2023-08-08, 22:58
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alltså jag har mer hård mage än lös, men det går ju att självmedicinera med kost och apoteksvaror.
Jag menar mer en smärta i övre tarmtrakten efter intag av frukt. Just efter intag av jordgubbar, amerikanska blåbär, äpplen och körsbär har jag märkt detta. Smärtan känns etsande, bubblande.

Håller med om att småäta låter som en dålig idé, men dietister är ju inga riktiga läkare.

Låter inte som en typisk IBS i så fall. IBS innebär mer eller mindre lös mage i tid och otid.
Citera
2023-08-09, 16:31
Medlem
U22s avatar
Jag rekommenderar alla att prova äta 1-2 vitlökshalvor per dag också. Vitlök innehåller allicin vilket dödar onda bakterier i tarmen. Men det krävs att man äter minst ett par gram för att det ska ge effekt.

Detta i kombination med pumpafrön, bör på sikt ge resultat.
Citera
2023-08-09, 17:15
Medlem
U22s avatar
Och som sagt, ingen Carnivore-kost, även om den hjälper. Mycket kött ökar risken för cancer och hjärtsjukdomar, det vill ni inte heller ha.

Rå fisk däremot är bra. Japaner lever länge.
Citera
2023-08-09, 18:06
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Och som sagt, ingen Carnivore-kost, även om den hjälper. Mycket kött ökar risken för cancer och hjärtsjukdomar, det vill ni inte heller ha.
Ja charkprodukter och andra halvfabrikat
Citera
2023-08-09, 18:09
Medlem
SamuraiBennys avatar
Bjud aldrig hem en med IBS säger jag bara, var på fest och två snubbar jag lärde känna ville haka på nachtspiel. Den ene nämnde i förbifarten att han har IBS, tänkte att"Ok, så han springer på toa och skiter en gång i ahlvtimmen eller något... no big deal"... han ockuperade toan tills jag fick börja sparka på dörren för att slänga ut honom, 5(!!!) toarullar hade han lyckats slösa upp.
Citera
2023-08-09, 19:24
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Bjud aldrig hem en med IBS säger jag bara, var på fest och två snubbar jag lärde känna ville haka på nachtspiel. Den ene nämnde i förbifarten att han har IBS, tänkte att"Ok, så han springer på toa och skiter en gång i ahlvtimmen eller något... no big deal"... han ockuperade toan tills jag fick börja sparka på dörren för att slänga ut honom, 5(!!!) toarullar hade han lyckats slösa upp.
Det låter som ett väldigt extremt fall. Han borde nog faktiskt gå och kolla upp sig om han inte gjort det på sistone för det kan vara något annat som spökar.
Citera
2023-08-12, 12:10
Medlem
Citat:

Rå fisk däremot är bra. Japaner lever länge.

Nej kött ger varken cancer eller hjärtsjukdomar, tvärt om. Vårt matsmältningssystem är perfekt designat för att bryta ned animaliskt fett och proteiner. Fibrer däremot kan vi i princip inte bryta ned alls vilket vilket ger diverese för läkarvetenskapen "oförklarliga" symptom som de kallar IBS. Och undvik alla typer av växtproteiner och antinutrienter som lectiner, fytater och oxalater, ja den värsta av dem alla gluten ingår där.

Testa carnivore och ni kommer lösa alla era problem.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34934897/
Senast redigerad av jhhh 2023-08-12 kl. 12:13.
Citera
2023-08-14, 00:49
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhhh
Nej kött ger varken cancer eller hjärtsjukdomar, tvärt om. Vårt matsmältningssystem är perfekt designat för att bryta ned animaliskt fett och proteiner. Fibrer däremot kan vi i princip inte bryta ned alls vilket vilket ger diverese för läkarvetenskapen "oförklarliga" symptom som de kallar IBS. Och undvik alla typer av växtproteiner och antinutrienter som lectiner, fytater och oxalater, ja den värsta av dem alla gluten ingår där.

Testa carnivore och ni kommer lösa alla era problem.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34934897/

Enligt Livsmedelsverket så minskar man risken för cancer om man äter mindre än 500g kött i veckan.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

Tror inte de har fel. Vegetarianer lever längre. Att gå all in carnivore lär knappast vara bra för kroppen.
Citera
2023-08-14, 09:35
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar alla att prova äta 1-2 vitlökshalvor per dag också. Vitlök innehåller allicin vilket dödar onda bakterier i tarmen. Men det krävs att man äter minst ett par gram för att det ska ge effekt.

Detta i kombination med pumpafrön, bör på sikt ge resultat.

Har du IBS själv? Det har jag. Vitlök är en av de värsta sakerna jag kan äta. Äpplen och päron håller jag mig också borta från. Kött, å andra sidan, en god biff, är en av de bästa sakerna jag äter. Gärna med ett glas öl till, men för mycket kolsyra är inte bra.
Citera
2023-08-14, 10:32
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Har du IBS själv? Det har jag. Vitlök är en av de värsta sakerna jag kan äta. Äpplen och päron håller jag mig också borta från. Kött, å andra sidan, en god biff, är en av de bästa sakerna jag äter. Gärna med ett glas öl till, men för mycket kolsyra är inte bra.

Ja jag har haft IBS i snart 2 år.

Jag tänkte samma som du. Vitlök och IBS, aldrig i livet! Men efter att faktiskt ha testat det några gånger så är jag nöjd. Jag äter det dock bara när jag är i en trygg zon, tex på kvällen när jag är hemma.

Vitlök och pumpafrön har tveklöst hjälpt mina IBS-besvär mest, även om inte mina symton försvann helt. Kött funkar såklart också att äta, men det löser ju inte själva problemet. Dessutom ökar kött risken för massa andra otrevliga sjukdomar.
Citera
2023-08-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ja jag har haft IBS i snart 2 år.

Jag tänkte samma som du. Vitlök och IBS, aldrig i livet! Men efter att faktiskt ha testat det några gånger så är jag nöjd. Jag äter det dock bara när jag är i en trygg zon, tex på kvällen när jag är hemma.

Vitlök och pumpafrön har tveklöst hjälpt mina IBS-besvär mest, även om inte mina symton försvann helt. Kött funkar såklart också att äta, men det löser ju inte själva problemet. Dessutom ökar kött risken för massa andra otrevliga sjukdomar.

Om du verkligen har IBS, vet du att det inte fungerar på samma sätt på alla. Att du rekommenderar vitlök, som FODMAP-dieten säger att undvika, tycker jag är konstigt. IBS orsakar inte bara problem relaterade till diarré, men också smärta i mag-tarmsystemet. Visst diarré också, men inte nödvändigtvis.

Det du säger om kött är inte sant. Mitt matsmältningssystem är gjort för kött, och sedan äter jag det. Om jag äter vegetarisk mat i tre dagar blir jag sjuk och får ont.

De som misstänker att de har IBS kan enkelt hitta information som här:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/fodmap-diet-what-you-need-to-know

Det står tydligt att kött är bra och vitlök undviks.
Citera
2023-08-14, 11:03
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Om du verkligen har IBS, vet du att det inte fungerar på samma sätt på alla. Att du rekommenderar vitlök, som FODMAP-dieten säger att undvika, tycker jag är konstigt. IBS orsakar inte bara problem relaterade till diarré, men också smärta i mag-tarmsystemet. Visst diarré också, men inte nödvändigtvis.

Det du säger om kött är inte sant. Mitt matsmältningssystem är gjort för kött, och sedan äter jag det. Om jag äter vegetarisk mat i tre dagar blir jag sjuk och får ont.

De som misstänker att de har IBS kan enkelt hitta information som här:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/fodmap-diet-what-you-need-to-know

Det står tydligt att kött är bra och vitlök undviks.

Tack för infon men du behöver inte lära mig nånting alls. Jag har som sagt haft IBS i år och dar och vet precis vad IBS innebär. Det som har hjälpt mig längst är inte några påhittade dieter, utan snarare äta saker som bevisligen innehåller ämnen som är bra för magen (vitlök, pumpafrön mfl). Sedan finns det miljoner dokumenterade bevis på att överkonsumtion av kött ökar risken att dö i förtid. Carnivore-dieten är alltså knappast den bästa att förhålla sig till.

PS. Jag åt vitlök senast igår kväll. Har varit vaken i 3 timmar nu, inget har hänt, och då har jag ändå en mage som är som aktivast på morgonkvisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in