2007-10-16, 13:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Min pizzasallad ser ut ungefärs såhär.

Hyvla vitkål med osthyvel. Den finstrimlade kålen lägger man i en bunke försett med lock eller plastpåse. Därefter gör man en ganska stark ättikslag av ättika, salt och lite socker, häller den över kålen och placerar den i kylskåp.

När kålen ha legat i kylskåpet i helst 2 dygn så tar jag ut den och häller av lagen. Jag sköljer den snabbt, kramar ut all vätska samt gör en ny lag på samma ingredienser dock avsevärt svagare i smaken. Denna lag häller jag över kålen, smakar av med salt, grovmalen svartpeppar, dragon, lite socker och ev inlagd paprika.

Slutligen strilar jag över neutral olja (!) och serverar salladen ljummen. Jag har inte alltid i vitlök/vitlökspulver. Det beror på vad jag känner för.

~Paul~

Den later ungefar som den jag brukar gora, tycker om att gora med attika. Balsam vet jag inte om jag skulle gilla, men skall prova (Se fpregaende recept). Men det har med att "banka" kalen undrar jag lite pa, vet inte var jag fatt det ifran...
Citera
2007-10-16, 13:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Att banka vitkål innebär att man vill påskynda mjukningprocessen. Visst kan man göra så men jag anser nog att det är onödigt arbete så länge man inte har väldigt bråttom.

~Paul~

Ok, tack for det.
Citera
2007-10-16, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubie
Salad Shirazi är en sallad som man i iran brukar äta till kebabrätter.
Den består av gurka(gärna skalad), tomat och rödlök, allt riktigt finhackat, sen dränker man allt i citronsaft (ofta sådan på koncentrat som brukar finnas på olika turklivs) och salt.
Har för mig att man även brukar ha på några torkade örter, typ mynta.
Stämmer. Det lustiga är att det är inget annat än en vanlig gurk/tomatsallad. Enda undantaget är att denna är mycket mer finskuren och liknar således salsa i konsistens.

~Paul~
Citera
2007-10-16, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, tack for det.
NP

~Paul~
Citera
2007-10-16, 13:17
Medlem
Laktostolerants avatar
Tabbouli är alltid en höjdare, liksom en klassisk tonfisksallad med lök och oliver.

Tips: Testa tabboulin på Restaurang Tabbouli på Södermalm i Stockholm. Troligtvis stans godaste! http://www.tabbouli.gastrogate.com/5/restaurang_detail/part/8/id/6097
Citera
2007-10-16, 13:22
Medlem
rubies avatar
Citat:
Stämmer. Det lustiga är att det är inget annat än en vanlig gurk/tomatsallad. Enda undantaget är att denna är mycket mer finskuren och liknar således salsa i konsistens.

~Paul~

haha japp, trots detta så tycker invånarna i staden Shiraz att den är så unik att den ska döpas efter staden, och anses vara "deras".
Citera
2007-10-16, 13:24
Medlem
nollans avatar
Caprese är förbannat gott och väldigt enkelt.
  • Tomat i skivor
  • Mozzarella i skivor
  • Några blad färsk basilika (jag tar många)
  • Någon god olivolja
  • Grovmalen svartpeppar
  • Flingsalt

Klart! Snyggast är ju om man lägger tomaten och osten omlott och sedan toppar med kryddorna samt ringlar oljan över anrättningen.
Citera
2007-10-16, 13:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Tabbouli är alltid en höjdare, liksom en klassisk tonfisksallad med lök och oliver.

Tips: Testa tabboulin på Restaurang Tabbouli på Södermalm i Stockholm. Troligtvis stans godaste! http://www.tabbouli.gastrogate.com/5/restaurang_detail/part/8/id/6097
Den är OK. Har en gång gjort en variant på den. Hade inte cous-cous hemma så det fick bli mannagryn. Gick alldeles utmärkt .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 13:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubie
haha japp, trots detta så tycker invånarna i staden Shiraz att den är så unik att den ska döpas efter staden, och anses vara "deras".
Varför inte att låta dem hållas. Var och en må vara salig på sin tro .

~Paul~
Citera
2007-10-16, 13:34
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Den är OK. Har en gång gjort en variant på den. Hade inte cous-cous hemma så det fick bli mannagryn. Gick alldeles utmärkt .

~Paul~

Bulgur ska det vara i originalet, annars var det rätt! Dessutom ytterst lite bulgur, typ 2-3 msk till en tabbouli för 4 pers.
Citera
2007-10-16, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Caprese är förbannat gott och väldigt enkelt.
  • Tomat i skivor
  • Mozzarella i skivor
  • Några blad färsk basilika (jag tar många)
  • Någon god olivolja
  • Grovmalen svartpeppar
  • Flingsalt

Klart! Snyggast är ju om man lägger tomaten och osten omlott och sedan toppar med kryddorna samt ringlar oljan över anrättningen.
Håller med. Den viktiga faktorn här är att man får tag i riktigt fina ingredienser! Det är detta som är den avgörande faktorn för om det skall handla om succé eller ett totalt misslyckande. Det duger m a o inte med urblaskade holländska tomater.

~Paul~
Citera
2007-10-16, 13:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Bulgur ska det vara i originalet, annars var det rätt! Dessutom ytterst lite bulgur, typ 2-3 msk till en tabbouli för 4 pers.
OK . Jag hade som sagt varken bulgur eller cous-cous. Men det gick förvånansvärt väl med mannagryn. Inte konstigt kanske. Det handlar ju om samma typ av gryn.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in