Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-03, 01:04
Medlem
the_linuss avatar
hoppas ni förstår..

Det handlar ju om, precis som många andra talat om tidigare, vilken relation man har till dessa 1 miljon individer. Jag resonerar såhär, det som finns tillräckligt långt borta existerar inte förens jag upplever det. Självklart förstår jag att dessa individer finns, men eftersom jag inte har någon relation till dem kunde de lika gärna inte existera.

Om det nu är så att alla de personer jag någonsin träffat skulle räknas in i denna miljon, skulle jag inte heller ha någon att relatera till. Dvs, samma problematik som "det som är långt borta existerar inte". Jag skulle helt plötsligt själv vara den som var långt borta. Därför skulle jag inte offra mig för en miljon människor jag inte känner.
Citera
2007-11-04, 01:01
Medlem
Holibananas avatar
Människan är egoistisk så... Nej.
Citera
2007-11-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Jag frågade en av mina vänner om han skulle hellre låta 1 miljon okända människor dö än sig själv, och jag blev förvånad då han sa att han skulle offra sig för "det stora bästa".

Själv skulle jag utan att blinka hellre låta 1 miljon jag inte känner dö än mig själv. Jag värderar mitt eget liv mycket högre än andras och jag är rädd för döden - särskilt om man inte kan tänka eller känna något i den, vilket är hur jag tror att döden är.

Ifall du verkligen skulle offra dig: Varför? Om man är religiös och känner sig helt säker på att himmel, helvete och hela den där skiten existerar så förstår jag att man skulle kunna tänka sig att dö för andra så att man kommer till himmlen, men om man är icke-troende, vad finns då för motivation?
Verkligen inte, jorden är överbefolkad så det räcker.
Citera
2007-11-06, 06:01
Medlem
Psycheks avatar
nej, jag skulle inte offra mitt liv för dem, 1 miljon får ryka.
Citera
2007-11-06, 06:04
Bannlyst
Självuppofrring - ticket to paradise ?
Självklart..

Låta andra åka till paradiset före mig ? ..Heeeel no!
Peace

Egoism - Ticket to hell, bitch!
Citera
2007-11-06, 08:42
Medlem
Hajimes avatar
som andra redan sagt jag tänker på jordens bästa skulle lätt låta en miljon ryka för mitt eget liv.
Citera
2007-11-06, 09:09
Medlem
Balle Ankas avatar
Oavsett vilken miljon jag behövde avrätta så skulle jag välja det framför att sätta livet till.

http://manslaughter.ytmnd.com/
Citera
2007-11-06, 09:43
Medlem
Ja, utan tvekan.
Citera
2007-11-06, 18:34
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Hade utan tvekan offrat mitt liv för en miljon andras, oavsett om de är kända för mig eller inte.
Citera
2007-11-06, 18:51
Medlem
Reoshis avatar
Hur resonerar ni som skulle offra er själva?

Hur ser ni på döden?
Citera
2007-11-06, 19:12
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Döden är det sista jag funderar över i gällande scenario. Precis som de flesta andra här värderar jag mig själv och andra människor olika, det som skiljer är att jag värderar andra högre. Döden är jag helt likgiltig till - kan både ha den och vara utan. Vad som räknas för mig, och alltid har gjort, är hur/om jag kan hjälpa eller underlätta för andra. Har många gånger gjort uppoffringar gentemot totala främlingar där de flesta av mina kompisar undrar vad i hela friden jag sysslar med, allt för att underlätta för någon annan på något sätt. (Dessa grejer ligger givetvis inte ens i närheten av att vara i paritet med att rädda en miljon liv, men kan ju kanske visa lite hur jag tänker). Hade jag således fått möjligheten att rädda en miljon människor hade jag gjort det utan att tveka. Visst hade det känts bättre om människorna visste om det och uppskattade vad jag hade gjort (vilket historien ej förtäljer), men jag hade med största säkehet valt att offra mitt eget liv för en miljon andras alldeles oavsett.
Citera
2007-11-06, 19:20
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugly_Bob
Döden är det sista jag funderar över i gällande scenario. Precis som de flesta andra här värderar jag mig själv och andra människor olika, det som skiljer är att jag värderar andra högre. Döden är jag helt likgiltig till - kan både ha den och vara utan. Vad som räknas för mig, och alltid har gjort, är hur/om jag kan hjälpa eller underlätta för andra. Har många gånger gjort uppoffringar gentemot totala främlingar där de flesta av mina kompisar undrar vad i hela friden jag sysslar med, allt för att underlätta för någon annan på något sätt. (Dessa grejer ligger givetvis inte ens i närheten av att vara i paritet med att rädda en miljon liv, men kan ju kanske visa lite hur jag tänker). Hade jag således fått möjligheten att rädda en miljon människor hade jag gjort det utan att tveka. Visst hade det känts bättre om människorna visste om det och uppskattade vad jag hade gjort (vilket historien ej förtäljer), men jag hade med största säkehet valt att offra mitt eget liv för en miljon andras alldeles oavsett.

Hur hade du tänkt kunna må bra om du är död då? Döden borde väl vara det första man funderar över i detta sammanhang.. Vad tror du egnetligen den innebär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in