2023-05-14, 22:47
Medlem
U22s avatar
Nån mer som märker att Dimor inte längre hjälper efter ett tag? Brukade ta det dagligen förut men de senaste gångerna hjälpte det inte längre. Antar att jag fått tolerans för det nu vilket är tråkigt.

Jag har dock inte tagit Dimor på ett par dagar nu och jag upplever min mage som bättre nu. Inga diarréer trots att jag äter laktos, gluten osv.
Hypotetisk fråga: kan det vara så att eftersom jag tog Dimor så pass ofta, att det därmed blev "standard" för tarmen efter ett tag? Alltså att Dimoren har hjälpt mig permanent så att jagcinte behöver ta Dimor längre. Kan det vara så?
Citera
2023-05-15, 15:15
Medlem
U22s avatar
Ok, jag rekommenderar alla att prova pumpafrön nu! Pumpafrön innehåller ett ämne som paralyserar parasiter i tarmen och därmed gör det enklare att bli av med dem.
Har tagit pumpafrön 2 dagar i rad nu och jag märker en viss skillnad. Magen mår bättre.
Ät de helt utan tillsatser, 2 matskedar per dag räcker. Jag misstänker dock att man får ge det några dagar. Första gången gillade inte min mage fröna, men sen blev det bättre.
Citera
2023-05-16, 19:35
Medlem
U22s avatar
Tog pumpafrön för 3e dagen idag och det känns som att jag har fått en helt ny tarm! Inga diarréer eller magsmärtor längre! Jag håller tummarna för att pumpafröna har räddat mitt liv nu.
Citera
2023-05-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Ok, jag rekommenderar alla att prova pumpafrön nu! Pumpafrön innehåller ett ämne som paralyserar parasiter i tarmen och därmed gör det enklare att bli av med dem.
Har tagit pumpafrön 2 dagar i rad nu och jag märker en viss skillnad. Magen mår bättre.
Ät de helt utan tillsatser, 2 matskedar per dag räcker. Jag misstänker dock att man får ge det några dagar. Första gången gillade inte min mage fröna, men sen blev det bättre.

Jag misstänker att du kan ta vilka frön som helst. Fröna får tarmarna att gå igång och jobba, då vår tarmaktivitet tenderar att gå i dvala tills tarmen blir proppfull eller tills något retar tarmen fullständigt.
Citera
2023-05-17, 02:07
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag misstänker att du kan ta vilka frön som helst. Fröna får tarmarna att gå igång och jobba, då vår tarmaktivitet tenderar att gå i dvala tills tarmen blir proppfull eller tills något retar tarmen fullständigt.

Jag misstänker att de flesta IBS-fallen beror på att man har fått parasiter i tarmen. Så jag hade nog direkt kört på frön som innehåller ämnen som paralyserar parasiterna, och pumpafrön är sån typ av frön.
Parasiter förökar sig och sprider ut sig enkelt och är inte särskilt lätta att bli av med utan behandling, därav att folk har IBS i flera år.
Det förklarar också varför det inte finns någon kost som hjälper definitivt.
Citera
2023-05-17, 09:23
Medlem
Går att bli av med IBS, gick över till Carnivore och alla mina problem försvann.
Citera
2023-05-21, 18:49
Medlem
U22s avatar
Nu har det gått några dagar och jodå, det känns som att pumpafröna har lugnat ner min mage någorlunda. Dock verkar min mage ha fått nya rutiner. Jag kan äta nästan vad som helst under dagen utan att springa på toa hejvilt och utan att känna något särskilt, men morgonen efter så ska allting ut. Får gå på toa minst 3 gånger innan jag känner att jag vågar lämna hemmet. Men resten av dagen är åtminstone rätt så lugn.
Citera
2023-05-21, 21:37
Medlem
Citat:
Tog pumpafrön för 3e dagen idag och det känns som att jag har fått en helt ny tarm! Inga diarréer eller magsmärtor längre! Jag håller tummarna för att pumpafröna har räddat mitt liv nu.

Hej 👋😁

Ett litet råd från mig @JokerMannen beträffande konsumtion av pumpafröer.

Med anledning av att pumpafröerna innehåller mycket höga mängder av växtproteinerna Lektináser, så skall du absolut vara noggrann med att blötlägga dina pumpafröer i minst sex timmar innan du äter fröerna.

Efter det att pumpafröerna har legat i blötläggningsvattnet i minst sex timmar, häll därefter ut blötläggningsvattnet tillsammans med pumpafröerna i ett durkslag och skölj därefter fröerna noggrant i ljummet kranvatten under några minuter och sålunda får man bort nästan alla Lektináserna ur pumpafröerna.

Lektíner eller Lektináser är så kallade anti-nutrienter vilket betyder att proteinerna som sådan är, har en kraftfull förmåga att inhibera det vill säga, bromsa vissa livsviktiga enzym-funktioner i matspjälknings-processen vilket i sin tur hindrar Epithel-cellernas bortbrämer inom den Jejunála delen, det vill säga, den första delen av tunntarmen att optimalt kunna absorbera spjälkade nutrit-molekyler. Kan inte enzymerna tillåtas att klyva större nutrit-molekyler till mindre, så kan inte ett optimalt absorptions-system fungera inom tunntarmens Epithel-celler vilket på längre sikt leder till problem.

Obs❗Allting utvecklas på lång sikt och, när väl så en skada har uppstått på Epithel-cellernas Apikala delar eller ytor, det vill säga, celltopparna och att sålunda deras bortbrämer minskat i mikro-storlek, får Epithel-cellernas membraner lägre permiabilitet för insläppandet av spjälkade nutrit-molekyler.

Växtproteinet Lektìn och deras Lektináser har en kraftfull förmåga att på längre sikt skada Epithel-cells-ytorna i den Jejunála delen av matspjälknings-systemet.

Det finns en hel del annat som jag skulle kunna tillägg till det ovan skrivna beträffande hur växtproteinet Lektín på längre sikt skadar tunntarmens Epithel-celler men, jag nöjer mig till vidare med vad jag har framfört i detta inlägget.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-05-21, 23:00
Medlem
Eoppoyzs avatar
För ett tag sedan blev jag övertalad att ta 15-20 shots en kväll. På kort sikt ångrade jag det enormt. På längre sikt var det bra. I ca 5 veckor var min IBS botad, men sedan har det gått tillbaka lite grann. Ca 2,5 månader senare så är jag inte tillbaka på ruta ett, utan det är fortfarande en förbättring. Jag har tidigare i tråden berättat om att jag har blivit stegvis bättre genom åren. Jag tar inte ens medicin längre, även om jag kan göra det till och från under kort period, men efter denna händelse har jag inte tagit någon medicin mot IBS överhuvudtaget. Tidigare kunde jag behöva ta ett par gånger per månad (oftast två dagar på raken), men inte ens det behöver jag göra. Jag hade hanterat det bättre om det fanns asiatisk standard på toaletterna här (dvs duschmunstycke vid toaletten).
Citera
2023-06-05, 19:41
Medlem
Citat:
Nu har det gått några dagar och jodå, det känns som att pumpafröna har lugnat ner min mage någorlunda. Dock verkar min mage ha fått nya rutiner. Jag kan äta nästan vad som helst under dagen utan att springa på toa hejvilt och utan att känna något särskilt, men morgonen efter så ska allting ut. Får gå på toa minst 3 gånger innan jag känner att jag vågar lämna hemmet. Men resten av dagen är åtminstone rätt så lugn.

I just pumpafröerna finns det mycket höga nivåer av Lektináser och därtill även Fytinsyra.

Lektinàs är ett vegetabiliskt protein som har en förmåga att kunna binda kolhydrater och sålunda förhindra absorptionerna hos tunntarmens så kallade Epithel-celler.

Epithel-cellernas största närings- och energi-källa är just kolhydraterna som finns i den maten som vi äter vilka spjälkas av Enzymerna Amyláser. Amylàs-enzymerna finns i munsaliven och hos bukspottkörteln samt även hos tunntarmens Epithel-celler.

Lektináser påverkar också bakteriefloran inom både tunntarmens och tjocktarmens Epithel-cells-skikten på ett negativt sätt.

Lektináser har även en förmåga att kunna ta sig igenom tunntarms-barriären och sålunda ta sig ut i blodomloppet där de sedan med tidens gång orsakar inflammation.

Inflammation betyder att de olika vita blodkropparna har inkallats till en vävnad där en irritationsprocess pågår.

Leûkocýterna, det vill säga, de vita blodkropparna som till exempel: Neûtrofíla och Eósinofíla samt Basofíla granulocýter utsöndrar så kallade Cytokináser eller Cytokíner vilket leder till en inflammatorisk process.

Till dessa vita blodkroppar finns även vävnads-Makrofáger vilka också utsöndrar Cytokíner.

De vita blodkropparna utför inte endast Fagocytéring, det vill säga, att de oskadliggör mikro-organismer genom att bryta ner bakterierna inuti sina cellkroppar inom en såkallad Fagosóm = ( En skyddsblåsa som den vita blodkroppen bildar omkring en bakterier innan den slutligen bryts ned ) ... utan de vita blodkropparna utsöndrar även gifter direkt mot kroppsvävnaden och då uppstår inflammation.

När en inflammation uppstår som till exempel i tunntarmens slemhinna, och då räcker det med en låg-gradig inflammation, så resulterar det i att diarréer uppstår.

Fytinsyra som också finns i rikliga mängder i pumpafröerna utöver proteinerna Lektináser, har en förmåga att hindra delar av näringen i pumpafröerna att kunna absorberas av tunntarmens Epithel-celler.

Fytinsyra har också visat sig med att kunna binda mineraler som Järn, Zink, Magnesium, Koppar och Kalcium och sålunda föra med sig mineralerna ut ur kroppen med avföringen.

Allting som kan försämra Mag- och Tarm-kanalens funktioner på grund av den mat som vi äter ... sker alltid på lång sikt.

Tänk på din kropp och var rädd om den, när skadan blivit ett faktum kan det vara för sent att återställa den.

I nästa inlägg skall jag berätta för dig, och även för andra trådmedlemmar om de stora likheterna mellan Björk-pollen-Alergin och Cólon Irritábile, det vill säga, IBS.

Vad jag antar, att inte, många personer känner till, är att det finns ett Cirkulatór-fungerande system där de övre luftvägarna så och även de nedre luftvägarna vilka står i direktförbindelse via slemhinnorna med Mag- och Tarm-kanalen, mer om detta kommer i mitt nästkommande inlägg.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-06-05, 19:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhhh
Går att bli av med IBS, gick över till Carnivore och alla mina problem försvann.
Hej. Är det 100% carnivore diet eller med inslag av paleo? Är det inte svårt att vara 100% carnivore?
Citera
2023-06-25, 20:22
Medlem
LaPrincipessas avatar
Är det stor risk att man får göra en massa undersökningar igen (fick diagnos för tre år sedan) om man kontaktar läkare för hjälp mot gaser? Har gjort kostbehandling och har hittat någorlunda rätt men har fortfarande problem med uppblåst mage och gaser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in