• 1
  • 2
2007-10-18, 05:15
Medlem
Charlies avatar
Jo det var så att det skulle ut å åkas i nästa vecka, en liten roadtrip med några gamla polare, men eftersom mina polare är såna jäkla lodare verkar det som jag blir ensam körkortsinnehavare i bilen.

Sträckan är ungefär 100 mil och skulle behöva göras i en session, men det finns såklart utrymme för pauser och vila.

Tjack är kul, men jag pallar inte köra på det, nojjar ur för minsta grej redan på små doser, ej heller är jag så värst intresserad av andra allt för verklighetsvridande substranser.

Vad jag kommit fram till är att det nog är en bra ide att käka rätt och ge fan i snabbmaten. Proppa i mig en rejäl dos protein med en bra laddning långsamma kolhydrater innan avfärd, ge fan i kaffet de första 40-50 milen för att sedan boosta mig med det efter halva resan och sedan bitvis trappa upp koffeinet ju tröttare jag blir, samt slänga på lite guarana och ginseng, mest för den psykosomatiska effekten.

Jag har kört 40 mil non stop tidigare, men aldrig mer än 50-60 som ensam förare på en dag, sambon är skitskraj och nästintill kräver att vi ska ta ett dygns paus nånstans, vilket vi tyvärr inte har tid med. Vi åker norrut så det blir mindre och mindre befolkat ju längre vi kommer, vilket är bra.

Rast vila blir det nog med ett par timmars mellanrum, ska tänka på att sträcka ut och promenera runt lite.

50 mil på endag är ju en barnlek, men 100 kommer nog att kännas, jag är ju ingen långtradarchaffis direkt, så, har ni några tips?
Citera
2007-10-18, 05:29
Medlem
Civile99s avatar
När du blir trött så stanna och sov i 15 minuter så blir du mycket piggare.

100 mil är drygt men med någon kort paus där du kan slumra lite och att du äter bra mat är det inga problem. Finns inte så mycket mer att säga.
Citera
2007-10-18, 07:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Kompisen körde Umeå tur och retur från Skara förra veckan...i ett svep.
Före det hade han jobbat som vanligt, dvs kom hem från Göteborg med lastbilen, ställde den och åkte hem och duschade och satte sig sen i en Caravelle.

Kollade på Eniro nu hur långt det egentligen är: 86 mil.
Och sen vände han och åkte hem.

Ja, han är allvarligt störd!
Men det gick bra, sa han.
Han stannade då och då och rökade och tog en kopp kaffe och sov väl nån timme vid vägkanten på vägen hem.
Han erbjöd även mig att åka med, men när han sa att det var 100 mil (vilket då visade sig vara en GROV underdrift!) backade jag snabbt ur...

Jo, just det: han gjorde slut på ungefär 250 liter bensin (tror jag? Kan ha varit en diesel också.) och körde sammanlagt i nästan 25 timmar.
Citera
2007-10-18, 07:38
Medlem
Mondobabys avatar
Se till att dina vänner hjälper dig att hålla dig vaken, att ni pratar och har roligt under färden.
Att sitta o köra när resten av gänget sover är en dålig kombination.
Gör även stopp som du säger o gå ut o sträck på dig o få lite uppfriskande luft.
Ät lätt mat om du ska fortsätta att köra, och ha gärna något sött tillhands när du känner att orken tryter.
Det är väl dom enklaste råden jag kan komma med.
Citera
2007-10-18, 10:12
Medlem
Olergikons avatar
Sov ordentligt och börja direkt efter frukost, så du är pigg hela tiden. Då blir det mest tråkigt och inte så stor risk att du somnar. Att jobba 12 timmar fixar du ju lätt om du börjar 8 på morgonen, så köra bil den tiden är inte så mycket svårare, bara lite tråkigare (beror ju iofs på vad du har för jobb). Se till att dina slashaspolare är packade och klara när ni ska åka, så du slipper lägga de första två timmarna på att åka runt och titta på medan de letar efter tröjor, handskar och plånböcker...
Citera
2007-10-18, 10:18
Medlem
core_s avatar
Personligen skulle jag ha gjort mitt vägval så att det blev mer intressanta vägar som kräver lite mer koncentration.

T.ex. ligga och bränna på vägar som E18 mellan Örebro och Sthlm gör en ju inte piggare direkt. En väg som knappt svänger och bara öppna fält överallt utan så mycket som ett träd att titta på
Citera
2007-10-18, 10:19
Medlem
När jag läste rubriken så trodde jag att du skulle vara helt ensam i bilen. Men om man har andra med sig så är det absolut inga problem att köra 100mil.

Jag brukar inte förbereda mig överhududtaget inför 10 timmars bilfärd, förutom att man ser till att försöka sova ordentligt kvällen innan och startar i tid.

Då jag kör helt ensam så brukar jag ta med mig en talbok på cd som jag lyssnar på bara för att få tiden att gå lite (det är så mycket skitmusik på radio, oftast låter det som att de stoppat i en cdskiva på repeat bara)
Citera
2007-10-18, 10:40
Ha det kallt i bilen. Det blir du pigg av. Aldrig över 20 grader. Sitt i t-shirt och skippa gärna skorna.
Citera
2007-10-18, 10:47
Medlem
Clay Allisons avatar
100 mil är inte extremt långt, men det är en bit.
Som Mondobabe sa ovan så är det dina lodarkompisars plikt att supporta så gott det går.

Stanna och ät på golfrestauranger. Dom finns det rikligt av och maten är så mycket bättre än på vägkrogarna.

Ta det lugnt med gräset.
Citera
2007-10-18, 12:49
Medlem
Som sagt 100 mil det tar väl ca: 9-10 timmar att köra. Å så pass länge är det ju inte några problem att hålla sig vaken. Redbull å kekchoklad så håller man sig pigg. Funkar för mig i alla fall när man ska åka långt.

Har kört får landskrona till örnsköldsvik i ett svep 112mil ett stopp för å tanka å ett för att käka lite det tog 12 timmar för mig...
Citera
2007-10-18, 14:03
Bannlyst
Låmgfärd

Ladda med mineralvatten(burkar eller liknande). Jag brukar även ladda med några energidrycker o lite bananer. Bra musik är bra att ha med.
Kliv ur skorna är ett hett tips.
Brukar inte vara några problem som helst att köra 150-200 mil med det kittet.
Iofs brukar jag köra ensam då, vilket gör att bara jag lider av sången...
Citera
2007-10-18, 15:04
Medlem
fentanyls avatar
Sov 10h under natten, dvs; vakna utvilad.
Ladda upp med bra frukost, ie.; en portion gröt, två skivor mörkt bröd med pålägg, och ett glas juice.
Ta regelbundna pauser där du går ur bilen och sträcker på benen och tar lite frisk luft.
Efter halva sträckan äter du något lätt, dvs ingen 300g-hamburgare utan t.ex. en pastasallad. Äter du fet mat blir du tröttare efteråt, när kroppen skall bearbeta den.

För övrigt tycker jag att du bör skippa Red Bull och liknande drycker, du blir pigg och alert ett tag, för att sedan bli tröttare än vad du var innan. No go! Satsa på frukt istället.

Ptja, det var väl mina tips. 100mil är inget jätteproblem, körde det själv förra sommaren.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in