Citat:
Ursprungligen postat av Bombasystemet
Har Linköping någonsin haft en laglig vägg?
Nej, inte i bemärkelsen "offentligt öppen klottervägg som tilldelats av kommunen" vad jag vet, då linköping alltid kört på nolltolleransen till skillnad från norrköping, däremot har vissa bostadsägare upplåtit väggar och byggnader genom åren, exempelvis Cocozza.
Relevant inlägg att läsa ur just den här tråden:
https://www.flashback.org/sp33746328
En utställning hölls på galleri Passagen under slutet av 90-talet(?) med hjälp av Christer Fällman om jag inte minns fel, det var riktigt lyckat och uppmärksammat enligt alla graffitimålare jag pratat med, dock har jag hört rykten om att klotter spred sig på stan senare, vilket resulterade i att det inte fungerade med en laglig vägg enligt kommunen. (Rätta mig om jag har fel!) Har sett bilder och filmer från eventet och det verkade riktigt fett! Those were the days...
Ur en artikel från Corren, 7 augusti (i år?):
Citat:
Christer Fällman är kommunens konstchef med ett stort intresse för samtida konstformer. Liksom många Linköpingsbor har han lagt märke till de nya väggmålningarna.
Ostridbar estetik
- Oavsett vad man anser om att någon tar sig friheten att förändra gatubilden, är estetiken i många av de här målningarna ostridbar, säger Fällman. Själv har han uppskattat flera av bilderna för idérikedom och utformning.
Som konstvetare tycker han att det är viktigt att skilja gatukonsten och graffitin från det han menar är meningslöst klotter. Han påpekar att det bakom den nya typen av väggmålningar tycks finnas en tanke. Såväl grafiskt som innehållsmässigt
- Tyvärr är kanalerna för ickekommersiell kultur ofta smala, ibland till och med stängda. Då återstår bara en illegal väg.
Samtidigt medger han att sprejning av offentliga väggar, oavsett vem som gör det, är en form av skadegörelse och han tycker att bilderna ska saneras som en markering från samhällets sida.
- Jag tror att man måste hålla efter, så att inte spridningen blir för stor och helt förändrar stadsbilden, säger han.
Tolereras inte
I Linköping råder nolltolerans mot klotter. Kommunens hållning är att all väggmålning är skadegörelse och ska saneras så fort som möjligt. Kostnaden för att tvätta sprejade väggar uppgår varje år till mellan en och två miljoner kronor.
På flera andra håll i landet har kommuner tillåtit graffiti och gatukonst på vissa väggar. Dels för att begränsa den illegala sprejningen, men även som ett tecken på godkännande av kulturyttringen. I Linköping finns det dock inte något som heter laglig graffiti.
Polisen har under sommaren fått in ett 20-tal anmälningar om klotter i de centrala delarna av staden. Av anmälningarna att döma kan ett flertal röra sig om den nya typen av väggmålningar.
Enligt Jan Mattson, vid citypolisen, finns det ingen kartläggning av förekomsten av gatukonst i Linköping.
- Vi gör ingen skillnad mellan olika former av klotter och graffiti, säger han.
Jan Mattson tycker att polisen har för små resurser till att motverka klottrare. Speciellt under sommaren, när närpolisverksamheten ligger nere. I jämförelse med många andra städer anser han dock att klottret inte är ett stort problem i Linköping.
Hittills i år har polisen tagit emot drygt 300 anmälningar om klotter.