• 1
  • 2
2007-10-10, 22:25
Medlem
Mekanisks avatar
Hemsidan - http://xcerion.com/
Artikel i Ny Teknik

Intressant. Kan vara smidigt om man ofta använder flera olika datorer. I artikeln stod det nåt om att man kunde göra egna program enkelt. Förstår dock inte riktigt hur de menar. Hittar inget om det på hemsidan...
Det enda man behöver är en webbläsare. Kanske man kan köra det på mobilen? Vore ju perfekt om man kunde spela upp musik genom det. Undrar hur mycket utrymme man får?

Ska bli kul att se hur det utvecklas.
Citera
2007-10-10, 22:35
Medlem
sillybillys avatar
låter ganska smidigt faktiskt, om man använder flera datorer och inte har någon server eller dylikt..

hrm, jag undrar hur många som orkar..
Citera
2007-10-11, 23:26
Medlem
Ska bli mycket intressant att se hur det utvecklar sig
Citera
2007-10-12, 23:07
Medlem
unikums avatar
Hue startar man upp en webläsare utan ett annat OS från början?
Citera
2007-10-12, 23:18
Medlem
Anteuss avatar
Måste först ha ett OS igång för att starta detta "OS"...
Citera
2007-10-13, 02:01
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Måste först ha ett OS igång för att starta detta "OS"...
vad är då poängen?
Citera
2007-10-13, 02:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
vad är då poängen?

Efter att ha läst lite snabbt på deras sida så gissar jag att det handlar om att köra applikationer genom webläsaren istället för direkt genom ditt os.
Alltså, man ska inte behöva installera en massa program på datorn, utan på detta "internet os".

http://xcerion.com/introduction/
Citera
2007-10-13, 02:36
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Efter att ha läst lite snabbt på deras sida så gissar jag att det handlar om att köra applikationer genom webläsaren istället för direkt genom ditt os.
Alltså, man ska inte behöva installera en massa program på datorn, utan på detta "internet os".

http://xcerion.com/introduction/
jovisst, det är ju inte knepigt att förstå.

men... vad är poängen med att göra det?
att surfa till deras server kan knappast vara kraftfullare och snabbare än att köra det lokalt. vad händer om ens anslutning dör mitt i allt? känns lite skitnödigt att mitt operativsystem ska hänga på min webbläsare...

visst, jättetrevligt att det är gratis osv men jag förstår bara inte fördelarna...
Citera
2007-10-13, 11:46
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
jovisst, det är ju inte knepigt att förstå.

men... vad är poängen med att göra det?
att surfa till deras server kan knappast vara kraftfullare och snabbare än att köra det lokalt. vad händer om ens anslutning dör mitt i allt? känns lite skitnödigt att mitt operativsystem ska hänga på min webbläsare...

visst, jättetrevligt att det är gratis osv men jag förstår bara inte fördelarna...
I artikeln står det att man skulle kunna köra det på en dator utan hårddisk. Man kan ha ett minimalt Linux med en webbläsare på t ex ett usb-minne. Hur det kan vara en fördel vet jag inte dock.

Dör anslutingen fungerar det fortfarande eftersom applikationerna man använder lästs in i datorns minne.

Tillägg:
Fördelen med att ha det på nätet måste ju iaf vara att man slipper os- och programuppdateringar. Man kan dessutom komma åt andras egenframställda program, dock kostar det ett par dollar per år.
Tycker fortfarande det ska bli intressant att se hur de olika programmen fungerar ihop. Ska visst vara nåt speciellt med det.
Citera
2007-10-13, 21:44
Medlem
unikums avatar
Finns det nån extremt liten linuxdist som i princip bara är en webläsare? Förutom drivrutiner som behövs för ljudkort, grafikkort osv.
Citera
2007-10-13, 22:15
Medlem
Anteuss avatar
Damn Small Linux (DSL) (tar ca 50MB)
Citera
2007-10-15, 10:59
Bannlyst
haha, vilken skit.. och inte är det direkt nått nytt heller. att sen ny teknik kallar det för ett operativsystem och jämför honom med bill gates är ju fan patetiskt. det är ju inte fel att kunna nått om det man skriver om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in