Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-11, 02:53
  #1
Medlem
jaannees avatar
Vad har nudlar för GI? Jag äter det som kvällsmål varje kväll för att det är lätt att tillaga och ganska gott men jag har fått för mig att de har en snabb GI vilket inte vore så bra. Osäker!
Citera
2007-10-11, 06:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaannee
Vad har nudlar för GI? Jag äter det som kvällsmål varje kväll för att det är lätt att tillaga och ganska gott men jag har fått för mig att de har en snabb GI vilket inte vore så bra. Osäker!

vet inte riktigt exakt men det ligger väl på samma nivå som pasta eller snabbpasta
Citera
2007-10-11, 11:58
  #3
Avstängd
Irrelevant.
Citera
2007-10-11, 12:32
  #4
Medlem
l00zekks avatar
Har du vitt bröd som referens(GI 100) har Snabbnudlar GI 67

http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460
Citera
2007-10-11, 16:04
  #5
Medlem
jaannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Har du vitt bröd som referens(GI 100) har Snabbnudlar GI 67

http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460

Tack! Då e de funkis å äta alltså =)
Citera
2007-10-11, 16:13
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jaannee
Tack! Då e de funkis å äta alltså =)

Tycker du att något är OK att äta för att GIt är lågt så bör du tänka över dina kunskaper.
Citera
2007-10-11, 17:04
  #7
Medlem
Swoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Irrelevant.
Det är ju det för fan inte, det har ju med att göra med insulin påverkan
Citera
2007-10-11, 17:11
  #8
Medlem
jaannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Tycker du att något är OK att äta för att GIt är lågt så bör du tänka över dina kunskaper.

Då kan väl du hjälpa till med det? Vad jag vet så bör man äta snabba kolhydrater direkt efter träningen och sen äta långsamma kolhydrater resten av tiden för att hålla en så jämn balans på blodsockret som möjligt. tex socker har ett högt gi, om man äter det istället så går blodsockret som en jojo. Säg till om jag har fel och berätta hur sanningen är istället för att bara berätta att jag har fel! Tacksam för svar!
Citera
2007-10-11, 17:19
  #9
Medlem
da_maas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swom
Det är ju det för fan inte, det har ju med att göra med insulin påverkan

GI är inget universiellt mått för hur insulin-påslaget blir efter en måltid. De mäter blodglukos påslaget som ofta har ett samband med insulinutsöndringen.

Dock har livsmedel med lågt GI ofta ett samband med låg insulinutsöndring. Orkar man inte sätta sig in i vad som påverkar insulinet hur kan man hålla sig till GI. Så det är inte irrelevant, men inte direkt relevant heller.
Citera
2007-10-11, 17:54
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swom
Det är ju det för fan inte, det har ju med att göra med insulin påverkan

1, GI är inte direkt relaterat till insulinsvaret.

2, GI på enskilda livsmedel kan inte användas på en hel måltids GI.

3, GI skiljer från vara till vara, även om det är samma livsmedel.

4, Energilagarna gäller fortfarande - kroppen kan varken trolla fram energi ur ingenting, kroppen kan inte heller trolla bort energi.

5, Såg en gång en studie, där två grupper fick glukosdrinkar; den ena gruppen skulle dricka allt på en gång, och den andra ta lite itaget. Den första gruppen fick kraftigt förträngd lipolys under en kort tid, medans den andra gruppen, fick svagt förträngd lipolys under en längre tid. Och slutsatsen var att de som fick ta lite i taget fick sämre fettbalans totalt; detta kan jämföras med snabbt GI och långsamt GI.

6, Nu orkar jag inte skriva mer, GI är så irrelevant någonting kan bli, sålänge
a) det inte gäller flera intensiva pass per dag, då kan kolhydratdrinkar vara bra.
b) man äter oraffinerat, näringsrikt och naturligt.

Citat:
Då kan väl du hjälpa till med det? Vad jag vet så bör man äta snabba kolhydrater direkt efter träningen och sen äta långsamma kolhydrater resten av tiden för att hålla en så jämn balans på blodsockret som möjligt. tex socker har ett högt gi, om man äter det istället så går blodsockret som en jojo. Säg till om jag har fel och berätta hur sanningen är istället för att bara berätta att jag har fel! Tacksam för svar!

Ja.

Nej man behöver inte äta snabba kolhydrater direkt efter träning om man inte ska träna igen samma dag.

Man behöver inte basera sitt kolhydratintag på Corn Flakes, nej; men det har ingen påverkan på vikten. Det är det totala energiintaget som avgör.

Socker har medelsnabbt GI. Och hos personer med bra insulinkänslighet och glukostollerans kommer blodglukosen inte att gå som en jojo även om du käkar bakpotatis.
Citera
2007-10-11, 19:14
  #11
Medlem
jaannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
1, GI är inte direkt relaterat till insulinsvaret.

2, GI på enskilda livsmedel kan inte användas på en hel måltids GI.

3, GI skiljer från vara till vara, även om det är samma livsmedel.

4, Energilagarna gäller fortfarande - kroppen kan varken trolla fram energi ur ingenting, kroppen kan inte heller trolla bort energi.

5, Såg en gång en studie, där två grupper fick glukosdrinkar; den ena gruppen skulle dricka allt på en gång, och den andra ta lite itaget. Den första gruppen fick kraftigt förträngd lipolys under en kort tid, medans den andra gruppen, fick svagt förträngd lipolys under en längre tid. Och slutsatsen var att de som fick ta lite i taget fick sämre fettbalans totalt; detta kan jämföras med snabbt GI och långsamt GI.

6, Nu orkar jag inte skriva mer, GI är så irrelevant någonting kan bli, sålänge
a) det inte gäller flera intensiva pass per dag, då kan kolhydratdrinkar vara bra.
b) man äter oraffinerat, näringsrikt och naturligt.



Ja.

Nej man behöver inte äta snabba kolhydrater direkt efter träning om man inte ska träna igen samma dag.

Man behöver inte basera sitt kolhydratintag på Corn Flakes, nej; men det har ingen påverkan på vikten. Det är det totala energiintaget som avgör.

Socker har medelsnabbt GI. Och hos personer med bra insulinkänslighet och glukostollerans kommer blodglukosen inte att gå som en jojo även om du käkar bakpotatis.
Tack svea!
Citera
2007-10-11, 19:31
  #12
Medlem
Pqps avatar
Sjäv går jag efter vad maten kostar/smakar. Träna gör jag, men är även en livsnjutare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback