Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-10-25, 23:58
Medlem
Lethargies avatar
Brukar ofta göra något slag av grekisk sallad, oftast på improvisation. Nu söker jag efter ett riktigt gott recept på grekisk sallad, gärna från DePaul då han är en liten idol

Tack på förhand.
Citera
2007-10-26, 00:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethargie
Brukar ofta göra något slag av grekisk sallad, oftast på improvisation. Nu söker jag efter ett riktigt gott recept på grekisk sallad, gärna från DePaul då han är en liten idol

Tack på förhand.
Ok, tack . Jag återkommer med den i morgon. Dags att slagga in nu .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 00:05
Medlem
Lethargies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ok, tack . Jag återkommer med den i morgon. Dags att slagga in nu .

~Paul~
Det ser jag fram emot. Väntar med spänning.
Citera
2007-10-26, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethargie
Det ser jag fram emot. Väntar med spänning.
OK, min sallad är kanske inte så märkvärdig men den är originalet väldigt nära!

Grekisk sallad

Ingredienser:
• Kalamataoliver (!). Grekerna äter dem med kärna i men personligen föredrar jag urkärnade
• Rödlök i ringar
• Grovhackade eller skivade tomater
• Skivad slanggurka
• Röd paprika, i ringar om paprikan är liten eller i stavar
• Grön paprika, i ringar om paprikan är liten eller i stavar
• Fetaost i större tärningar
• Kapris
• Olivolja
• Färsk oregano i större bitar
• Sv peppar
• Salt

Obs att den så populära isbergssalladen som vi utrustar vår ”svensk/grekiska” salladen sällan förekommer i Grekland! Inte heller de andra salladstyperna brukar ingå i grundreceptet.

Salladen bör toppas med kalamataoliver, fetaost och garneras med en större oreganokvist. Strila avslutningsvis över olivoljan.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 10:37
Medlem
w84funs avatar
Har någon ett recept på makaronsallad av typen som min mor lagade till när jag var liten? Av det jag minns, förutom smaken, så var det makaroner, ost, rökt korv, gurka, tomat och en god dressing i den. Smak som av majonnäs och kanske filmjölk. Den var kryddig och mättande. Men jag lyckas aldrig att få till den. Jag hoppas på lite tur här, eftersom receptet försvann när min mor dog. Någon som har en aning?
Citera
2007-10-26, 10:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Har någon ett recept på makaronsallad av typen som min mor lagade till när jag var liten? Av det jag minns, förutom smaken, så var det makaroner, ost, rökt korv, gurka, tomat och en god dressing i den. Smak som av majonnäs och kanske filmjölk. Den var kryddig och mättande. Men jag lyckas aldrig att få till den. Jag hoppas på lite tur här, eftersom receptet försvann när min mor dog. Någon som har en aning?
Det är nog tyvärr omöjligt att återskapa din mors recept. Jag är nämligen säker på att hon hade en personlig knorr på det .

I övrigt så finns det otroligt många recept på makaronisallad och det är endast din personliga preferens som avgör vilka ingredienser du vill ha i den.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 11:09
Medlem
Erik1974s avatar
En enkel variant på pastasallad:

Pastaskruvar eller liknande av god kvalitet.
Röd pesto
kalamataoliver
parmaskinka

Sedan är jag barnsligt förtjust i pizzasallad, det finns många varianter, men jag gör en mycket enkel.

Vitkål (såklart). Jag brukar dela vitkålen på mitten och använda osthyveln utifrån och in mot kärnan. Då blir det lite spill och perfekt storlek på den strimmlade kålen. Salta och låt ligga en liten stund.

I med lite rivet äpple - vitvinsvinäger - naturell olja och mycket svartpeppar.
Citera
2007-10-26, 11:11
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
OK, min sallad är kanske inte så märkvärdig men den är originalet väldigt nära!

Grekisk sallad

Ingredienser:
• Kalamataoliver (!). Grekerna äter dem med kärna i men personligen föredrar jag urkärnade
• Rödlök i ringar
• Grovhackade eller skivade tomater
• Skivad slanggurka
• Röd paprika, i ringar om paprikan är liten eller i stavar
• Grön paprika, i ringar om paprikan är liten eller i stavar
• Fetaost i större tärningar
• Kapris
• Olivolja
• Färsk oregano i större bitar
• Sv peppar
• Salt

Obs att den så populära isbergssalladen som vi utrustar vår ”svensk/grekiska” salladen sällan förekommer i Grekland! Inte heller de andra salladstyperna brukar ingå i grundreceptet.

Salladen bör toppas med kalamataoliver, fetaost och garneras med en större oreganokvist. Strila avslutningsvis över olivoljan.

~Paul~
Kapris! Tack, det ska jag prova nästa gång, annars ser min identisk ut.
Citera
2007-10-26, 11:16
Medlem
dePauls avatar
Felet som många gör när det gäller grekisk sallad är att de ersätter mängden oliver och ost med isbergssallat eller liknande ofog. Allt för att salladen skall vara mer "salladsaktig".

Strunta i sallaten och gå in för ett gott bröd till i stället .

~Paul~
Citera
2007-10-26, 11:23
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Det är nog tyvärr omöjligt att återskapa din mors recept. Jag är nämligen säker på att hon hade en personlig knorr på det .

I övrigt så finns det otroligt många recept på makaronisallad och det är endast din personliga preferens som avgör vilka ingredienser du vill ha i den.

~Paul~

Jag som hade hoppats på din hjälp. Det stämmer säkert att hon gjorde det efter eget huvud. Samtidigt så kan jag ju bara vänta och se om någon har en liknande sallad som det finns recept till.
Citera
2007-10-26, 11:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Jag som hade hoppats på din hjälp. Det stämmer säkert att hon gjorde det efter eget huvud. Samtidigt så kan jag ju bara vänta och se om någon har en liknande sallad som det finns recept till.
Alltså, liknande recept har jag men jag är samtidigt säker på att den inte kommer att smaka som din mors dito.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 11:33
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Alltså, liknande recept har jag men jag är samtidigt säker på att den inte kommer att smaka som din mors dito.

~Paul~

Aha, nu blev jag glad igen! Det är precis vad jag är ute efter, recept som jag kan använda för att testa mig fram. Jag tror jag känner igen smaken den dagen jag hittar den. Men visst, det kommer att krävas många försök. Men sallad är gott så det ser jag bara som en bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in