Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-15, 08:38
  #1
Medlem
Hej!

Jag äger 2 st billiga DVD-spelare. Den ena köpt på Netonnet för några år sedan, den andra på ClasO häromdagen.

Den senare kostade 399. Den skall kunna spela "mpeg4". (Gäller också för den äldre)
Detta innebär i princip att den också accepterar avi-filer med fourcc XVID och DIVX.
Men det tycks vara så att spelaren inte är nöjd bara för att det är mpg4,divx,xvid.

Vissa filer vägrar den, och jag tror att det beror på att formatet (pixlar x*y) är sådant som den inte gillar.
En snabb koll visar att den nya spelaren från CO klarar fler filer än den gamla, men vissa filer vägrar bägge.
I datorn spelas dock filerna upp ok.
Det handlar ju ofta om nedladdade filmer som folk kodat om och krympt ner.

En lösning är förstås att spela direkt från datorn.
Har dock ingen fungerande koppling dator -TV.
I stugan har jag ingen dator alls.

Någon som vet om detta?

Brukar bildformatet vara problem?
Vilka DVD-spelare är "duktiga" på att spela upp divx etc?

/T
Citera
2007-10-15, 09:44
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Så länge du laddar ner releaser som inte använder en HD-container borde det inte vara nåt problem. Jag använder bl.a. en Philips DVP 3010, och har aldrig haft något problem. Det ska alltså inte stå "720p" eller "x264" i releasenamnet.
Filändelsen ska inte heller vara "MKV" eller"MKA".
Citera
2007-10-15, 10:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Så länge du laddar ner releaser som inte använder en HD-container borde det inte vara nåt problem. Jag använder bl.a. en Philips DVP 3010, och har aldrig haft något problem. Det ska alltså inte stå "720p" eller "x264" i releasenamnet.
Filändelsen ska inte heller vara "MKV" eller"MKA".

Som jag förstår det så handlar det alltid om avi-filer.
Dessa är komprimerade med en codec som skriver in sin "fourcc code" i filhuvudet.
För "praktiskt bruk" så är koderna "mpg4" "divx" samt "xvid" synonyma, d.v.s. bilden är komprimerad med samma/(kompatibel) komprimeringsalgoritm.
*Men* i filhuvudet står också uppgifter om bildens dimensioner, och där kan man se lite olika saker (det finns olika hjälpprogram för att se detta. Kan också räcka med "properties/details")
Typ: 640*320 eller 664*352 eller 640*272

En del spelare är uppenbarligen "kinkiga" med vad dom vill spela upp...

/T
Citera
2007-10-15, 10:39
  #4
Medlem
StyleWarss avatar
Ladda ner den här och skölj igenom filerna:
http://www.softpedia.com/get/Multime...Modifier.shtml

Se till att få bort "packed bitrate" från filerna som inte fungerar, och pröva om det går bättre i din stand-alone DVD-spelare.

Berätta gärna hur det gick! Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback