2026-05-28, 12:53
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordstol
ar haft problem med magen i över ett år efter en antibiotikakur. Läkaren misstänker nu IBS, men det är ännu inte helt bekräftat.

Är det någon annan som fått IBS efter antibiotika? Först fick jag Clostridium efter antibiotikan, och några månader senare började IBS-besvären.
Ja, min IBS började i tonåren efter en ovanligt envis och riktigt svår halsfluss som inte ville läka ut. Till slut blev det en omgång bredspektrumantibiotika och efter det blev magen sig aldrig mera lik.

Ibland önskar jag att jag kunde gå tillbaka i tiden och göra saker annorlunda, för jag förstod inte då vilka följder det hela kunde få. Då hade jag inte lyssnat på läkaren som menade att lite yoghurt varje dag skulle göra susen, utan istället köpt en riktigt bra probiotika som hjälp på traven.

Riktigt tråkigt att höra att du också åkt på detta efteråt men det är tydligen väldigt vanligt.
Citera
2026-05-28, 18:52
Medlem
Det är faktiskt inte ovanligt att en del av Grovtarmens bakterieflora påverkas negativt av en längre tids konsumtion
av Anti-Biótikum.

Efter en sådan längre tids konsumtion av ett
Anti-Biótikum kan det sedan därefter dröja många års tid innan Grovtarmens bakterieflora lyckas återställa sig till en normalt fungerade flora.

Vissa bakterie-stammar som lever inom Grovtarmen och sitter fästade på Grovtarmens slemhinna, är mycket känsliga för Anti-Biótika-behandlig, vilket betyder att vissa bakterie-stammar som är känsliga för Anit-Biótikan slås ut under en längre tid på grund av Anti-Biótikans effekter på Grovtarmens vissa bakterie-stammar.

Det bästa man kan göra för att återställa Grovtarmens totala bakterieflora är att låta sig konsumera
[ Special-designade kapslar ] vilka skrivs ut av en läkare på recept och, kapslarna som sådana är, har visat sig ha en mycket god och tillfredsställande effekt.

Fråga till @Jultrollet ... Hur har du haft det med din Magsäck och dina Tarmar under den sista veckan som har gått .... ?

Hur har din Kardiála verksamhet
varit under veckan som gått ... ?

Hur har du haft det med öron-syrsorna eller de små spelande myrorna, har dom varit skonsamma eller har dom varit påfrestande eller, har dom hållit sig borta ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-05-28, 19:23
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är faktiskt inte ovanligt att en del av Grovtarmens bakterieflora påverkas negativt av en längre tids konsumtion
av Anti-Biótikum.

Efter en sådan längre tids konsumtion av ett
Anti-Biótikum kan det sedan därefter dröja många års tid innan Grovtarmens bakterieflora lyckas återställa sig till en normalt fungerade flora.

Vissa bakterie-stammar som lever inom Grovtarmen och sitter fästade på Grovtarmens slemhinna, är mycket känsliga för Anti-Biótika-behandlig, vilket betyder att vissa bakterie-stammar som är känsliga för Anit-Biótikan slås ut under en längre tid på grund av Anti-Biótikans effekter på Grovtarmens vissa bakterie-stammar.

Det bästa man kan göra för att återställa Grovtarmens totala bakterieflora är att låta sig konsumera
[ Special-designade kapslar ] vilka skrivs ut av en läkare på recept och, kapslarna som sådana är, har visat sig ha en mycket god och tillfredsställande effekt.

Fråga till @Jultrollet ... Hur har du haft det med din Magsäck och dina Tarmar under den sista veckan som har gått .... ?

Hur har din Kardiála verksamhet
varit under veckan som gått ... ?

Hur har du haft det med öron-syrsorna eller de små spelande myrorna, har dom varit skonsamma eller har dom varit påfrestande eller, har dom hållit sig borta ... ?

Mvh/@JokerMannen
Ja, jag önskar verkligen att jag hade vetat det då men det är lätt att vara efterklok. Förhoppningsvis får Bordstol bättre råd av sin läkare så att det slipper bli så långvarigt som hos mig.

Jodå, magen har fortsatt hållit sig lugn. Har lite hjärtklappning ibland under korta stunder och lättare yrsel till och från, men det varar inte hela dagarna längre som förut. Syrsorna var lite småjobbiga i går men nu har de flytt sin kos igen och låtit myrorna flytta in istället.

Jag tänker faktiskt inte så mycket på ljudet längre - förutom de dagar det väsnas som mest förstås - för det var så skönt att känna att det faktiskt kan vara tyst ibland. Den oro jag mer eller mindre omedvetet kände för att hela kolonin med syrsor skulle väsnas permanent resten av livet har försvunnit, och det i sin tur har gjort tinnitusen mycket mindre irriterande. Dina råd har gett gott resultat så här långt. Magen hänger förhoppningsvis på och lyssnar den också.
Citera
2026-05-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, min IBS började i tonåren efter en ovanligt envis och riktigt svår halsfluss som inte ville läka ut. Till slut blev det en omgång bredspektrumantibiotika och efter det blev magen sig aldrig mera lik.

Ibland önskar jag att jag kunde gå tillbaka i tiden och göra saker annorlunda, för jag förstod inte då vilka följder det hela kunde få. Då hade jag inte lyssnat på läkaren som menade att lite yoghurt varje dag skulle göra susen, utan istället köpt en riktigt bra probiotika som hjälp på traven.

Riktigt tråkigt att höra att du också åkt på detta efteråt men det är tydligen väldigt vanligt.
Jag va jättesjuk så va tvungen, Jag har haft det ett år och läkare sa nu ibs.

Har du tips vad du köper som har hjälpt mest? Jag har haft mest problem innan jag ska resa/flyga omg...
Citera
2026-05-30, 15:46
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:

Har du tips vad du köper som har hjälpt mest? Jag har haft mest problem innan jag ska resa/flyga omg...
Jättesvårt att ge riktigt bra tips då IBS ter sig så olika för oss alla som har det. Vissa mår bra av något som inte har någon effekt alls på någon annan, eller till och med gör det värre. Det beror också på vad du har för symtom, om det är diarréer, gaser, smärtor, illamående, perioder med förstoppning osv. som du upplever som värst?

Själv klarar jag exempelvis inte vitlök eller någon typ av lök förutom ramslök, gräslök och den vita delen av salladslök och det är jättevanligt, men vitkål som många tycker är jobbigt går hur bra som helst. Sedan undviker jag att dricka något kylskåpskallt på morgonen eller kvällen, det sätter igång magen på ett jobbigt vis annars. Ibland spelar det ingen roll vad jag äter för jag blir dålig ändå.

Mitt lilla husapotek som jag alltid har hemma är följande:

* Japol Pepparmyntsolja - vid kramp eller smärtor i tarmarna. Den vill jag inte vara utan.
* Silicea Direkt dospåsar - kiselgel som hjälper vid illamående, gaser eller diarré. Bra på resan!
* Dulcogas - små påsar dimetikon med pepparmintsmak. Smidigt att ha med sig överallt. Mot gaser men dämpar även lite ömhet generellt i buken. Funkar snabbare än exempelvis Buminifom som blir mycket billigare men tar några dagar innan den verkar.
* Innate Response Flora 20-14 Ultra Strength - bästa probiotikan jag någonsin provat men det är en dyr rackare som måste stå i kylskåpet. Det finns även en liknande som heter Flora plus+ som inte behöver stå kallt, och den är också väldigt bra. Någon av dem använder jag under de värsta dagarna och kör med en lite billigare, som exempelvis BioSalma Mage när det inte är lika jobbigt.
* Färsk ingefära - vid illamående, särskilt inför resor. Ett par skivor i en kopp hett vatten tycker jag gör susen. Det finns bra ingefärakarameller som kan vara smidigt också att ha i fickan.
*Dimor - vid riktigt jobbig diarré eller om magen envisas med att vilja få dig att springa på toa hela tiden ändå. Lugnar ner det hela men ta så få tabletter du kan och låt magen vila från dem ibland. Kombinera gärna med dimetikon så slipper du få knip då gaser också kan stanna upp av medicinen.
*Kiwifrukter - vid förstoppning som kan dyka upp ibland. Två kiwi på kvällen brukar funka bra.

Men som sagt: det som är räddaren i nöden för mig kanske inte alls funkar för dig, så prova dig fram och se vad just du känner lindring av. Inget av detta är farligt på något vis. Det enda är väl i så fall pepparmyntsoljan som man inte ska ta om man har halsbränna, magsår eller gallproblem, för då kan det blir värre.

Sedan, då du skriver att du mår sämst när du ska resa, kanske det är oro och lite stress i grunden som gör det värre? Så snart jag vet att jag ska sitta i en bil en längre tid, på ett tåg eller buss (eller flyg de gånger jag gjort det), ja då ska magen förstås sätta igång och bråka. Försök att tänka positivt inför dina resor, ta med dig ditt lilla husapotek och slappna av så gott det går, även om det är lättare sagt än gjort. Att andas lugnt och djupt med magen en stund lugnar vagusnerven och brukar få magen att lugna sig också.
Citera
2026-06-01, 17:34
Medlem
Citat:

Ät större mängden eller all mat i kött ägg och fisk som måltider utan kolhydrater. Svårare är det inte för att få bort ibs även om det inte går på en dag. Ibs kommer från en felaktig kost och du har ätit sådant som din kropp inte är gjord för och nu är du sjuk. Så är det och nu vet du att du förgiftar kroppen hela tiden när du äter kolhydrater vilket kanske kan få dig att dra ner dem för din egna skull. Jag vet inte exakt vad du äter men att det är stora mängder socker inblandat är en självklarhet. Lösningen är att äta betydligt mindre och då gärna animaliskt (saker från djurriket). Grädde, ost, creme fraiche är också från djuren tex.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-01 kl. 17:37.
Citera
2026-06-05, 23:26
Medlem
Hej @Jultrollet

Det här inlägget är en återkoppling till mitt tidigare skrivna och postade inlägg som handlade om vattenglas-testerna som du sedan utförde i samband med dina Mag- och Tarm-besvär samt dina övriga symptomer.

I vattenglaset ( A ) hade du kallt vatten och i vattenglaset ( B ) hade du varmt vatten samt i vattenglaset ( C ) hade du ljummet vatten.

Du placerade då vänster-handens pekfinger i det vänstra vattenglaset ( A ) på bordet och då samtidigt höger-handens pekfinger i det högra glaset på bordet och därefter höll kvar dina båda pekfingrar i en tid av 60 sekunder.

Efter det, att en tid av 60 sekunder hade förflutit så flyttade du därefter över dina båda pekfingrar till vattenglaset ( C ) med det ljumna vattnet.

Ditt pekfinger som då varit i ( A )-glaset med det kalla vattnet skulle då sedan av dig upplevas som varmt, det vill säga, när pekfingret överflyttades från ( A )-glaset till ( C )-glaset och som då stod i mitten på bordet mellan ( A )-glaset och ( B )-glaset.

Obs ! ... däremot ovan sagt, så skulle ditt pekfingret som varit placerat i ( B )-glaset med det varma vattnet uppleva det ljumna vattnet i ( C )-glaset som kallt.

Enligt det ovan skrivna samt kopplat till de 4 olika vattenglas-testerna som du tidigare utfört vid olika tillfällen och enligt dina upplevelser som du tidigare har beskrivit i ett av dina postade inlägg så visar detta på, att ditt
[ Sensoriska Neuronsystem ] har en god funktion trots dina Mag- och Tarm-besvär samt inkluderat dina övriga symptomer.

Och så följer några frågor till dig.

Hur har du haft det under den sista tiden med dina Magsäcks-besvär så som dina Tarm-besvär ... ?

Hur har du haft det med din yrsel och ditt blodtryck så som med din kardiála fuktion ... ?

Hur har det varit beträffande dina Tinnutus-problem och din sömn ... ?

Håller du fortfarande regelbundna måltider och skogspromenader varje dag ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-05 kl. 23:29.
Citera
2026-06-06, 17:58
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet

Det här inlägget är en återkoppling till mitt tidigare skrivna och postade inlägg som handlade om vattenglas-testerna som du sedan utförde i samband med dina Mag- och Tarm-besvär samt dina övriga symptomer.

I vattenglaset ( A ) hade du kallt vatten och i vattenglaset ( B ) hade du varmt vatten samt i vattenglaset ( C ) hade du ljummet vatten.

Du placerade då vänster-handens pekfinger i det vänstra vattenglaset ( A ) på bordet och då samtidigt höger-handens pekfinger i det högra glaset på bordet och därefter höll kvar dina båda pekfingrar i en tid av 60 sekunder.

Efter det, att en tid av 60 sekunder hade förflutit så flyttade du därefter över dina båda pekfingrar till vattenglaset ( C ) med det ljumna vattnet.

Ditt pekfinger som då varit i ( A )-glaset med det kalla vattnet skulle då sedan av dig upplevas som varmt, det vill säga, när pekfingret överflyttades från ( A )-glaset till ( C )-glaset och som då stod i mitten på bordet mellan ( A )-glaset och ( B )-glaset.

Obs ! ... däremot ovan sagt, så skulle ditt pekfingret som varit placerat i ( B )-glaset med det varma vattnet uppleva det ljumna vattnet i ( C )-glaset som kallt.

Enligt det ovan skrivna samt kopplat till de 4 olika vattenglas-testerna som du tidigare utfört vid olika tillfällen och enligt dina upplevelser som du tidigare har beskrivit i ett av dina postade inlägg så visar detta på, att ditt
[ Sensoriska Neuronsystem ] har en god funktion trots dina Mag- och Tarm-besvär samt inkluderat dina övriga symptomer.

Och så följer några frågor till dig.

Hur har du haft det under den sista tiden med dina Magsäcks-besvär så som dina Tarm-besvär ... ?

Hur har du haft det med din yrsel och ditt blodtryck så som med din kardiála fuktion ... ?

Hur har det varit beträffande dina Tinnutus-problem och din sömn ... ?

Håller du fortfarande regelbundna måltider och skogspromenader varje dag ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej min vän, gott att se dig igen.

Det var en intressant erfarenhet att göra testerna och det är skönt att höra att jag inte är ett helt hopplöst fall. Kanske kan göra om dem efter sommaren och se om det skiljer sig åt då?

Jodå, det går lite upp och ner. Har precis haft ett nytt mindre skov men det varade bara några dagar denna gång, och jag slapp något otäckt anfall även om jag fick ett litet blodtrycksfall. Yrseln och illamåendet kommer mer och mer sällan men dyker upp ibland. Hjärtklappningen kan också dyka upp men sitter sällan i mer än korta stunder jämfört med tidigare. Den där känslan av att ha dränerats på energi med 90% vissa dagar är sällsynt nu, tack och lov.

Tinnitusen kommer och går men är i så fall värst på förmiddagen för att sedan lugna sig nästan helt framåt kvällen och natten. Tidigare var det svårt att sova utan en liten fläkt eller annat igång, men nu behövs den inte även om jag kommer använda den i sommar om det blir varmt. Sömnen är bra och lugn förutom nu när jag varit så öm och uppblåst.. En lustig sak jag upptäckt - kanske som en följd av att jag funnit mer lugn och ro och att jag bytt kvällskoppen med örtte till kycklingbuljong - är att jag tidigare drömde hemska mardrömmar så gott som varje natt, men det har jag inte gjort på länge nu. En bonus jag är mycket tacksam för!

Jo, jag gör mitt bästa för att försöka hålla måltiderna vid ungefär samma tider varje dag, men jag slarvar ibland. Jobbar på att bli bättre på det för det är viktigt att få in den där rytmen när man har en stökig mage. Jag är bara så sällan hungrig att jag glömmer bort tiden. Jag kanske helt enkelt får bli en Skalman och köra efter klockan ett tag tills det blir en rutin av sig själv. Sjön och skogen tar jag en sväng till så ofta jag kan, men det är inte alltid magen vill följa med så det blir tyvärr inte varje dag men åtminstone fyra gånger i veckan.
Citera
2026-06-06, 18:15
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drullen69
Hej! har stått lite stilla, då jag haft mkt på schemat samt även varit magsjuk. Dock så har det känts bra efter magsjukan så kanske blev av med lite onda bakterier Ska börja med gutfeeling labs tabletter nästa vecka tänkte jag om allt känns bra. Väntar på remiss till koloskopi om de nu godkänner den. Funderar på att börja med saroten igen i mitten av juni om jag inte blir hjälpt av gutfeeling labs preparat.
Hej igen.
Är allt väl med dig?

Har du hunnit prova GutClear? Nu dröjer det kanske ett tag innan koloskopin blir av, men jag kom bara att tänka på att magnoliabarken verkar vara blodförtunnande. Ta dem inte några veckor före undersökningen för säkerhets skull.
Citera
2026-06-06, 21:31
Medlem
Problem med magen sedan 30 år tillbaka. Utredd men alla metoder och diagnos IBS. Det som är mest problematiskt är hur min mage blir superspänd, smärtsam och upplåst.

Tål inte laktos, kapslar hjälper jättebra. (Blodprov för 30 år sedan bekräftade INTE laktosintolerans)

Fick råd att undvika gasbildande livsmedel typ lök, kål osv. Men tål allt detta hur bra som helst.

Äntligen har jag upptäckt problemet. Det är något i fabriksbakat bröd som jag få mina anfall av.

Lusläser innehållsförteckningar men hittar inte någon gemensam nämnare.

Villle imponera på våra gäster sommaren 2024. Bakade allt bröd själv hela sommaren med kravmärkt mjöl från Limbacka kvarn. Min mage mådde förvånansvärt bra. När alla gäster åkt hem köpte jag pågen jättefranska som varit stapelvara hemma i alla år. ÅTERFALL DELUX!!!

Nu får jag mina anfall när jag äter fabriksbakat vitt bröd, aldrig annars, men vet ännu inte vad i brödet som triggar mina anfall. Extra gluten tillsats, något sorts konserveringsmedel, ???
Citera
2026-06-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej min vän, gott att se dig igen.

Det var en intressant erfarenhet att göra testerna och det är skönt att höra att jag inte är ett helt hopplöst fall. Kanske kan göra om dem efter sommaren och se om det skiljer sig åt då?

Jodå, det går lite upp och ner. Har precis haft ett nytt mindre skov men det varade bara några dagar denna gång, och jag slapp något otäckt anfall även om jag fick ett litet blodtrycksfall. Yrseln och illamåendet kommer mer och mer sällan men dyker upp ibland. Hjärtklappningen kan också dyka upp men sitter sällan i mer än korta stunder jämfört med tidigare. Den där känslan av att ha dränerats på energi med 90% vissa dagar är sällsynt nu, tack och lov.

Tinnitusen kommer och går men är i så fall värst på förmiddagen för att sedan lugna sig nästan helt framåt kvällen och natten. Tidigare var det svårt att sova utan en liten fläkt eller annat igång, men nu behövs den inte även om jag kommer använda den i sommar om det blir varmt. Sömnen är bra och lugn förutom nu när jag varit så öm och uppblåst.. En lustig sak jag upptäckt - kanske som en följd av att jag funnit mer lugn och ro och att jag bytt kvällskoppen med örtte till kycklingbuljong - är att jag tidigare drömde hemska mardrömmar så gott som varje natt, men det har jag inte gjort på länge nu. En bonus jag är mycket tacksam för!

Jo, jag gör mitt bästa för att försöka hålla måltiderna vid ungefär samma tider varje dag, men jag slarvar ibland. Jobbar på att bli bättre på det för det är viktigt att få in den där rytmen när man har en stökig mage. Jag är bara så sällan hungrig att jag glömmer bort tiden. Jag kanske helt enkelt får bli en Skalman och köra efter klockan ett tag tills det blir en rutin av sig själv. Sjön och skogen tar jag en sväng till så ofta jag kan, men det är inte alltid magen vill följa med så det blir tyvärr inte varje dag men åtminstone fyra gånger i veckan.

Hej @Jultrollet och därtill sagt, tack för ditt svars-inlägg på mina tidigare ställda frågor till dig.

Jag tycker absolut att du skall göra om de fyra olika vattenglas-testerna någon gång under sommaren för att sålunda testa och se om du upplever några skillnader i jämförelse med de tidigare vattenglas-testerna. Att låta sig göra jämförelser är alltid mycket bra

Du skrev tidigare I ditt svars-inlägg att du nyligen haft ett nytt skov och med en mindre styrkegrad än i jämförelse med dina tidigare skov, vilket är positivt.

Jag är övertygad om, att i och med, att du under den senaste tiden funnit dig en mera lugnande och harmonisk tillvaro i ditt liv, så har också din Mag- och Tarm-funktion blivit bättre.

Din nu, under den senaste tiden infunna och förbättrade mentala status, vilket innebär att du har trätt in i en mera lugnare tillvaro och med en bättre förståelse över dina Mag- och Tarm-besvär som du lever med, detta har absolut lett fram till att dina Nauséa-besvär och Yrsel-problem blivit mindre framträdande, det vill säga, att dina tidigare och påträngande oros-känslor har varit en stor del och orsak till dina tidigare besvär med mycket Yrsel-problem och Nauséa-besvär så som också din hjärtklappning.

Det är just beträffande din ständiga mentala oro för dina Mag- och Tarm-besvär som sålunda har lett fram till att du har dränerats på stora mängder av kropps-energier och, som i sin tur har försvagat din kropps inre funktioner och sålunda, på ett negativt sätt, påverkat ditt Neuronála Mag- och Tarm-system.

Beträffande dina Tinnitus-problem, så är det faktiskt sålunda, att trycket i inner-örat är högre under morgondagen och förmiddagen än i jämförelse med under kvälls- och natte-tiden.

I och med att nu uppnått en bättre mental status, sålunda har också din sömn-kvalitét förbättrats.

Tilläggas skall, att om man har och upplever smärta inom Mag- och Tarm-kanalen så som att man har distensions-problem så stör detta individens sömn.

Jag tror, att ditt byte från Ört-Te till Kyckling-buljong inte har någon större betydelse och inverkan på att du tidigare besvärats utav mardrömmar, utan det handlar nog mera om din mentala status, det vill säga, att det negativa, som du inom dina tankar upplevt under dagen har sedan under nattens sovtimmar utspelat sig i mardrömmar.

Jag tror, att ju mer lugn och ro du infinner dig i, desto bättre kommer din sömn att fungera och, ju mindre oro du upplever under dagen, desto mindre mardrömmar kommer att framträda under din nattsömn.

Det bästa som du kan göra, det är, att du håller dig till regelbundna måltider under varje dag, vilket stödjer en god Mag- och Tarm-funktion och, att du därtill sagt, tar dig minst, en 30-minuters promenad under varje dag och då, allra helst sett inom skogen och där, samt varinom de negativa jonerna har sina största utsöndrande nivåer, vilket leder till en bättre hälsa och tillika ger kroppen ett positivt Oxygen-upptag, det vill säga, syreupptagning, vilket också förbättrar blodcirkulationen och andningen.

Jultrolls-fråga = Hur har du haft det med din Magsäck och dina Tarmar under dagen som har varit ... ?

Hur står det till med din lilla balkong-duvan nu för tiden, har den flyttat ifrån din balkong eller får du ändå ett balkong-duvs-besök ibland som stör din ljuva morgonsömn ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-07, 07:26
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ficuscarica
Problem med magen sedan 30 år tillbaka. Utredd men alla metoder och diagnos IBS. Det som är mest problematiskt är hur min mage blir superspänd, smärtsam och upplåst.

Tål inte laktos, kapslar hjälper jättebra. (Blodprov för 30 år sedan bekräftade INTE laktosintolerans)

Fick råd att undvika gasbildande livsmedel typ lök, kål osv. Men tål allt detta hur bra som helst.

Äntligen har jag upptäckt problemet. Det är något i fabriksbakat bröd som jag få mina anfall av.

Lusläser innehållsförteckningar men hittar inte någon gemensam nämnare.

Villle imponera på våra gäster sommaren 2024. Bakade allt bröd själv hela sommaren med kravmärkt mjöl från Limbacka kvarn. Min mage mådde förvånansvärt bra. När alla gäster åkt hem köpte jag pågen jättefranska som varit stapelvara hemma i alla år. ÅTERFALL DELUX!!!

Nu får jag mina anfall när jag äter fabriksbakat vitt bröd, aldrig annars, men vet ännu inte vad i brödet som triggar mina anfall. Extra gluten tillsats, något sorts konserveringsmedel, ???

Beklagar dina problem, jag känner igen mig till 100%. Men jag tror tyvärr att du ställer helt fel frågor, precis som jag också gjorde, ända upp i 45-årsåldern. Då mina reaktioner plötsligt blev både våldsamma och smärtsamma.

Istället för att fundera varför du "inte tål det eller det (tex fabriksbröd)" så borde du testa att ta bort allt vete under en period, minst 2-3 veckor, men helst 2-3 månader.

För om du är överkänslig mot vete så kommer du att må svinmycket bättre om du tar bort det helt och hållet, även om bara under en testperiod.

För även om du, i nuläget, kan hantera det mesta förutom de allra värsta "fabriksbröden", så finns det en risk att du kommer att börja reagera på alla former av vete om du fortsätter äta det.
Och förresten så gissar jag att det finns fabriksbröd som är ännu värre än vit formfranska för brödrosten. Tex korvbröd och hamburgarbröd.

Och i mitt fall så räckte det inte med att ta bort vete, även om ca 80% av magproblemen försvann, plus ca 95% av min kroniska depression. För jag märkte snabbt att jag inte mår bra av några spannmål eller växtfibrer över huvud taget, och de flesta sk "glutenfria" alternativ ger mig nästan lika elaka reaktioner som av vetegluten.
EDIT: Äter idag nästan ingenting från växtriket. En kopp fänkålste i veckan typ.

Jag önskar givetvis att jag hade tagit mina problem på större allvar när jag var lite yngre, men det är lätt att vara efterklok.
Lycka till och hoppas du får ordning på dina magproblem. Vete är gift säger jag!

EDIT 2/ PS: Jag är inte heller laktosintolerant, men tål ändå ingenting från mejerihyllan, varken smör eller laktosfria produkter. Däremot så tål jag opastöriserad mjölk som jag köper direkt av bonden, och smöret går bra om jag kokar ghee på det.
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-07 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in