Citat:
Ursprungligen postat av
Imponerad
Anledningen att Meth är så pass ovanligt i Sverige är nog till stor del att vanligt tjack är så populärt här, min erfarenhet de handfull gånger jag besökt huvudstaden. (som jag rekommenderar btw)
Det är ovanligt TROTS inte på grund av det du säger .
Är övertygad om att ifall Crystal meth skulle finnas i mer tillgämgligt i Sverige skulle tjackisarna älska det och det skulle ta över och dominera marknaden utöver övrigt tjack .
Att det inte är vanligare i Sverige beror på att de faktorer som fick meth-epidemin blomma i USA (t ex tillgången på receptfritt efedrin och därmed möjlighet att koka kristaller enkelt ) inte fanns i Sverige. Nu när det strypita i USA så finns en stark infrastruktur av organiserade stora gäng som kan tillverka i Mexiko vilket ger en ganska nära tillgång
I Europa har det blivit svårare med prekursorerna, och man har tvingats tillverka tjack med billigare metoder med kinesiska kemikalier.
Sen är marknaden i Sverige byggt på att massa olika småaktöree tar in olja eller sulfat ochv det vankas i varje led - så därför är kvalitén på gatan ganska låg och smutsig.
Skulle vi ha stora gäng som konkurrerade om marknaden och om det oftare var kristallform än sulfat gissar jag kvalitén skulle vara högre generellt. Även om man ju kan banka och återkristllisera chrystal också kanske det inte skulle ske i samma omfattning