Arga Män Utan Ben (Aaltra)
http://www.imdb.com/title/tt0405629/
Tar en snabb rundown av plotten först. Det är två bonnar i Frankrike som blir förlamade i bena tack vare deras dåligt gjorda, finska jordbruksmaskiner. Så nu ska dom alltså till Finland till företaget för att klaga.
Jag kan börja med att säga att filmen fick mig att skratta 3-4 gånger, den hade några moments som var ganska roliga. Men...
Det ABSOLUT största problembet den här filmen har är the camera work. Jag tror det var den första scenen (de va kanske ett halvår sedan jag såg den), då ser någon form av skördetröska på en äng, 2-3 meter från kameran och lååångt borta i horisonten på vad som ska vara längre upp på ängen ser man någon annan form av jordbruksmaskin men man kan knappt urskilja vad det är. Så håller den bilden där och man bara "Ja?". Men så tittar jag närmare och ser att den kommer närmare, sysns knappt, men den kommer fan närmare. Och det det känns som det tar en fucking halvtimma innan den kommer till den förstnämnda skördeträskan. Detta är bara ETT av dom MILJONTALS exempel det finns på såna här sega, sega, sega scener.
Just de, filmen har absolut INGEN musik i sig. Varför?!?!? Vad den här filmen behövde var FAN LITE FUCKING MUSIK i alla dom otroligt sega scenerna där exakt och INGENTING MINDRE ÄN INGENFUCKINGTING HÄNDE!!!! Herrgud, jag har aldrig varit så jävla frustrerad på någon film i hela mitt liv, jag hade ont i huvet efter filem efter att ha suttit och dragit i håret hela tiden. Det roliga är också att jag vet att någon här kommer säga "Eh, du fattar inte filmen ju, de är ju meningen att den ska vara så här". JAG SKITER VÄL BLANKA FAN I OM DET ÄR MENINGEN ELLER INTE, den blir fan inte bättre för det, va fan ska jag säga?!?! När en av dom i rullstol åker ner för en ramp på en tågstation eller något och det tar 40 sekunder av REN TYSTNADE OCH RULLSTOLSÅKANDE, ska jag då påstå att "dööajjia (cp-ljud), det är ju meningen att det ska ta lång tid, så NU är det helt plötsligt underhållande. FUCK heller.
Sammanfattande; även om det kanske inte är den absolut sämsta filmen jag har sätt, för slutet är rätt clever och den har några roliga stunder, men INGEN filem har gjort mig så JÄVLA frustrerad och jag bara MÅSTE skriva med STORA BOKSTÄVER NÄR JAG VILL MARKERAR ATT JAG TAR I EXTRA PÅ DET ORDET. Jag måste ändå ta att rekommendera den, då jag personlig tycker att det är lika roligt att vara rasande på en film (i alla fall om man är minst två som kollar på den) än att bara sitta och njuta av den (vilket jag såklart föredrar men ändå).
Reserverar mig från stavfel för jag blev så arg. Jävla fittfilm.