• 2
  • 3
2007-10-10, 15:54
Medlem
Tagelbergs avatar
Den enda orsaken till att jag inte helt har gått över till Linux heter Photoshop. Möjligen kanske man skulle gå över till Mac istället.
2007-10-10, 15:59
Medlem
SjogrenXs avatar
Photoshop

Jag kör PCLinuxOS och där funkar iallafall Photoshop perfekt i wine... Inte för att jag använder den då jag klarar mig fint med GIMP men...
2007-10-10, 16:17
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfyllebajs
Oavsett om trådskaparen är ute efter att trolla eller inte så tycker jag att att det stämmer fullt ut.

Linux = Noll användarvänlighet.

Personligen tycker jag, ärligt talat att man inte ska behöva skriva kod för att göra saker i ett operativsystem, jag kan ju påminna er om att det är 2007 inte 1987

Visst, man kan konfigurera massor i Linux, men är det värt mödan? På min dator kan jag se på film, redigera bilder, skriva texter, surfa och spela. Vad mer behöver jag? Skulle jag mot all förmodan behöva göra något annat så går det nog bra det också

Det lilla jag upplevt av linux räcker, ni behöver inte ödsla er tid på att konvertera mig till eran lilla pingvinsekt

Personligen tycker jag, ärligt talat att man inte ska behöva vara instängd i ett operativsystem som du inte fullt ut kan konfigurera och ändra helt efter eget tycke, jag kan ju påminna er om att det är 2007 inte 1987
2007-10-10, 16:26
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Personligen tycker jag, ärligt talat att man inte ska behöva vara instängd i ett operativsystem som du inte fullt ut kan konfigurera och ändra helt efter eget tycke, jag kan ju påminna er om att det är 2007 inte 1987

Varför är det så viktigt att kunna konfigurera något efter eget tycke? Windows konfigurationsmöjligheter räcker och blir över...
2007-10-10, 16:35
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfyllebajs
Oavsett om trådskaparen är ute efter att trolla eller inte så tycker jag att att det stämmer fullt ut.

Linux = Noll användarvänlighet.

Personligen tycker jag, ärligt talat att man inte ska behöva skriva kod för att göra saker i ett operativsystem, jag kan ju påminna er om att det är 2007 inte 1987

Visst, man kan konfigurera massor i Linux, men är det värt mödan? På min dator kan jag se på film, redigera bilder, skriva texter, surfa och spela. Vad mer behöver jag? Skulle jag mot all förmodan behöva göra något annat så går det nog bra det också

Det lilla jag upplevt av linux räcker, ni behöver inte ödsla er tid på att konvertera mig till eran lilla pingvinsekt

Inte för att jag bryr mej om att konvertera folk(Jobbar till 95% med Solaris i vilket fall, så Linux är en ganska liten del av mitt "dataliv") så känns det väl lite som att om man inte kan använda t.ex Ubuntu eller liknande distar så kommer man aldrig att begripa sig på Windows heller(vilket tyvär stämmer för de flesta användare för all del, jag säger tyvär mest för att dessa användare oavsiktligt ställer till högvis med bekymmer för resten av oss).

Att öppna munnen när man inte har en aning om vad man pratar om talar inte heller väl om ens begåvningsnivå i största allmänhet.

För mej personligen så skulle jag ju för allt utom spel välja Linux framför Windows, inte så mycket för konfigurationsmöjligheterna(de kan väl vara trevliga om man ska pilla hemma, men inte så mycket när man ska jobba), utan för bekvämligheten.
T.ex en trevlig sak som att kunna via en knapp kunna uppdatera varenda bit mjukvara man har på hela datorn.
Samt att det finns en hel del verktyg som helt enkelt funkar jävligt dåligt under Windows jämfört med UNIX/Linux.

Men det beror ju på vad man ska ha datorn till, sitter man bara och spelar World of Warcraft hela dagarna så är Windows helt klart det bättre alternativet i mina ögon, samma sak om ens jobb t.ex är beroende av Photoshop.
2007-10-10, 17:02
Medlem
The Sidewinders avatar
Om man jobbar med datorer eller helt enkelt är väldigt intresserad av datorer (nu menar jag inte enbart spel utan hur en dator fungerar osv) så är linux helt klart mycker mer lärorikt och intressant än windows.

Som svar på alla som säger att det är för mycket pill kan man ju säga att det är lite som att ha en bil. En del vill ha en liten småbil som inte är så fräck men som alltid fungerar (jag själv tex) medans en del vill ha en bil man kan skruva med, konfigurera som man vill och lära sig hur den fungerar och utveckla sig själv inom området.
2007-10-10, 17:08
Medlem
Zimlys avatar
Linux är bra på många sätt,

T.ex. Linux är en gratis dist i dom flesta fallen så detta gynnar företag som kanske är nystartat och inte vill lägga många många tusen på Windows 2003 server. pga. att man bara ska ha domänkontrollant och en DHCP server.

Och sen så är konfigurations möjligheten fri mm.

Klara slutsatsen
kan man inte hantera det så ska man inte prata skit om de bara för att man själv inte kan hantera det...
2007-10-10, 17:58
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:

Bra vändning, men tyvärr så skulle jag inte lyckas göra mycket av det jag rabblade upp om jag körde linux.. först skulle jag behöva gå en pingvinskötarkurs

Jag förstår dock inte vad det är som jag skulle vilja konfigurera om i XP? Allt jag vill göra funkar ju
2007-10-10, 18:15
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon

Varför är det så viktigt att kunna konfigurera något efter eget tycke? Windows konfigurationsmöjligheter räcker och blir över...

Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost

Bra vändning, men tyvärr så skulle jag inte lyckas göra mycket av det jag rabblade upp om jag körde linux.. först skulle jag behöva gå en pingvinskötarkurs

Jag förstår dock inte vad det är som jag skulle vilja konfigurera om i XP? Allt jag vill göra funkar ju

Det är helt en smakfråga. Om jag inte gillar någonting i mitt OS, så vill jag kunna ändra det. Om jag har kunskapen och upptäcker ett fel i OS:et vill jag kunna hjälpa till och försöka hjälpa till att lösa problemet. Om ni trivs med XP, kör XP. Jag försökte inte få er att konvertera, utan bara belysa saken lite mer. finns ingen poäng i att köra någonting man inte tycker om
2007-10-10, 18:37
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihfmmd

Hoppas ni också kommer inse det en dag!

Inse att du är en nolla och skriver bullshit?
2007-10-11, 08:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det är helt en smakfråga. Om jag inte gillar någonting i mitt OS, så vill jag kunna ändra det. Om jag har kunskapen och upptäcker ett fel i OS:et vill jag kunna hjälpa till och försöka hjälpa till att lösa problemet. Om ni trivs med XP, kör XP. Jag försökte inte få er att konvertera, utan bara belysa saken lite mer. finns ingen poäng i att köra någonting man inte tycker om
Men kom igen nu. Ge exempel på vad du verkligen känner att du måste ändra. Olika färger i din bash? Just det här argumentet dyker upp gång på gång, men jag får sällan veta exakt vad det är som är tillräckligt viktigt att kunna konfigurera för att motivera byte av OS. Jag har själv för första gången installerat Debian på en liten server jag har hemma, och där är den uppenbara fördelen att ett minimalt Debiansystem kräver mindre resurser än en genomsnittlig XP-installation. Däremot kan jag villigt erkänna att jag hellre hade kört XPembedded om jag hade haft ork att konfigurera det, men i det här falet gick det snabbare att få liv i Linux.
2007-10-11, 09:16
Medlem
blueCommands avatar
Någon som tar illa upp om jag låser tråden? Nehe - inte det.

*Tråd låst*
/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in