2023-06-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhhh
Går att bli av med IBS, gick över till Carnivore och alla mina problem försvann.

Du får gärna beskriva hur din mage var innan detta, och hur typiska måltider ser ut.
Citera
2023-06-30, 18:56
Medlem
U22s avatar
Min erfarenhet av Dimor är att det enbart skyddar mot fastare akut avföring. Får du sprängdiarré så kommer du bli tvungen att få ut det, och då kvittar det om du har tagit Dimor eller inte.

Jag brukar tänka såhär: "kan jag gå runt hemma i flera timmar utan att känna något så bör jag väl rimligen kunna röra mig utomhus också". Dock får man fortfarande gå lite på fingertoppskänsla och tänka igenom vad man har ätit nyligen.

För några dagar sedan kände jag ingenting hemma. Tyckte det kändes säkert att gå ut på en promenad. Jag hann gå ungefär en kilometer innan diarrén bara slog till utan förvarning!! Och det var verkligen en sån där vattnig diarré också. Kände att jag måste skita omgående. Det fanns ingen skog i sikte så det var bara att vända och halvspringa hem! Som tur var hann jag hem. Men ett tag trodde jag verkligen att jag skulle skita ner mig helt där ute!
Citera
2023-07-01, 04:04
Medlem
john-henry-edens avatar
Har så sjukt svårt att trycka ut avföringen. Ändtarmen stänger ihop automatiskt, som om den har en egen vilja, trots att jag har mjuk avföring som jag vill få ut. Nån som har tips på hur man kan få ändtarmen att samarbeta?
Citera
2023-07-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Har så sjukt svårt att trycka ut avföringen. Ändtarmen stänger ihop automatiskt, som om den har en egen vilja, trots att jag har mjuk avföring som jag vill få ut. Nån som har tips på hur man kan få ändtarmen att samarbeta?

Verkar som du är för trång där bak. Testa att hitta nån storkukad man som kan öppna upp dig mer? gambia?
Citera
2023-07-02, 19:53
Medlem
Citat:

Provat pall?
Citera
2023-07-04, 03:21
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Provat pall?

Använder alltid pall. Men det funkar inte längre. Lika så med movicol
Citera
2023-07-04, 03:44
Medlem
Tycker ni ska testa att göra en parasit rensning, finns olika örter etc för att göra det bara att googla.
Citera
2023-07-04, 06:30
Medlem
Citat:

Samma problem. Mina tipps är

Fiberhusk som man hittar på mataffären, Typ En matsked med lite vatten sen blir det en slemmig gegga så käka det, så blir bajset mer fast och glidigt och febrerna gör på tarmen jobbar på bättre.

Brukar få ta papper eller plast silicon/plast handskar och trycka brevid anuset för hjälpa till att trycka ut korven

Ibland får jag ta silicon handskarna sen in me fingret och hjälpa peta ut skiten.

Förut funka det lite bättre när jag satt på huk och bajsa på papper på golvet men märkte sen att stå rakt på golvet över toaletten. Ja så man bara står och skiter gör att skiten kommer ut lättare.

Men att ta ut pasta och bröd har funkar bra. Mår bra av Råg bröd men inte vanligt.
Citera
2023-08-08, 03:42
Medlem
U22s avatar
Vill ge ännu en uppdatering på läget nu.

Jag är inte helt symtomfri, men jag kan leva något som liknar ett normalt liv.
Periodfasta + 2-3 toabesök på morgonen + 2 Dimortabletter på morgonen är det enda som har hjälpt mig komma tillbaka till det normala igen. Tidigare har jag testat alternativ medicin, såsom pumpafrön, vilket hjälpte ett tag, men så en dag kom symtomen tillbaka tyvärr.

Har tagit alla relevanta prover hos vårdcentralen. Inget särskilt hittades. De kunde inte förstå vad felet var på min tarm, och gav mig bara det enkla rådet att prova mig fram till en lösning.

Testade antibiotika ett tag. Men det gav inte så mycket resultat, så jag slutade med det.

Carnivore-kosten hjälper, provade den under en period. Dock avråder jag er ändå från att satsa på den av andra skäl. För mycket kött ökar risken för cancer.

Att sänka ångesten hjälper också. Har märkt att magen börjar bubbla så fort man börjar få ångest över något. Dock är det svårt att få bort ångesten helt, eftersom man har ångest tack vare sin IBS. Det är en jobbig ond cirkel.

Som sagt, periodfasta, toabesök på morgonen + Dimor har räddat mig längst av allt jag provat. Anledningen till att jag behöver ta Dimor är för att lugna ner min överaktiva mage. Man kan tro att bara periodfasta och toabesök skulle hjälpa, men nej min mage är överaktiv ändå, och diarren kan komma som ett brev på posten när man minst anar det. Min mage är alltid aktivast under morgonen, vilket egentligen är bra, för då kan man tömma sig direkt på morgonen och känna sig mer safe under dagen.

Vad gäller kosten så har jag vant mig vid att äta max 2 gånger per dag. Frukosten skippar jag helt, känns onödig då jag ändå aldrig är hungrig tidigt på morgonen. Äter bara en mindre lunch och en normal middag. Det räcker gott och väl. Jag äter egentligen samma som andra, men undviker kladdig föda och såser. Fast föda är bäst för magen.
Senast redigerad av U22 2023-08-08 kl. 03:57.
Citera
2023-08-08, 04:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22

Vad gäller kosten så har jag vant mig vid att äta max 2 gånger per dag. Frukosten skippar jag helt, känns onödig då jag ändå aldrig är hungrig tidigt på morgonen. Äter bara en mindre lunch och en normal middag. Det räcker gott och väl. Jag äter egentligen samma som andra, men undviker kladdig föda och såser. Fast föda är bäst för magen.

Intressant. Jag har gissad IBS av läkare (de vet ju fan inte) och till mig har de sagt att min "äta två gånger om dagen-modell" dvs skippa frukost inte fungerar utan jag borde äta flera gånger om dagen dvs småäta mackor, te, soppa etc hela dagen. Det funkar naturligtvis inte i verkliga livet.

Sen har jag inte de vanliga IBS-symtomen, jag KAN äta lök, bönor etc men de är ju gasbildande.

Mitt problem är en frätande känsla i magen efter att ha ätit vissa saker, t ex färsk frukt (jordgubbar, blåbär).
Ingen har kunnat förklara detta.
Något du känner igen?
Citera
2023-08-08, 11:46
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant. Jag har gissad IBS av läkare (de vet ju fan inte) och till mig har de sagt att min "äta två gånger om dagen-modell" dvs skippa frukost inte fungerar utan jag borde äta flera gånger om dagen dvs småäta mackor, te, soppa etc hela dagen. Det funkar naturligtvis inte i verkliga livet.

Sen har jag inte de vanliga IBS-symtomen, jag KAN äta lök, bönor etc men de är ju gasbildande.

Mitt problem är en frätande känsla i magen efter att ha ätit vissa saker, t ex färsk frukt (jordgubbar, blåbär).
Ingen har kunnat förklara detta.
Något du känner igen?

Jag tycker småätande hela dagen låter som en väldigt dålig ide. Hade jag gjort det så hade jag lätt fått springa på toa betydligt oftare.

Dålig mage av frukt känner jag inte igen. Jag äter mycket bär själv, men just jordgubbar vet jag brukar hjälpa till att rensa tarmen helt. Kanske det som spökar?
Citera
2023-08-08, 12:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Jag tycker småätande hela dagen låter som en väldigt dålig ide. Hade jag gjort det så hade jag lätt fått springa på toa betydligt oftare.

Dålig mage av frukt känner jag inte igen. Jag äter mycket bär själv, men just jordgubbar vet jag brukar hjälpa till att rensa tarmen helt. Kanske det som spökar?
Alltså jag har mer hård mage än lös, men det går ju att självmedicinera med kost och apoteksvaror.
Jag menar mer en smärta i övre tarmtrakten efter intag av frukt. Just efter intag av jordgubbar, amerikanska blåbär, äpplen och körsbär har jag märkt detta. Smärtan känns etsande, bubblande.

Håller med om att småäta låter som en dålig idé, men dietister är ju inga riktiga läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in