Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-08, 23:05
  #1
Medlem
Trimma moppar är något varje karl och de flesta damer bör ha gjort innan man är riktigt hårig. Att veta hur förbränningsmotorer fungerar och att lära sig detta genom att avverka ett tiotal maskiner på några få år är ett viktigt steg i utbildningen mot en trygg volvoförare, men nu har jag en fråga:

Var går gränsen? När slutar en trimmad moppe vara en trimmad moppe och helt enkelt är en lättviktsmotorcykel? I lagens ögon vet vi redan så det är inte intressant, men vad tycker folk? Är det fortfarande en moppe om man smäller dit en 100cm³-cylinder och en förgasare att matcha etc? Om inte, varför? Går det bra med en 70cm³ så varför inte lite till? Eller är det bara ramen som räknas, man får köra på bäst fan man vill bara man svetsar dit lite extra stag och stöd här & där?

Fram med argumenten!
Citera
2007-10-08, 23:17
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Om du gör en förändringar på din moped så den går fortare än den hastighet den är typad för så betraktas den som trimmad och du riskerar att åka på böter och en prick i lämplighetsintyget. Inga försäkringar eller garantier gäller så krockar du får du stå för alla skadorna... Blir mopeden stulen gäller inte heller stöldmomentet i försäkringen ifall försäkringsbolaget kan bevisa att den är trimmad om du återfår den skadad.
Citera
2007-10-09, 03:41
  #3
Medlem
tjaboooos avatar
Beroende på vad det är för moped finns de lite olika gränser juridiskt sett.
Trimmar du en eu25/30 moped så den gör 49km/h så klassas den som eu45 men såfort den går 50 eller mer räknas det som motorcykel.

Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Är det fortfarande en moppe om man smäller dit en 100cm³-cylinder och en förgasare att matcha etc?
Nope

Citat:
Går det bra med en 70cm³

Även 70cc har kapacitet långt över moped.

Allt utöver original gällande hastighet och acceleration räknar jag som trim.
Citera
2007-10-09, 10:06
  #4
Medlem
Jag tycker att om man sätter på saker som tillverkaren själv tillhandahåller från fabrik så e det fortfarande en moped, om än i ett trimmat och förmodligen olagligt sådant. Typ 60, 70, 80, 100 cc trimmcylinder som passar "rätt på" tycker jag fortfarande att det är en moped. Plockar man däremot på den hemmagjorda 60, 75 eller 125cc cyllen som inte alls har med tillverkaren från början så tycker jag att då har man börjat passera gränsen.

Det blir lite MC med för klen ram/bromsar mm över det hela och faller lite utanför vad jag tycker fortfarande är en moped.

Vill man tex köra 125cc så är väl det minst olagliga (rätta mig om jag har fel!!) att köra en riktig lätt mc på 125cc.

Så länge sedan jag själv var i moppeåldern... så hur det är med försäkringar utan mc-behörighet får någon annan som har bättre koll tala om.

mvh PP
Citera
2007-10-09, 15:50
  #5
Medlem
Krafses avatar
För klen ram? Kolla på t.ex Derbi Senda och Beta RR, de har allt utom klen ram och klena bromsar. Men du menar såna där gamla DT och MT eller?

Hur som helst, mopeden är fortfarande en moped hur mycket man än trimmar, men inget trim är lagligt vad jag vet. Däremot har jag hört att polisen inte får konfiskera trim på EU mopeder, vetefan om det stämmer eller om det bara var nån som hittade på.
Citera
2007-10-09, 16:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
För klen ram? Kolla på t.ex Derbi Senda och Beta RR, de har allt utom klen ram och klena bromsar. Men du menar såna där gamla DT och MT eller?

Hur som helst, mopeden är fortfarande en moped hur mycket man än trimmar, men inget trim är lagligt vad jag vet. Däremot har jag hört att polisen inte får konfiskera trim på EU mopeder, vetefan om det stämmer eller om det bara var nån som hittade på.


Om jag inte minns fel är Derbi senda(kanske bara limited versionen?) en av de få moppar som faktist kan reggas om till Lätt MC.
Citera
2007-10-09, 17:15
  #7
Medlem
Avva66s avatar
En moppe har en 50ccm cylinder, trimmad eller ej.
Allt över det är mc enligt mej.
Citera
2007-10-09, 17:30
  #8
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier
Om jag inte minns fel är Derbi senda(kanske bara limited versionen?) en av de få moppar som faktist kan reggas om till Lätt MC.

Nä det var inte Sendan utan "motorcykeln" (kommer inte ihåg vad den hette) som man kunde regga om.
Citera
2007-10-09, 17:36
  #9
Medlem
marvils avatar
Gränsen går ju när man byter ut nåt om man inte har byggt delen själv som man sätter dit haha Typ borra orginal cylinder går bra men inte sätta dit en 70cc. Plana toppen går också bra.
Citera
2007-10-09, 20:09
  #10
Avstängd
nima.forooghis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Nä det var inte Sendan utan "motorcykeln" (kommer inte ihåg vad den hette) som man kunde regga om.


det var en motorhispania RX som man kunde regga om till lätt mc men det kan man inte längre.

Bild: http://www.tunsty.net/bilder/Motorhispania_RX.jpg
Citera
2007-10-09, 20:44
  #11
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh

Var går gränsen? När slutar en trimmad moppe vara en trimmad moppe och helt enkelt är en lättviktsmotorcykel? I lagens ögon vet vi redan så det är inte intressant, men vad tycker folk? Är det fortfarande en moppe om man smäller dit en 100cm³-cylinder och en förgasare att matcha etc?

Det är ramen och lite andra grejor som räknas. Om man som jag lyckas skohorna in en Honda 125 twin-motor i en blå och vit Crescent gubbmoppe så är det fortfarande en moped. Så som jag ser det så hänger alltihopa på "chassit" på samma sätt som att en Volvo 240 med Cheva smallblock inte blir en GM-bil från Detroit bara för att den låter som en sån.
Citera
2007-10-09, 22:32
  #12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Det är ramen och lite andra grejor som räknas. Om man som jag lyckas skohorna in en Honda 125 twin-motor i en blå och vit Crescent gubbmoppe så är det fortfarande en moped. Så som jag ser det så hänger alltihopa på "chassit" på samma sätt som att en Volvo 240 med Cheva smallblock inte blir en GM-bil från Detroit bara för att den låter som en sån.
Tror inte polisen ser det på samma sätt

För klass I mopeder gäller följande:
Motor med slagvolym på högst 50 kubikcentimeter
En hastighet av högst 45 km/tim

Allt över det anses som om mopeden är trimmad och det blir böter och en prick om du blir stoppad av farbror blå http://www.polisen.se/inter/nodeid=2...eversion=1.jsp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback