• 1
  • 2
2007-03-12, 19:53
Medlem
West-ens avatar
Nu är det såhär att jag roade mig med att ta ut kvicksilvret ur en gammal termometer för några dagar sedan. Givetvis var jag så klantig att jag spillde det på golvet, det blev helt plötsligt till tusen små droppar.
Mycket fick jag ihop genom att helt enkelt skrapa ihop det, och sedan har jag dammsugit golvet ganska så noggrant. Problemet är bara att jag nyss läste att det bara ska åka rätt igenom en dammsugare. Hur sant är det?
Damsugarpåsen var ju faktiskt inte helt tom heller, så jag tycker att det borde kletas fast där. (Just nu bryr jag mig inte om hur miljön påverkas utan hur min hjärna kan påverkas...)
Eftersom rummet är ganska litet, och dessutom mitt sovrum blir jag lite fundersam. Det är säkert kvar något milligram i rummet (om man inte räknar med att dammsugaren skulle spruta ut det igen, för då är det säkert kvar nåt gram!), kan jag få några skador av det här tro?

Ja, jag är nojjig nu, men detta kan ju vara en allvarlig hälsorisk!
Citera
2007-03-12, 20:20
Medlem
Jag har för mig att kvicksilver kan avdunsta och därmed finnas i luften. Om jag var du skulle jag vädra ordentligt och våttorka golvet samt byta dammsugarpåse (om du inte redan har gjort det). Varför skulle du envisas med att pajja termometern inomhus?!

Mvh Puriss
Citera
2007-03-12, 20:25
Medlem
Njaaa...

...naee... Tvivlar!

Ärligt talat tror jag inte att Hg fastnar i påsen eller dess innehåll!

Hg drar ihop sig i små droppar, väter inte så många ytor. Om man suger upp det med dammsugare så lär det hamna som droppar i påsen. Metallen avdunstar som bekant, långsamt men säkert.

Det bästa du kan göra är att hiva ut dammsugarpåsen oavsett om den är full eller ej, och omedelbums byta till en ny påse!

Det finns en patentmetod att fånga upp metalliskt Hg. Utspillda droppar av Hg kan plockas upp med en Zn-plåt nyss etsad med saltsyra (ej nödv konc). Har själv testat, funkar utmärkt.

Hg flyter ut på zinkblecket bums, väter Zn och bildar ett kladdigt amalgam. Hg-dropparna ser ut att "sugas upp" av Zn-blecket.

Zn-blecket ska vara nyetsat, eftersom metallytan måste vara oxidfri. I annat fall väter inte Hg zinkytan.

Det bildade zinkamalgamet ska hanteras som riskavfall, och helst förvaras under vatten i glaskärl (för att förhindra avdunstning av Hg).

Rubbet märks och inlämnas på miljöstation i därför avsett kärl.
Citera
2007-03-12, 20:25
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Jag har för mig att kvicksilver kan avdunsta och därmed finnas i luften. Om jag var du skulle jag vädra ordentligt och våttorka golvet samt byta dammsugarpåse (om du inte redan har gjort det). Varför skulle du envisas med att pajja termometern inomhus?!

Mvh Puriss
Jag vet inte, var påverkad och hade tråkigt när jag såg den gamla termometern...
Ångrar det ju djupt nu! Är det någon idé att sprida svavel i rummet? Det borde ju binda kvicksilvret va?
Rummet ska i vilket fall som helst grovstädas snarligen, det vill säga ut med allt och noggrant dammsuga det. Därför undrar jag med dammsugaren, det borde väl inte gå rakt igenom va?
Trots att det flyger in med sådan hastighet? Snarare splittras och blandas in i skräpet i påsen.

Tack GB! Nu har jag tyvärr ingen zinkplåt men får kanske införskaffa det. Kan det funka att använda dem som skrapa och skrapa alla föremål med den? Eller är det bara slöseri?

Hur fan kan man patentera något så simpelt förresten!?
Citera
2007-03-12, 20:31
Medlem
Se om du ser några hål i påsen. Att påsen inte var tom tycker jag talar till din fördel, dropparna borde landa mjukt bland dina hud och dammrester samt att dammsugaren tappar sugkraft ju fullare påsen är.
Citera
2007-03-12, 20:33
Medlem
Patent

Nej, jag menar inte att metoden är patenterad. Jag menar att det är en klassisk metod. Alltså "patentmetod" i den meningen.

Men vad menar du med att "skrapa alla föremål"?

Det bästa du kan göra om det finns risk för kvarvarande Hg(l) är att öppna fönstren och vädra så mycket som möjligt. Och undvika att gå in i rummet, if possible.

Zinkplåten används på synliga droppar av Hg, inget annat.

Om det är värt att lägga ner energi på det, så kan man köpa Drägerrör för påvisande av diverse olika gaser, däribland Hg(g).
Citera
2007-03-12, 20:34
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Se om du ser några hål i påsen. Att påsen inte var tom tycker jag talar till din fördel, dropparna borde landa mjukt bland dina hud och dammrester samt att dammsugaren tappar sugkraft ju fullare påsen är.
Precis, det var exakt så jag tänkte. Ska byta påse och suga upp en massa toapapper eller nåt...
för jag har just upptäckt två små glänsande bollar där jag tyckte mig ha dammsugit! Ahhh!
Testade pudra dem med svavel, inget hände.
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Nej, jag menar inte att metoden är patenterad. Jag menar att det är en klassisk metod. Alltså "patentmetod" i den meningen.

Men vad menar du med att "skrapa alla föremål"?

Det bästa du kan göra om det finns risk för kvarvarande Hg(l) är att öppna förnstren och vädra så mycket som möjligt. Och undvika att gå in i rummet, if possible.

Zinklpåten används på synliga droppar av Hg, inget annat.

Om det är värt att lägga ner energi på det, så kan man köpa Drägerrör för påvisande av diverse olika gaser, däribland Hg(g).
Då funkar inte zinkplåt för mig.
Tyvärr är det faktiskt så att min dator och säng står härinne, dock har jag fönstret uppe på max, och imorrn ska jag städa hela det här rummet så noggrant det bara går.
Är det något mer jag bör tänka på?

(Vad är första symptomen på kvicksilverförgiftning förresten?)
Citera
2007-03-12, 20:39
Medlem
Gauss nämnde Drägerrör (vet inte vad det är), men jag skulle nog köpt ett sådant för att kunna sova lugnt om natten (eller flytta ett tag). Det är ju inte några microgram som man kan få i sig om man äter förgiftad fisk direkt.

symptom:
Det börjar som om en förkylning är på väg att bryta ut. Man är täppt i näsan, känner sig surrig i huvudet och har feberkänsla. Ont i halsen och ibland problem med att svälja. Det "durrar" i läppar,armar, fingrar och ben.Det domnar,sticker eller surrar i armar, ben, fingrar, fötter.
Huvudet domnar bort på olika ställen, man blir stel i nacken och får värk.
Man får diareer, svid och frätkänslor i magen som gör att man ofta vill äta något för att slippa svidandet. Man får ont på någon speciell punkt i magen, ofta sitter den ca en decimeter ned från naveln, till vänster.
Citera
2007-03-12, 20:41
Medlem
Även...

Citat:
Ursprungligen postat av West-en
...
(Vad är första symptomen på kvicksilverförgiftning förresten?)

...det vet jag, åter igen av egen erfarenhet!

(eller det kanske borde vara )

Symtom vid akut kvicksilverförgiftning (akut hydrargyros):
kraftigt illamående, obehaglig metallsmak i munnen, påtagligt ökad salivavsöndring som känns mycket otäckt, mer eller mindre svåra kräkningar, magsmärtor, diarre´, ordentligt fisande; karakteristiskt för Hg-förgiftning är påtaglig oro.

Motgift: om man agerar snabbt räcker det med:
1) rå äggvita (om så önskas vispad och sockrad, flytande äggvita smakar slem, örk);
2) mjölk.
Gärna mycket av dessa varor.
Citera
2007-03-12, 20:45
Medlem
West-ens avatar
Hur mycket kostar ett rör? Hur många tusen?
Citat:
Även det vet jag, än en gång av egen erfarenhet!

(eller det kanske borde vara )

Symptom: kraftigt illamående, obehaglig metallsmak i munnen påtagligt ökad salivavsöndring, kräkningar, magont, diarre´, ordentligt fisande, påtaglig oro.

Motgift: om man agerar snabbt räcker det med: 1) rå äggvita (om så önskas vispad och sockrad, flytande äggvita smakar slem, örk); 2) mjölk.
Gärna mycket av dessa varor.
Ne, inga av de symptomen har jag tack och lov! Gäller det via lungvägen också då? Motgiftet gäller nog knappast...

EDIT: Läste nu din redigering puris! Skämtar du? De senaste dagarna har jag känt av typ en förkylning. Dock har jag inga darrningar, surrningar eller domningar.
Citera
2007-03-12, 20:48
Medlem
Ja...

...gäller via inandning också.

Det var så jag blev förgiftad.

Vill du vara på säkra sidan, drick rejält med mjölk, vispa ett par tre äggvitor, smaksätt och hinka i dig.
Dock inte kokt eller stekt äggvita; måste vara rå!

Skulle tro att de symptom Puris beskriver är mera av typen kronisk förgiftning, dvs exponering för lägre dos under längre tid.

Om du kör med mjölk + äggvita dagligen så bör det inte vara någon fara.

Dräger: http://www.draeger.com/ST/internet/S...ngineering.jsp
Citera
2007-03-12, 20:50
Medlem
West-ens avatar
Citat:
...gäller via inandning också.

Det var så jag blev förgiftad.

Vill du vara på säkra sidan, drick rejält med mjölk, vispa ett par tre äggvitor, smaksätt och hinka i dig.
Dock inte kokt eller stekt äggvita; måste vara rå!

Skulle tro att de symptom Puris beskriver är mera av typen kronisk förgiftning, dvs exponering för lägre dos under längre tid.

Om du kör med mjölk + äggvita dagligen så bör det inte vara någon fara.
Nu blev jag jävligt rädd. Mesta symptomen stämmer ju för fan. Här ska drickas mjölk som fan! Hur kan det hjälpa vid inanding förresten?

Rummet är riktigt litet också om det spelar roll. Hur mycket hjälper vädring förresten? Om ajg vädrar i princip hela dagarna hur lång tid innan det har avdunstat? De få milligrammen som kan vara kvar i form av små, små droppar menar jag.
Nån större droppe är INTE kvar, så noggrann har jag varit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in