Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Ingen öppen jag har har varit på eller hört talas om har tillåtit egna datorer och absolut inte internet. Du får inte ens ha egen mobil på öppen. Eller har detta ändrats på senare tid?
1. Slutna anstalter har vanligtvis TV både på cellen och på avdelningen. De isoleringar jag har varit på har haft TV men det finns nog de som saknar TV också. På många öppna anstalter så får du ordna TV själv.
2. Det varierar från anstalt till anstalt men de högre klasserna har sällan delade celler, de förekommer mest på lägre klasser. Toaletter/dush varierar kraftigt mellan olika celler och anstalter. Det är ovanligt med dush på cellen och toa är väl ungefär femtio/femtio att det finns. Salberga (b-klass) som är en relativt nybyggd anstalt har bra celler med dush, toa och egen telefon på rummet medan äldre anstalter vanligtvis har sämre celler.
3. Folk är som folk är. En del mördare är trevliga och del är riktigt otrevliga det går faktiskt inte att säga hur någon är enbart beroende på vilket brott han begått. Det är för det mesta ganska god stämning på anstalt och det är rätt högt i tak. Generellt så är folk med långa straff trevligare än folk med kortare straff eftersom långtidarna sällan vill ha bråk och stök utan mest vill ta det lugnt och hålla sig till sina rutiner.
4. Det är tyvärr väldigt svårt att komma tillbaka efter ett långt straff. Hjälp finns men bygger mycket på att du själv är aktiv och visar god inställning. Det som ställer till det för de flesta är naturligtvis drogerna så om du inte har drogproblem så finns det ändå goda chanser att göra comeback. Men lätt är det inte och du kommer ha betydligt mer hjälp av vänner och familj om de finns kvar i bilden än du kommer ha av socialen, frivården m.fl.
1. Slutna anstalter har vanligtvis TV både på cellen och på avdelningen. De isoleringar jag har varit på har haft TV men det finns nog de som saknar TV också. På många öppna anstalter så får du ordna TV själv.
2. Det varierar från anstalt till anstalt men de högre klasserna har sällan delade celler, de förekommer mest på lägre klasser. Toaletter/dush varierar kraftigt mellan olika celler och anstalter. Det är ovanligt med dush på cellen och toa är väl ungefär femtio/femtio att det finns. Salberga (b-klass) som är en relativt nybyggd anstalt har bra celler med dush, toa och egen telefon på rummet medan äldre anstalter vanligtvis har sämre celler.
3. Folk är som folk är. En del mördare är trevliga och del är riktigt otrevliga det går faktiskt inte att säga hur någon är enbart beroende på vilket brott han begått. Det är för det mesta ganska god stämning på anstalt och det är rätt högt i tak. Generellt så är folk med långa straff trevligare än folk med kortare straff eftersom långtidarna sällan vill ha bråk och stök utan mest vill ta det lugnt och hålla sig till sina rutiner.
4. Det är tyvärr väldigt svårt att komma tillbaka efter ett långt straff. Hjälp finns men bygger mycket på att du själv är aktiv och visar god inställning. Det som ställer till det för de flesta är naturligtvis drogerna så om du inte har drogproblem så finns det ändå goda chanser att göra comeback. Men lätt är det inte och du kommer ha betydligt mer hjälp av vänner och familj om de finns kvar i bilden än du kommer ha av socialen, frivården m.fl.
Internet får du självklart inte ha på någon KVV anstalt.
Men visst händer det att intagna har laptops inne i sina celler på öppna anstalter fast det är KVV som har har modifierat dom så det bara går att gå in på vissa program.
