Citat:
Se om du kan få tag i boken Brödrevolutionen av Erica Landin-Löfving på ditt bibliotek eller på second hand. Den beskriver precis det du skriver och att fler och fler reagerar negativt på fabriksbakat bröd men ofta kan äta hembakat på stenmalet mjöl utan problem. Tror att Limbacka kvarn har stenmalet om jag inte minns tokigt. Jäsning, mjölsort och malmetod gör väldigt stor skillnad för hur kropp och tarmar reagerar på brödet, och hon har själv haft stora problem med sin mage innan hon förstod varför.
Problem med magen sedan 30 år tillbaka. Utredd men alla metoder och diagnos IBS. Det som är mest problematiskt är hur min mage blir superspänd, smärtsam och upplåst.
Tål inte laktos, kapslar hjälper jättebra. (Blodprov för 30 år sedan bekräftade INTE laktosintolerans)
Fick råd att undvika gasbildande livsmedel typ lök, kål osv. Men tål allt detta hur bra som helst.
Äntligen har jag upptäckt problemet. Det är något i fabriksbakat bröd som jag få mina anfall av.
Lusläser innehållsförteckningar men hittar inte någon gemensam nämnare.
Villle imponera på våra gäster sommaren 2024. Bakade allt bröd själv hela sommaren med kravmärkt mjöl från Limbacka kvarn. Min mage mådde förvånansvärt bra. När alla gäster åkt hem köpte jag pågen jättefranska som varit stapelvara hemma i alla år. ÅTERFALL DELUX!!!
Nu får jag mina anfall när jag äter fabriksbakat vitt bröd, aldrig annars, men vet ännu inte vad i brödet som triggar mina anfall. Extra gluten tillsats, något sorts konserveringsmedel, ???
Tål inte laktos, kapslar hjälper jättebra. (Blodprov för 30 år sedan bekräftade INTE laktosintolerans)
Fick råd att undvika gasbildande livsmedel typ lök, kål osv. Men tål allt detta hur bra som helst.
Äntligen har jag upptäckt problemet. Det är något i fabriksbakat bröd som jag få mina anfall av.
Lusläser innehållsförteckningar men hittar inte någon gemensam nämnare.
Villle imponera på våra gäster sommaren 2024. Bakade allt bröd själv hela sommaren med kravmärkt mjöl från Limbacka kvarn. Min mage mådde förvånansvärt bra. När alla gäster åkt hem köpte jag pågen jättefranska som varit stapelvara hemma i alla år. ÅTERFALL DELUX!!!
Nu får jag mina anfall när jag äter fabriksbakat vitt bröd, aldrig annars, men vet ännu inte vad i brödet som triggar mina anfall. Extra gluten tillsats, något sorts konserveringsmedel, ???
Själv reagerar jag på fruktanerna i vetemjöl och mår pyton av glutenfritt bröd, så nu skippar jag alla spannmål och pseudospannmål för att ge tarmarna lite lugn och ro.
Om en tid kanske jag experimenterar lite med hembakat i små doser igen och se vad som händer.
Men förstår att du gör allt för att må bra.