• 1
  • 2
2007-10-18, 15:18
Medlem
Riff-Ralfs avatar
OT: En kille på kneget är fågelskådare och han får rapporter om ovanliga fåglar via sms då och då. Telefonen pep till på fredag förmiddag, han stämplar ut vid 16:00, sätter sig i Mondeon och kör GBG - Abisko i ett ryck. Käkar och vilar lite, skådar fågel och drar sedan tillbaka ner till Göteborg igen. Skall tydligen vara ca 160 mil enkel väg.

För övrigt så såg han aldrig fågeln, han hörde den bara. Men det räcker tydligen för ett streck i "boken".
Citera
2007-10-19, 22:54
Medlem
Farsan brukade köra 120mil i ett svep när jag var liten =\

Från kalmar till luleå närmare sagt!

Kaffe, bullar och snus var hans proviant !
Citera
2007-10-20, 00:30
Medlem
Kaustis avatar
Musik är ju ett måste. Dra på lite så håller du motivation samt fokus uppe.
Citera
2007-10-20, 08:52
Medlem
Prometeuss avatar
Talböcker är bättre än musik på att hålla hjärnan aktiv, dessutom märker du ifall du börjar tappa koncentrationen.
Citera
2007-10-20, 18:47
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentanyl
Sov 10h under natten, dvs; vakna utvilad.
Ladda upp med bra frukost, ie.; en portion gröt, två skivor mörkt bröd med pålägg, och ett glas juice.
Ta regelbundna pauser där du går ur bilen och sträcker på benen och tar lite frisk luft.
Efter halva sträckan äter du något lätt, dvs ingen 300g-hamburgare utan t.ex. en pastasallad. Äter du fet mat blir du tröttare efteråt, när kroppen skall bearbeta den.

För övrigt tycker jag att du bör skippa Red Bull och liknande drycker, du blir pigg och alert ett tag, för att sedan bli tröttare än vad du var innan. No go! Satsa på frukt istället.

Håller med om allt ovan, det viktigaste är att inte starta trött eller stressad.
Sen beror det mycket på hur van du är att köra långt. 50-60 mil tycker jag rinner undan lätt, även när man är ensam i bilen.

Jag har kört 2x100 mil, Florens-Göteborg med natt i Kassel. Då var man lite seg när man kom hem. Malmö-GBG har aldrig varit så långt....

/capmac
Citera
2007-10-20, 19:45
Medlem
jamesbondes avatar
Det brukar vara effektivt med en "powernap" på 10 - 15 minuter och mängder med kaffe.
Ett annat alternativ hittar du här: http://www.hejbilist.nu/sov.htm
Citera
2007-10-20, 23:51
Medlem
är inga problem jag har kört sthlm-piteå ett antal gånger startar tidigt på morgonen och stannar bara för att tanka och äta.
brukar bli ca. 2-3 stop lite beroende på bil.
det viktigaste är bara att inte ha bråtom,en gång körde jag den sträckan i max 100km/h bara för att bilen skulle hålla hela vägen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in