• 1
  • 2
2007-10-21, 00:37
Medlem
JBS67s avatar
Jag kom nyligen över ett litet glasrör med en metallstav i vardera ände och en flytande metall i , jag gissar att det är en kvicksilverbrytare även om jag aldrig sett en tidigare. Nu är frågan vad ska man göra med den Det är väll inte många gram i den men nått kul ska det väll gå att göra Nån som har några kula förslag
Citera
2007-10-21, 00:54
Medlem
Naturvetarens avatar
Lägg undan den och spara den som den är Är nog det roligaste (och säkraste) du kan göra.

Innan du bestämmer dig för att labba med kvicksilver tycker jag du ska kolla upp riskerna med det, det är inte särskilt trevligt.

Dessutom är det här egentligen precis som "vad kan man göra för kul med ..." och de trådarna brukar inte tillåtas eftersom diskussionen är för bred. Om du inte vill att den ska låsas får du nog specificera dig lite...
Citera
2007-10-21, 11:59
Medlem
wääuus avatar
Men det är väldigt kul att leka med en kvicksilverpöl. Se bara till att vädra och hålla den förvarad i ett stängt kärl. Man ska inte bli för skraj.
Citera
2007-10-21, 13:43
Medlem
woofers avatar
Har ett halvkilo själv, det är en väldigt fachinerande metall.

Det bästa användningsområdet i min mening är att ha det som leksak Naturligtvis så ska det vara väl innselutet. Jag föreslår att du låter det stanna kvar innuti sin inneslutning, om du ledsnar och vill göra dig av med kvicksilvret så ska det naturligtvis lämnas till en miljöstation eller liknande, detta är inte en metall som är det minsta hälsosamm för miljön och även förhållandevis små mängder kan göra stor skada.
Citera
2007-10-21, 21:45
Medlem
drinkmilks avatar
EDIT: Det där inlägget var tydligen inte tillåtet.
Citera
2007-10-21, 23:17
Moderator
Falukropps avatar
Hehe, hade ett halvkilo kvicksilver back in the days jag med, tog det när min gymnasieskola slängde ut en massa gamla grejer från fysikinstitutionen, däribland nånting jag tror var nån slags barometrar. Det var meterlånga U-rör med en massa kvicksilver i.

Fick ganska bra betalt för det, vill minnas det låg runt 2 kr/grammet. Det var väl det roligaste man kunde göra med det då, dock vettefan om det är tillåtet att sälja kvicksilver längre. Det skulle förvåna mig om det var det.

Och jo, det du har är garanterat en kvicksilverbrytare.
Jag hade sparat den. De kan vara jävligt användbara om du vill låta nåt elektriskt reagera på rörelse, säg en dörr som öppnas eller nåt sånt. De är ju inte så känsliga för mekaniskt slitage om man säger så.
Citera
2007-10-22, 13:54
Bannlyst
Akta dig för det det är giftigt som fan. Annars kan du ju göra Kvicksilverfulminat . Inget jag skulle sitta o leka med :P
Citera
2007-10-22, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
...däribland nånting jag tror var nån slags barometrar. Det var meterlånga U-rör med en massa kvicksilver i.
En sån hade min farsa också! Han samlar på gamla apoteksprylar. Men han blev ju måttligt förtjust när han såg att jag hade hällt ut kvicksilvret ur den o hällt det i en burk istället...
Citera
2007-10-22, 15:37
Medlem
Jomazis avatar
Annu en "vad kan man gora for kul med..." trad... Jag haller helt med NV, sadana bor principmassigt sallan tillatas...

Hg ar kul, men farligt. Den organiska kemin har manga anvandningsomraden for Hg. Reduktiv aminering nagon ?
Citera
2007-10-23, 13:51
Medlem
woofers avatar
Kvicksilver blir ju mer och mer sällsynt så priset på det borde ju stiga. Om 50 år kanske man får en rätt bra slant för ett halvkg.

Ett sorts pensionssparande i kvicksilver alltså
Citera
2007-10-23, 16:40
Medlem
JBS67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alxander
Akta dig för det det är giftigt som fan. Annars kan du ju göra Kvicksilverfulminat . Inget jag skulle sitta o leka med :P

Jo jag vet att det är giftigt som fan, och jag har funderat på att göra Kvicksilverfulminat av det men jag läste nått recept på det för en 10-15 år sen och om jag kommer ihåg rätt behöver man saltpetersyra, och det har jag inte och jag bor långt från Danmark så det är inte bara att åka över sundet och köpa.
Citera
2007-10-23, 22:11
Medlem
West-ens avatar
Akta dig för kvicksilver, visst det är kul att leka med, men gör det inte hemma!
Jag har lyckats med att dra på mig en förgiftning (eller noja), slutade med en beställning av DMSA. http://www.flashback.org/showthread.php?t=457535
Mycket i tråden var noja från min sida, men jag är rätt säker jag ändå drog på mig någon konstigt, kändes bättre efter en DMSA-kur i vilket fall som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in