Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-15, 21:01
  #121
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Tyvärr är jag ingen expert, men har tyvärr erfarenheter sedan tidigare, och nu studar jag juridik, så därför man kan lite iaf.

hmm det e svåra situationer du frågar om,,allt handlar ju i grund o botten hur rätten tolkar lagen o vad de anser bevisat.

Men vi kan säga såhär, det blir grovt rån och grovt vapen brott iaf. Ang ifall dom skjuter mot polisen, men du säger att det e bevisat att dom skulle paja bilen, om även rätten tycker detsamma, får dom inte mordförsök. Ang han som står utanför, står han och håller vakt precis utanför banken är det en tolkningsfråga ifall han är med på rånet, eller bara medhjälper till rånet. Sitter han tex i en bil o bara e chaufför blir det snarare medhjälp.

Men oavsett är det svårt o se vad dom döms till. Men vi kan säga såhär, det skall krävas MYCKET för en ostraffad 18åring skall dömas till maxstraff, i detta fallet 10år. Man kan få livstid för mordförsök, men jag tror faktiskt inte det någonsin hänt i svensk rättshistoria. Dessutom kan man ej dömas till livstid om man inte fyllt 21 vid brottet.
Tack


hur lång tid gäller det för Grovt rån & grovt vapenbrott om man skulle vara ostraffad ungefär?
Citera
2008-10-15, 21:04
  #122
Medlem
Archer-Rs avatar
Grovt rån ger 4 till 10 års fängelse.

Beroende på rånets art, vad för vapen, hur man gått tillväga under rånet,,tex hotat o satt vapnet i pannan på folk osv osv.

Men för "18 åringen" så räkna med ngt i nedre delen av skalan, 4-5år möjligen
Citera
2008-10-15, 21:10
  #123
Medlem
Archer: Grymt sjysst och uppskattat att du tar dig tid att besvara frågor!

1. Så man kan alltså ringa i princip hur mycket som helst även från slutna anstalter? Grymt! Någon timme om dagen är inga problem normalt? Jag menar; kanske är det många som vill utnyttja få telefoner?

2. Vad gäller permissioner. Om man får en 5 års volta, när är normalt första pemissionen? Vissa säger efter 1 år och vissa säger efter 2?

3. Ungefär hur lång tid efter dom är normalt att man blir placerad på anstalt? Och hur vanligt är det att man häktas kontra försätts på fri fot under tiden?
Citera
2008-10-15, 21:34
  #124
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Archer: Grymt sjysst och uppskattat att du tar dig tid att besvara frågor!

1. Så man kan alltså ringa i princip hur mycket som helst även från slutna anstalter? Grymt! Någon timme om dagen är inga problem normalt? Jag menar; kanske är det många som vill utnyttja få telefoner?

2. Vad gäller permissioner. Om man får en 5 års volta, när är normalt första pemissionen? Vissa säger efter 1 år och vissa säger efter 2?

3. Ungefär hur lång tid efter dom är normalt att man blir placerad på anstalt? Och hur vanligt är det att man häktas kontra försätts på fri fot under tiden?

Inga problem alls,

1. Ja det stämmer, på en avd med 18 pers, kanske det finns 3-4 telefoner, iaf minst 2, o folk brukar inte snacka så mycket. Så det e inga prob.

2. Permissioner när du har 5år är lite speciellt, egentligen måste du sitta minst 1/4 av straffet innan du ens kan söka permission. Men vid en viss gräns, vet inte exakt vad gränsen ligger på, men då skall alla permissioner godkännas av kriminalvårdens huvudkontor. Men bara för du KAN söka efter 1/4 är det absolut inget garanterat att du får det godkänt. Dock kan man få "lufthålspermissioner" som är en permission på tex någon eller några timmar, som du inte får reda på, förräns typ en halvtimme innan. Så du inte ska kunna ringa polarna o be dom frita dig. Så får du vara med ngra plitar o göra ngt, typ gå i en park eller så.

3. Det beror helt på situationen på anstalterna, det kan gå snabbt,,ta ngn vecka eller två. Om dom hittar plats på en anstalt som dom anser passar dig, i andra fall finns det folk som suttit o väntat i 2-3månader i häktet på att skickas till anstalt.

Ang häktning, så kolla bakåt ett par sidor där jag skrev ett långt inlägg om hur hela rättprocessen funkar, där står allt om häktning osv.

Men om det gäller detta specifika fallet, så finns det inte en chans i helvetet att du slipper häktning om du riskerar eller har fått 5år
Citera
2008-10-15, 21:44
  #125
Medlem
[quote=Archer-R]Inga problem alls,

1. Ja det stämmer, på en avd med 18 pers, kanske det finns 3-4 telefoner, iaf minst 2, o folk brukar inte snacka så mycket. Så det e inga prob.

Övervakas dessa samtal? Avlyssnade osv?

Vad gäller besök, vad är normalt där, dvs bevakade av plit eller ej?
Citera
2008-10-15, 21:48
  #126
Medlem
Archer-Rs avatar
[quote=Jocke H]
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Inga problem alls,

1. Ja det stämmer, på en avd med 18 pers, kanske det finns 3-4 telefoner, iaf minst 2, o folk brukar inte snacka så mycket. Så det e inga prob.

Övervakas dessa samtal? Avlyssnade osv?

Vad gäller besök, vad är normalt där, dvs bevakade av plit eller ej?


Det sägs att dom ej är avlyssnade, men ifall t.ex polisen brottsutreder dig eller den du ringer till, kan dom ju avlyssnas som på vanligt sätt.

finns både övervakade besök och obevakade, beror om dom anser att det finns risk för insmuggling av varor från den besökande personen eller om det kan leda till kriminalitet, t.ex att du ska skicka ut order eller dyl.
Citera
2008-10-18, 02:17
  #127
Medlem
GBLitos avatar
archer: hur anses skadegörelse genom "klotter" på kåken? har nämligen torskat dit på det och befarar fängelse som påföljd då jag är dömd sedan tidigare för samma brott och snatteri, låter löjligt, men så är läget :P
om det blir fängelse, blir det då öppen anstalt?
Hur är det med insmuggling av "varor" kollas besökarna noggrant eller är det rätt slappt med det om man jämför med t.ex slutna anstalter? mvh
Citera
2008-10-19, 16:32
  #128
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBLito
archer: hur anses skadegörelse genom "klotter" på kåken? har nämligen torskat dit på det och befarar fängelse som påföljd då jag är dömd sedan tidigare för samma brott och snatteri, låter löjligt, men så är läget :P
om det blir fängelse, blir det då öppen anstalt?
Hur är det med insmuggling av "varor" kollas besökarna noggrant eller är det rätt slappt med det om man jämför med t.ex slutna anstalter? mvh


åkt dit för att ha klottrar INNE medans du satt, eller t.ex på muren utanför ?

om du nu mot all förmodan får fängelse så blir det till 99% öppen anstalt.,,ser inga skäl till att du 1a gången för ngt brott som ej är grovt eller är ngt våldsbrott, att du ska få hänga på en sluten anstalt. Ha också i åtanke att i straffskalans lägre del, vilket dina brott lutar mot, finns det andra åtgärder,,fotboja, samhällstjänst, villkorlig dom, övervakning osv...Dom vill säkerligen hellre ge dig något sådan än att du ska kosta massa pengar i fängelse.

På öppna anstalter är kollen ett skämt på besökare,,där jag satt så stod det typ 50 besökare när dom öppnade grindarna,,sen går du till centralvakten,,visar leg, öppnar din väska,,dom lyfter kanske på en sak,,sen varsågood. Folk hade allt möjligt inne,,,mobiltelefoner hade ju vartannan kotte, laptops, digitalkameror, hemmalagad mat, sprit m,m

Vi hade tom en kille som tog in sin brud på lördagen (besöksdagar var lör och sön),,o hon stannade kvar, sen på kvällen när det e inräkning o låsning av baracken gömde hon sig inne i garderoben på killens rum. Så hon sover över och sen drog hon hem när besökstiden var slut dagen efter.
Citera
2008-10-19, 21:40
  #129
Medlem
GBLitos avatar
tack för infon! nej jag menade att jag har torskat dit "utanför" har aldrig seta på kåk innan, det jag menade var hur ses det bland andra fångar? finns det typ folk där inne som hatar graffitimålare eller är det cool? Jag vet att det finns folk här på utsidan så att säga som har försökt leta upp oss för att dom har vart förbannade och hatat graffitimålare, en del har till och med ringt till polisen och försökt få ut våra namn.
Citera
2008-10-19, 21:55
  #130
Medlem
[quote=Archer-R]
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H


Det sägs att dom ej är avlyssnade, men ifall t.ex polisen brottsutreder dig eller den du ringer till, kan dom ju avlyssnas som på vanligt sätt.

finns både övervakade besök och obevakade, beror om dom anser att det finns risk för insmuggling av varor från den besökande personen eller om det kan leda till kriminalitet, t.ex att du ska skicka ut order eller dyl.

Tror att alla samtal som man ringer med intik bandas och sparas på något centralt lager i norrköping eller dyligt, så att snuten kan ta fram i efterhand och lyssna igenom vid behov. Tex vid någon rymmning eller om de misstänker att något annat brottsligt har planerats från anstalten.
Citera
2008-10-19, 22:18
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBLito
tack för infon! nej jag menade att jag har torskat dit "utanför" har aldrig seta på kåk innan, det jag menade var hur ses det bland andra fångar? finns det typ folk där inne som hatar graffitimålare eller är det cool? Jag vet att det finns folk här på utsidan så att säga som har försökt leta upp oss för att dom har vart förbannade och hatat graffitimålare, en del har till och med ringt till polisen och försökt få ut våra namn.

Haha tror det är lugnt. Är väl mest om du våldtagit barn eller misshandlat din fru osv. som folk kan glo snett på dig. Men det enda du riskerar i svenska fängelsen är att hamna utanför gemenskapen antar jag. Du lär knappast bli mördad eller grovt misshandlad i ett fängelse här i sverige.

mvh
Citera
2008-10-19, 22:57
  #132
Medlem
GBLitos avatar
okej, jo det verkar rätt slappt på svenska anstalter, iaf om man jämför med andra länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback