av Egon3 2011-02-03 kl. 15:51.
Citera
2011-02-04, 14:43
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
[...]

Men ligger det inte alltid en negativ nyans i "ha pretentioner", i motsats till "ha höga anspråk", "ha höga ambitioner", "ha höga krav"? Adjektivet "pretentiös" tycker jag i alla fall inte man kan använda neutralt i dag.

Förutsatt att pretentiös betyder ungefär "överdrivet anspråksfull" kan man alltså fråga sig om någon kan envisas med att vara pretentiös trots att h*n själv är medveten om att h*n är det. Jag föreställer mig att folk fungerar på flera plan och kan vara medvetna om de flesta av sina egenheter. När det gäller att vara pretentiös kan det t.ex. handla om en viss typ av unga män som gör ett slags bakvänt uppror genom att klä sig ålderdomligt och bete sig chevalereskt.

Men det jag tänkte på när jag skrev inlägget ovan var snarast en författare som vacklar mellan om han är för "blommig" eller ej.
Citera
2011-02-13, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
- Du känner ingen skillnad på det dyrare och det billigare ölet efter att du intagit ett par och väljer därför det billigare - icke pretentiös.
- Någon annan som föredrar det dyrare ölet och därtill fortfarande känner skillnaden efter att ha intagit några öl fortsätter att välja det dyrare - icke pretentiöst.
- En tredje känner ingen skillnad alls mellan det dyrare och det billigare ölet, varesig vid första flaskan eller efter ett par flaskor, men väljer alltid det dyrare av en eller annan anledning (tror att det ger status att köpa dyrt, har gått på flashiga annonser om att man är "inne" om man dricker detta öl, tror att man framstår som en individ med ypperlig smak osv osv) - fan så pretto!

En "brat" med andra ord..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in