Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-17, 11:06
Medlem
dePauls avatar
Tack!

~Paul~
Citera
2007-10-17, 12:35
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Är väldigt svag för p-sallad .

Ja, det är jättegott! Och det fina i kråksången är ju att när man gör sin egen så blir det inte bara godare än köpt potatissallad utan dessutom riktigt bra mat! Någon matsked olja i vinägretten kanske och sen potatis och diverse grönt. Sämre kan man äta!
Citera
2007-10-17, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Ja, det är jättegott! Och det fina i kråksången är ju att när man gör sin egen så blir det inte bara godare än köpt potatissallad utan dessutom riktigt bra mat! Någon matsked olja i vinägretten kanske och sen potatis och diverse grönt. Sämre kan man äta!
Helt rätt. Jag brukar ha ett annat problem. Det blir väldigt, väldigt mycket sallad varje gång eftersom jag oftast lagar p-sallad när jag är hungrig. Brukar sluta med att jag slänger hälften .

~Paul~
Citera
2007-10-17, 12:48
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Helt rätt. Jag brukar ha ett annat problem. Det blir väldigt, väldigt mycket sallad varje gång eftersom jag oftast lagar p-sallad när jag är hungrig. Brukar sluta med att jag slänger hälften .

Haha! Ja, jag har också en tendens att göra rejäla laddningar. Brukar vara så att jag går till kylskåpet, senare på kvällen och äter upp en hel del av potatissalladen som finns kvar, som nattmat!

Men, som sagt, hemmagjord potatissallad är både gott och nyttigt. Nu är jag attans sugen här...
Citera
2007-10-17, 12:48
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
En mycket uppskattad sallad jag brukar göra till grillat, främst oxfilé:

solvarma plommontomater
gurka
rödlök
avocado
balsamvinägerreduktion
örtsalt
färsk oregano
grovmalen svartpeppar
god olivolja, brukar köra rustico (Zeta har jag för mig)
ev. fetaost

Jag kärnar ur tomaterna och skär dem längs med i tjock strimlor,
skivar löken ganka tunt.
Skär gurkan på längden, gröper ut kärnorna och skär köttet i stavar anpassade efter tomaterna.
Detta lägger jag i en skål och slår på vinaigretten mixad av olivolja, örtsalt, svartpeppar, oregano och balsamvinäger.
Låter detta ligga och gosa ihop sig, rör om då och då,
det skall ligga i minst en halvtimme.
Innan servering så vänder jag ner tärnad, väl mogen avocado,
och smular ev. över lite fetaost.

Om salladen serveras till grillad fisk,
så byter jag ut den mörka balsamvinägern mot ljus,
river ner lite limeskal och tillsätter några rejäla teskedar sambal oelek.
Citera
2007-10-17, 12:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

~Paul~

Det gar alldeles umarkt att blanda en potatissallad i laxpudding dagen efter, forutsatt att det inte ar for mycket dressing.
Citera
2007-10-17, 12:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
En mycket uppskattad sallad jag brukar göra till grillat, främst oxfilé:
Ser mycket smaskigt ut! Tack!

~Paul~
Citera
2007-10-17, 12:57
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det gar alldeles umarkt att blanda en potatissallad i laxpudding dagen efter, forutsatt att det inte ar for mycket dressing.

Potatissallad i laxpudding? Hur kom du på det?
Citera
2007-10-17, 15:27
Medlem
Tjohildas avatar
Airbuzz, har du provat min grannes trick att ta lite wasabi istället för senap i dressingen till potatissalladen? Det är sååå mumsigt, särskilt om man tänker grilla fisk till!
Citera
2007-10-19, 15:34
Medlem
Gurksallad med chili:

1 slanggurka. skuren i stavar på ca 5 cm.
Lite socker
en msk salt
en medelstark chilifrukt, utan kärnor, strimlas fint.
1-2 mixade vitlöksklyftor
2 msk vitvinsvinäger
1 msk citron
Blandas ihop alla ingredienser utom gurkan och häll sedan över gurkan. Låt stå ungefär 30 minuter för att smakerna ska sprida sig.
Garnera gärna med sesamfrön.

Varianter är att ersätta en del av saltet med fisksås (kinesiskt), ta en del sambal istället för chilin, idag bytte jag ut sockeret mot lite sockerlag med stjärnanis.
Citera
2007-10-19, 15:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Airbuzz, har du provat min grannes trick att ta lite wasabi istället för senap i dressingen till potatissalladen? Det är sååå mumsigt, särskilt om man tänker grilla fisk till!
Ja, det måste vara gott .

~Paul~
Citera
2007-10-19, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
Gurksallad med chili:

1 slanggurka. skuren i stavar på ca 5 cm.
Lite socker
en msk salt
en medelstark chilifrukt, utan kärnor, strimlas fint.
1-2 mixade vitlöksklyftor
2 msk vitvinsvinäger
1 msk citron
Blandas ihop alla ingredienser utom gurkan och häll sedan över gurkan. Låt stå ungefär 30 minuter för att smakerna ska sprida sig.
Garnera gärna med sesamfrön.

Varianter är att ersätta en del av saltet med fisksås (kinesiskt), ta en del sambal istället för chilin, idag bytte jag ut sockeret mot lite sockerlag med stjärnanis.
Gott! Brukar du rosta sesamfröna?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in