• 1
  • 2
2007-10-17, 14:38
Medlem
KeanoManus avatar
Efter en simpel omstart (gjord p rtt stt) s vgrar nu Windows starta. Den fastnar p den bla bilden dr det str "Windows XP" och sen hnder ingenting mer. Hur kan man komma frbi det? Jag har varken mjlighet att ppna datorn och lgga in en annan hrddisk med windows p eller att gra en ominstallation d jag har fr mycket som mste sparas p disken frst.

Vad kan det finnas fr orsaker till att windows helt pltsligt hnger sig p vissa stllen vid uppstart? Och hur kan man lsa det utan att behva installera om allting?
Citera
2007-10-17, 15:05
Medlem
Prova starta i felskert lge och gr en systemterstllning till ett datum d det fungerade. Ngonting har du frmodligen ndrat p, installerat eller avinstallerat som har gjort att det har klappat ihop.
Citera
2007-10-17, 15:07
Medlem
KeanoManus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Find
Prova starta i felskert lge och gr en systemterstllning till ett datum d det fungerade. Ngonting har du frmodligen ndrat p, installerat eller avinstallerat som har gjort att det har klappat ihop.

Den vgrade att g in i felskert lge men har satt igng en reparation av hela Windows nu och hoppas det fungerar.
Citera
2007-10-17, 15:24
Medlem
Freddalfs avatar
Har du anslutit ngot innan som du inte har ryckt ur, exempelvis ett USB-minne eller dylik Plug and Play pryl? Har du det s kan den frska initiera den nr man startar och drfr kan det upplevas som att den lser sig.
Vrt ett frsk?
Citera
2007-10-17, 15:41
Medlem
KeanoManus avatar
Hur ska man gra ifall ven installationen har hngt sig?
Det kom upp en ruta om att den behvde en fil (cfosspeed) och jag gav den adressen men efter det s har den inte rrt sig en millimeter p en halvtimme, ska det/kan det verkligen bli s?

Freddalf: Nej, inget nytt r ikopplat i datorn.

Vad hnder ifall man startar om datorn mitt under pgende installation? r det krt eller kan den g vidare nd?
Citera
2007-10-17, 15:47
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Hur ska man gra ifall ven installationen har hngt sig?
Det kom upp en ruta om att den behvde en fil (cfosspeed) och jag gav den adressen men efter det s har den inte rrt sig en millimeter p en halvtimme, ska det/kan det verkligen bli s?

r det reparation eller nyinstallation?

Jag brukar normalt sett ignorera allt som krnglar vid windowsinstallation. Har inte spelat ngon roll hittils.

Hoppas fr vrigt att det inte r din hrddisk som hller p att lgga av , men du kan ju frbereda dig.
Har haft liknande problem strax innan hrddiskkrascher frut, det brukar g att tgrda temporrt genom att backupa allt du har genom att stt disken i en annan dator och fra ver det viktiga, och sedan omformatera, s hll min i ett par veckor till. Sen kraschade partitionen och jag var tvungen att skaffa en ny disk.
Citera
2007-10-17, 16:46
Medlem
Fr inte du igng datorn kan du alltid kpa en ny hrddisk och installera windows p den nya hrddisken. Nr du r inne i windows kan du brnna eller flytta allt du behver till den nya hrddisken och formatera om den gamla o leta efter clusterfel o.s.v.
Man ska aldrig ha viktiga filer p samma disk som man har sitt OS p. Speciellt om man har Windows som OS!
Citera
2007-10-17, 16:58
Medlem
KeanoManus avatar
Fick igng den efter mycket tjafs genom en reparation men nu r datorn seg som satan och allt jvlas s fr nog bli en avsinstallation & nyinstallation. Har ftt tid att rdda det viktigaste. Och ja, man ska inte ha allt p samma disk men man kan ju inte tnka p allt.
Citera
2007-10-17, 17:02
Medlem
Citat:
Fick igng den efter mycket tjafs genom en reparation men nu r datorn seg som satan och allt jvlas s fr nog bli en avsinstallation & nyinstallation. Har ftt tid att rdda det viktigaste. Och ja, man ska inte ha allt p samma disk men man kan ju inte tnka p allt.

man kan alltid lra sig av sina misstag
Citera
2007-10-17, 19:32
Medlem
KeanoManus avatar
Ominstallationen gick bra men har ett annat problem istllet.
Skrmen/bilden hller p och rycker ibland. Den blinkar till och blir svart fr ngon milliesekund samt hela datorn stelnar. Och s hller den p i nn minut och sen r det lugnt i 10-20 minuter innan den brjar igen.
Vad kan orsaka snt? Drivrutiner r installerade.
Citera
2007-10-17, 19:52
Medlem
Freddalfs avatar
Citat:
Ominstallationen gick bra men har ett annat problem istllet.
Skrmen/bilden hller p och rycker ibland. Den blinkar till och blir svart fr ngon milliesekund samt hela datorn stelnar. Och s hller den p i nn minut och sen r det lugnt i 10-20 minuter innan den brjar igen.
Vad kan orsaka snt? Drivrutiner r installerade.

Lter hrddisken lite mystiskt under tiden, ungefr som att den hller p att starta om eller dylikt?
JAG misstnker att det r hrddisken som hller p att lgga av, men det r bara en knsla jag fr. Lgg inget viktigt du inte har p ngot annat stlle p den, tills du fr en knsla av att det r det du ocks. Byt grna disk innan det r fr sent, och kr den hellre som sekundr disk, d det besparar ganska mycket slitage.
Citera
2007-10-17, 20:13
Medlem
KeanoManus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddalf
Lter hrddisken lite mystiskt under tiden, ungefr som att den hller p att starta om eller dylikt?
JAG misstnker att det r hrddisken som hller p att lgga av, men det r bara en knsla jag fr. Lgg inget viktigt du inte har p ngot annat stlle p den, tills du fr en knsla av att det r det du ocks. Byt grna disk innan det r fr sent, och kr den hellre som sekundr disk, d det besparar ganska mycket slitage.

Hrddisken r bara 9 mnader (vara cirka 1 utav dom har den varit oanvnd) gammal, kan den redan klappa ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in