2020-08-25, 16:11
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Är det någon skillnad mellan crystal meth och metamfetamin?

Chrystal meth hänvisar enbart till det rökbara HCl-saltet. Sedan huruvida det även enbart är S-isomeren man vill åt låter jag någon annan besvara.
Citera
2020-08-25, 20:45
Medlem
Citat:
Är det någon skillnad mellan crystal meth och metamfetamin?
Crystal meth är enbart D-enantiomer Dextro-metamfetamin
Citera
2020-08-25, 20:48
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Fast grejen är ju att det är sjukt billigt och relativt enkelt att tillverka metamfetamin, sen att det kostar 1000kr grammet spelar ju ingen roll.
Och inte heller tror jag det är din lokala langare som bankar det.
Det lär ju va innan det kommer till svedala i så fall.

Man är inte vaken dubbelt så länge helt plötsligt efter sista linan på vanligt tjack.
Och jag känner inte till någon RC som man är det på heller.
Men men jag har inte provat så många RC stimulanter så jag kan ha fel...

Edit: Säger inte att det är vanlig men det har hänt mig 3-4ggr iaf och då tar jag inte tjack jätteofta.
Och det på de senaste ~10 åren.
Innan dess har det aldrig hänt mig.

Om det är så billigt borde man ersätta tjacket med racemiskt metamfetaminsulfat då detta ger betydligt bättre och starkare och trevlifare rus än vanligt tjack. Jag skulle alla dar i veckan se att mitt tjack bestod mestadels av metamfetaminsulfat.
Citera
2020-08-26, 01:42
Medlem
”Crystal meth” i betydelsen rökbart hydrokloridsalt av metamfetamin (oavsett om saltkristallerna är stora och genomskinnliga eller krossade till ett vitt pulver) kan faktiskt också vara en racemisk 50/50-blandning, men sökningar på beslag visar att detta förvånande nog verkar vara mycket ovanligt. Det vanliga verkar vara att det antingen är enbart dextro/S-enantiomeren (oftast resulterande från reduktion av efedrin eller pseudoefedrin), eller att det huvudsakligen är dextro/S-enantiomeren med mindre inslag av levo/R-enantiomeren (resulterande från reduktiv aminering av P2P med metylamin följt av ofullständig kiral separering). Förvånande nog verkar heller inte (icke rökbart) sulfatsalt av metamfetamin vara vanligt världen över, fast det kan ju hända att det förekommer lokalt.

Se t.ex.

https://academic.oup.com/jat/article/39/7/551/819162

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273230020301732

https://www.unodc.org/pdf/scientific/stnar34.pdf

https://www.emcdda.europa.eu/publications/drug-profiles/methamphetamine_en

4-MA som nämndes ovan i tråden och som liksom andra substituerade amfetaminer har förekommit i amfetaminbeslag är inte en katinon utan 4-metylamfetamin (PAL-313, p-TAP). Det är en trippelfrisättare av noradrenalin, serotonin och dopamin (troligen i någon mån MDMA-liknande) men även en MAO-hämnare vilket gör den livsfarlig vid höga doser. Detsamma gäller antagligen 4-MMA (4-metylmetamfetamin).

Tycker det är sorgligt att metamfetamin är så populärt eftersom det inte bara är ett dopaminergt neurotoxin precis som amfetamin i högre än terapeutiskt föreskrivna doser, utan även är ett serotonergt neurotoxin av ungefär samma dospotens som MDMA, dvs. klart destruktivt vid frekvent bruk.
Senast redigerad av Peuryskno 2020-08-26 kl. 01:45.
Citera
2020-08-26, 12:49
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Chrystal meth hänvisar enbart till det rökbara HCl-saltet. Sedan huruvida det även enbart är S-isomeren man vill åt låter jag någon annan besvara.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkaline-AA
Crystal meth är enbart D-enantiomer Dextro-metamfetamin
Okej, själv har jag testat metamfetamin för några år sedan. Tyckte det var rätt likt tjack, kanske något bättre rus. Det var i pulverform som jag snortade.
Citera
2020-08-26, 12:55
Medlem
Citat:
Okej, själv har jag testat metamfetamin för några år sedan. Tyckte det var rätt likt tjack, kanske något bättre rus. Det var i pulverform som jag snortade.
Det är racematiskt metamfetam, dvs både dextro samt Levo enantiomern. Extremt stor skillnad. Då crystal är enbart dextro, plus att man röker den vilket resulterar i mycket snabbare påslag.
Citera
2020-08-26, 12:59
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Det är racematiskt metamfetam, dvs både dextro samt Levo enantiomern. Extremt stor skillnad. Då crystal är enbart dextro, plus att man röker den vilket resulterar i mycket snabbare påslag.
Tack för svar. Rätt intressant att det är så pass stor skillnad.
Citera
2020-08-26, 13:21
Medlem
Citat:
Mjo, men mycket handlar om intagningssättet oxå. Rökning är snäppet under injektion liksom
Citera
2020-08-29, 21:40
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:

Fast det har du ju ingen aning om...? Kan väl likväl vara krossat crystal?

Citat:

Rökning av crystal meth är samma känsla som att slå i sig det, fast 1/50 x Styrkan. Får du tag på bra crystal så kan du slå i dig 0.08-0.1 för en stadig jävla skjuts, och 0.3 i en glödlamps -vape är tillräckligt för att sitta 3st och röka en hel natt och sedan vara vaken ett dygn, minst.

Är det sk. "Eurometh" så är det racemiskt metamfetaminsulfat. Alltså sånt som säljs som "tjack" här i sverige och säkert övriga europa. Stissigt och för mig, ofta ångestfyllt, jävla skitdos. Krävs iaf en hel del benso för att få det behagligt. Skulle tro att det har med noradrenalin frisättningen att göra.

Så jävla surt på tjackets prisdumpning som skett de senaste 10-20 åren som gjort att visst, du kan pröjsa 40 spänn gubben, men du får ju inte direkt Amfetamin...

Är beredd att betala 300kr grammet igen! Bara jag får rent jävla AMFETAMIN!
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2020-08-29 kl. 21:45.
Citera
2020-08-30, 00:49
Bannlyst
Jo, chrystal Meth är helt jävla galet.
Citera
2020-08-30, 09:55
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Fast det har du ju ingen aning om...? Kan väl likväl vara krossat crystal?

Rökning av crystal meth är samma känsla som att slå i sig det, fast 1/50 x Styrkan. Får du tag på bra crystal så kan du slå i dig 0.08-0.1 för en stadig jävla skjuts, och 0.3 i en glödlamps -vape är tillräckligt för att sitta 3st och röka en hel natt och sedan vara vaken ett dygn, minst.

Är det sk. "Eurometh" så är det racemiskt metamfetaminsulfat. Alltså sånt som säljs som "tjack" här i sverige och säkert övriga europa. Stissigt och för mig, ofta ångestfyllt, jävla skitdos. Krävs iaf en hel del benso för att få det behagligt. Skulle tro att det har med noradrenalin frisättningen att göra.

Så jävla surt på tjackets prisdumpning som skett de senaste 10-20 åren som gjort att visst, du kan pröjsa 40 spänn gubben, men du får ju inte direkt Amfetamin...

Är beredd att betala 300kr grammet igen! Bara jag får rent jävla AMFETAMIN!

Vad tror du att man får då, när man köper tjack?

Vet inte om det avspeglar gatupriserna men på t ex flugsvamp kan man ju nuförtiden köpa tjack för 70kr/gram. Och såvitt jag ser av de som beskriver det verkar det anses som bra av såväl iv-brukare som snortare. Märkligt billigt dock. Känns som nåt borde va skumt .
Citera
2020-08-31, 21:09
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vad tror du att man får då, när man köper tjack?

Vet inte om det avspeglar gatupriserna men på t ex flugsvamp kan man ju nuförtiden köpa tjack för 70kr/gram. Och såvitt jag ser av de som beskriver det verkar det anses som bra av såväl iv-brukare som snortare. Märkligt billigt dock. Känns som nåt borde va skumt .

Du får sk. "Eurometh". Racemiskt metamfetaminsulfat. Det är min gissning iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in