2010-08-23, 18:05
Medlem
Marcuyss avatar
Jag skulle inte offra mig för 1 miljon andra människor. Skulle heller inte ha dåligt samvete eftersom man inte har något ansvar ifall man inte tar ansvar enligt mig.
Citera
2010-08-23, 18:32
Medlem
naattas avatar
Svar ja.

Hur jävla smart, snygg och bra jag än är så är fortfarande 1 miljon människor 999 999 stycken fler människor än mig. Deras sammanlagda värde är betydligt, för att inte säga löjligt mycket större än värdet av mitt enstaka liv... och då är jag ändå rätt självkär.

Antar att jag tror på altruism, helt enkelt.

Men, imponeras verkligen av er som säger att ni skulle offra 1 miljon andra för er själva, och för att inte nämna er som säger att ni skulle offra er familj och närmaste före er själv. Det är ju faktiskt beundransvärt...
Senast redigerad av naatta 2010-08-23 kl. 18:34.
Citera
2010-08-23, 23:00
Medlem
Nej. Och din "polare" var troligen oärlig mot dig och sa bara vad du vill höra. Besides det dör ca 1 mille mäniskor per vecka runt om i världen så om inte alla dör på en gång eller om det var många unga tror jag knappast någon ens höjt ögonbrynen. besides vad ska vi men en miljon människor till deras platser lär ju snabbt fyllas up iaf.
Citera
2010-09-09, 00:14
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Antingen så lever jag och gör det jag brukar eller så dör jag och min verklighet försvinner med mig. Valet är rätt enkelt. Skulle inte känna någon ångest eftersom det inte är mitt fel att kosmos gav mig detta "val". Skulle dock inte offrat någon för pengar eller ett förlängt liv.

DU som läser detta hade kunnat plugga hårt som fan och kanske botat någon sjukdom och räddat flera miljoner men nu har du bara "latat dig" och dödat x antal filurer.... Tycker det är ungefär samma resonemang. Det är ditt liv och du gör vad du vill.
Citera
2010-09-09, 18:12
Medlem
Aldrig i livet, är snart 7 miljarder människor på planeten, vad spelar det för roll om det blir 1 miljon mindre människor?
Senast redigerad av trancedanne 2010-09-09 kl. 19:00.
Citera
2010-09-09, 18:19
Medlem
Dronkens avatar
Men gud nej. En normalt funtad människa hade inte offrat sig, om det inte gällde ens barn tex.

Hade inte offrat mig för hela afrika, inte heller hela asien, inte heller amerika osv osv.

Allt jag skulle kunna börja fundera att offra mig för är om alla i sverige stod på spel. Då det är där alla mina nära och kära bor.

Utöver sverige så kan hela jordens befolkning dö, hade inte jag brytt mig speciellt mycket om. Sålänge jag hade överlevt
Citera
2010-09-09, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

Själv skulle jag utan att blinka hellre låta 1 miljon jag inte känner dö än mig själv. Jag värderar mitt eget liv mycket högre än andras och jag är rädd för döden - särskilt om man inte kan tänka eller känna något i den, vilket är hur jag tror att döden är.

Ifall du verkligen skulle offra dig: Varför? Om man är religiös och känner sig helt säker på att himmel, helvete och hela den där skiten existerar så förstår jag att man skulle kunna tänka sig att dö för andra så att man kommer till himmlen, men om man är icke-troende, vad finns då för motivation?

Det kallas som "sacrifice"!
Offer eller att offrar sig.
En svår dilemma för varje individ!
Oftast reagerar man instinkt med att hjälpa andra människor,vare sig det gäller för vänner eller åt för främlingar!
Men det där om en miljon är överdrivet!
Citera
2010-09-09, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Skulle inte offra livet ens för en miljard andra. Lite befolkningsminskning vore bara nyttigt.

Jävla konstigt inställning...med tanke på att du själv har ett liv också!
Citera
2010-09-09, 19:26
Medlem
Skulle offra mig för min tjej, eller familj, men inte för 1 miljon främlingar, de har ingen som helst anknytning till mig.

EDIT: Däremot skulle jag kunna riskera livet för att försöka rädda livet på 1 främling, men inte aktivt offra det.
Citera
2010-09-09, 22:08
Medlem
Syversens avatar
Beror hur man ser på det. 1 miljon i t.ex Kina eller Afrika som jag inte har någon relation till skulle jag inte göra det för, i alla fall inte om jag inte visste att de skulle få det bättre efter min uppoffring. Om det kommer till att 1 miljon av alla nära där jag bor skulle jag ju givetvis inte tveka på att offra mig, ens för ytterst få, även om de inte står jättenära. Skulle inte leva med mig själv om jag visste att jag kunde offrat mitt liv för någon annans i min närhet. Sätta andra framför sig själv är viktigt!
Citera
2010-09-10, 17:15
Medlem
Jag vet inte. Hade jag fått se den här skaran människor framför mig så tror jag inte att jag hade kunnat låta dem dö.
Citera
2010-09-10, 18:33
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Jag vet inte. Hade jag fått se den här skaran människor framför mig så tror jag inte att jag hade kunnat låta dem dö.

nej, om det inte gällde mina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in