• 1
  • 2
2007-10-10, 19:52
Medlem
Med inspiration från den dåligt utfyllda tråden angående fördelarna med mångkultursamhället så startar jag en motpol här.

Vad har ni rent empiriskt upplevt vara negativt med mångkulturen?
Vilka fakta har vi som påvisar nackdelarna?

...fyll på med alla nackdelar ni vet!
Citera
2007-10-10, 19:59
Medlem
trass avatar
Med tanke på den andra tråden kanske ni skulle ta ett djupt andetag i början och fundera över vad ni menar med mångkultur.

En av lärdomarna många tycks vara ganska ense om i den andra tråden är ju att mångkultur i sig varken är positivt eller negativt, det beror på inramningen.

Vad blir det då kvar, förutom massa exempel på negativa företeelser med invandring och integration som redan finns i alla andra trådar?

Det är precis denna typ av generaliserade frågeställningar som inte ger någonting. Om ni inte lyckas föra diskussionen på en generell nivå.

Detta alltså sagt som användare, inte som moderator.
Citera
2007-10-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Vad blir det då kvar, förutom massa exempel på negativa företeelser med invandring och integration som redan finns i alla andra trådar?
Då kan tråden mer eller mindre klassas som en samlingstråd för mångkulturens negativa effekter där givetvis diskussioner kring effekterna försiggår. Att fokus hamnar på de kulturer afrikaner, araber och andra muslimer för med sig ligger i sakens natur...
Citera
2007-10-11, 20:01
Medlem
NudasVeritass avatar
Vilka fakta har vi som påvisar fördelarna? Och kom inte och snacka om kebab och pizza..
Citera
2007-10-11, 20:12
Medlem
Bengt Brahes avatar
Sedan massasylsnyltandet tog fart på allvar här i Sverige har Sverige rasat katastrofalt i välfärdsligan. Som exempel kan tas att vi knappt inga vårdplatser på sjukhusen har kvar längre. Polisen är osynlig vad gäller att bekämpa vålds- och annan grov brottslighet, istället står de utefter motorvägarna, mäter hastigheter och tar utandningsprov med det främsta syftet att dra in pengar till statskassan i form av böter.

Listan kan göras hur lång som helst.
Citera
2007-10-11, 20:20
Medlem
indens avatar
Den största nackdelen är att jag själv måste sätta mig in i hur andra kulturer fungerar men även att jag varje dag måste förklara för folk hur saker och ting fungerar i Sverige. Jag har genom hela min uppväxt fått lära mig hur man bemöter andra människor på ett normalt svenskt sätt men all den lärdomen är nu helt meningslös. Allting har blivit så mycket jobbigare nu när jag inte längre vet hur jag ska bete mig på jobbet, på bussen, i affärer och så vidare. Det tär något så förbannat.
Citera
2007-10-11, 21:11
Medlem
Var ska jag börja?

Mulkikulturella samhällets effekter:

Ett påbörjat söndertrasande av den sociala sammanhållningen inom det svenska samhället med större isolation som följd.

Detta manifesteras i våldsförelsen på vår nationella identitet såsom "svensk" samt bespottandet av nationalstaten. Därtill kommer alla negativa konsekvenser rörande ökande kriminalitet och tärande på vår gemensamma välfärd. Men inte minst begränsandet av yttrandefriheten där avvikande röster tystas. I övrigt se min sig.
Citera
2007-10-14, 00:57
Medlem
Mångkultur fungerar inte om integrationen inte fungerar annars ser jag inte så stora problem.
Citera
2007-10-14, 01:08
Medlem
Golonkas avatar
Hela jävla I&I-forumet och den gamla arkiverade ful-avdelningen är en enda lång jävla vidräkning av det mångkulturella/multikulturella experimentet. Det är bara att plocka valfri tråd och börja läsa.... Jag tror de POSITIVA trådarna om massinvandringen kan räknas på ena handens fingrar. Asylantkramarna är i ständig defensiv eftersom de inte har ETT ENDA underbyggt argument att komma med. Inte ett enda, förutom subjetivt svammel om "solidaritet" och "att det berikar därför att det är berikande" och så givetvis KEBAB-argumentet!
Citera
2007-10-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Hela jävla I&I-forumet och den gamla arkiverade ful-avdelningen är en enda lång jävla vidräkning av det mångkulturella/multikulturella experimentet. Det är bara att plocka valfri tråd och börja läsa.... Jag tror de POSITIVA trådarna om massinvandringen kan räknas på ena handens fingrar. Asylantkramarna är i ständig defensiv eftersom de inte har ETT ENDA underbyggt argument att komma med. Inte ett enda, förutom subjetivt svammel om "solidaritet" och "att det berikar därför att det är berikande" och så givetvis KEBAB-argumentet!
Frågan behöver just inte vara om ett mångkulturellt samhälle måste vara bättre än ett homogent eftersom jag tror att ett sånt kan fungera lika bra. Frågan kan snarare vara om ett mångkulturellt samhälle kan fungera eller inte inte och det tror jag det kan.
Citera
2007-10-14, 01:50
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syriana
Frågan behöver just inte vara om ett mångkulturellt samhälle måste vara bättre än ett homogent eftersom jag tror att ett sånt kan fungera lika bra. Frågan kan snarare vara om ett mångkulturellt samhälle kan fungera eller inte inte och det tror jag det kan.

Det tror inte jag. Det kan kanske fungera hjälpligt, men betydligt sämre än ett samhälle där någorlunda enighet och samsyn råder om värderingar, normer, etik, moral, jämställdhet mellan könen, individens okränkbarhet, äganderättens okränkbarhet, yttrandefrihet..... Ett enklaviserat samhälle av små micro-Bagdad, micro-Prishtina och micro-Mogadishu saknar den nödvändiga sammanhållningen och lojaliteten för att hålla ihop och bygga ett gemensamt samhälle. Första stavelsen i samhälle betyder gemenskap, hela ordet betyder hålla samman. Jag kan inte tänka mig att upprätthålla någon gemenskap med folk som kommer hit och tackar för gästfriheten genom att parasitera och begå brott och som inte respekterar de normer och värderingar som gäller HÄR!
Citera
2007-10-14, 09:49
Medlem
humperdicks avatar
Händelser som Kungsholmsmordet, Salemmordet, högre kriminalitet överhuvudtaget, sämre ekonomi, sjukdomar m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in