2007-10-16, 09:34
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Det är en analys som jag kan köpa till stora delar. Numera har jag väldigt stor förståelse för Nyamko Sabunis ord hos Janne Josefsson. I korthet sa hon att det behövs ingen speciell integrationspolitik, utan integration är en fråga om arbetsmarknads- och näringspolitik. Det är ett liberal-kapitalistiskt perspektiv, och jag tycker det känns anständigt. Folk ska kunna försörja sig, vara självgående. Man ger inte en hungrig person fisk, man ger dem ett metspö.
Jag är nog förespråkare av en mer aktiv statlig interventionism än den liberala filosofin medger. Det där resonemanget fungerar på samhällen med utpräglad arbetskraftsinvandring. Det vi talar om här är de senaste årtiondenas stora asyl- och anhöriginvandringsvåg. Problemet här är att man tagit in för många, ibland av tveksamma skäl och med dålig kontroll, och att man spridit dem för dåligt. Här borde staten vara mer aktiv och kraftigt minska inströmningen och fördela de som redan finns utanför de traditionella bosättningsområdena.
I teorin instämmer jag i den syn på hur arbetskraftsinvandring bör hanteras. Problemet är att i den svenska kontexten ter sig detta annorlunda eftersom det sammanfaller med andra saker. Det nyliberala programmet är att vid sidan av de klassiskt frihetsargumenten använda multikulturalism som ideologisk överbyggnad för att riva ner ett svenskt system med ett starkt skattefinansierat socialt skyddsnät. Det är här WT- och Svenne Banandiskursen kommer fram eftersom den söker identifiera den grupp svenskar som är starkast anhängare av välfärdsstaten som rasister och bakåtsträvare. Detta samtidigt som den socialdemokratiska linjen är att försvara systemet till varje pris samtidigt som man vill ta in så mycket välfärdsberoende invandrare till de redan mest betyngda områdena att det överbelastas.
Citat:
Man kan också se det ur ett juridiskt perspektiv. "Anpassning till svensk kultur" är ofta ett flummigt begrepp, där diverse kverulanter ältar meningslösheter som att det luktar spiskummin i trapphuset till att Muhammeds mattor är fula. Jag tycker Svenne Banans ölmage och svettiga armhålor stinker och att hans Volvo med Biltemaavgassstem är en styggelse, men jag kan inte spöa upp honom för den sakens skull.
Det FINNS en absolut gräns för vad som inte accepteras, och det är Svea Rikes Lag.
Det FINNS en absolut gräns för vad som inte accepteras, och det är Svea Rikes Lag.
Absolut, vad gäller integration är detta det viktigaste kriteriet. I vissa fall interagerar det juridiska här dock med bredare normbildningsprocesser som är rotade i svensk kulturell tradition. Här finns vår relativt korruptionsfria ämbetstradition och en konsensuskultur vad gäller konflikthantering, vilket också tillhör det nyanlända bör integreras i. Man bör också lägga till språkkunskaper och ett faktiskt intresse för det land man valt att bosätta sig i.
Citat:
Integrationspolitiken är till för integratörerna, inte för invandrarna eller andra i samhället. Det är en konstlad skattefinansierad industri som ägnar sig åt konstiga projekt som ingen förstår eller som har något mål. Målet är förmodligen endast att skapa 10-12.000 nya arbeten åt integratörerna.
Visst, det kramarindustriella komplexet.