2011-07-12, 22:49
  #1921
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Ingen öppen jag har har varit på eller hört talas om har tillåtit egna datorer och absolut inte internet. Du får inte ens ha egen mobil på öppen. Eller har detta ändrats på senare tid?



1. Slutna anstalter har vanligtvis TV både på cellen och på avdelningen. De isoleringar jag har varit på har haft TV men det finns nog de som saknar TV också. På många öppna anstalter så får du ordna TV själv.

2. Det varierar från anstalt till anstalt men de högre klasserna har sällan delade celler, de förekommer mest på lägre klasser. Toaletter/dush varierar kraftigt mellan olika celler och anstalter. Det är ovanligt med dush på cellen och toa är väl ungefär femtio/femtio att det finns. Salberga (b-klass) som är en relativt nybyggd anstalt har bra celler med dush, toa och egen telefon på rummet medan äldre anstalter vanligtvis har sämre celler.

3. Folk är som folk är. En del mördare är trevliga och del är riktigt otrevliga det går faktiskt inte att säga hur någon är enbart beroende på vilket brott han begått. Det är för det mesta ganska god stämning på anstalt och det är rätt högt i tak. Generellt så är folk med långa straff trevligare än folk med kortare straff eftersom långtidarna sällan vill ha bråk och stök utan mest vill ta det lugnt och hålla sig till sina rutiner.

4. Det är tyvärr väldigt svårt att komma tillbaka efter ett långt straff. Hjälp finns men bygger mycket på att du själv är aktiv och visar god inställning. Det som ställer till det för de flesta är naturligtvis drogerna så om du inte har drogproblem så finns det ändå goda chanser att göra comeback. Men lätt är det inte och du kommer ha betydligt mer hjälp av vänner och familj om de finns kvar i bilden än du kommer ha av socialen, frivården m.fl.


Internet får du självklart inte ha på någon KVV anstalt.
Men visst händer det att intagna har laptops inne i sina celler på öppna anstalter fast det är KVV som har har modifierat dom så det bara går att gå in på vissa program.
Citera
2011-07-12, 22:56
  #1922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodjanboy
1. Kan bara prata om Tidaholm o Kumla: Där har du TV i cellen samt en större i sällskapsrummet.
På isol kan du få TV. Är oftast inte där från början men de kan ge dig en efter ett tag.

2. Du har en egen cell. Ej toa eller dusch.

3. Oftast så är det lugna. Man ska ju göra en del tid tillsammans så man orkar inte tjafsa om smågrejor. Men när det väl brakar loss då brakar det loss! Hemmagjorda knivar o dyl,.

4. Samhället hjälper inte dig, du får klara dig själv. Som bäst kan du få nystartsjobb. Är du missbrukare kanske soc. kan hjälpa dig. Men man har ju blivit 'vårdad' under fängelsetiden, så det är inga probelm...

Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Ingen öppen jag har har varit på eller hört talas om har tillåtit egna datorer och absolut inte internet. Du får inte ens ha egen mobil på öppen. Eller har detta ändrats på senare tid?



1. Slutna anstalter har vanligtvis TV både på cellen och på avdelningen. De isoleringar jag har varit på har haft TV men det finns nog de som saknar TV också. På många öppna anstalter så får du ordna TV själv.

2. Det varierar från anstalt till anstalt men de högre klasserna har sällan delade celler, de förekommer mest på lägre klasser. Toaletter/dush varierar kraftigt mellan olika celler och anstalter. Det är ovanligt med dush på cellen och toa är väl ungefär femtio/femtio att det finns. Salberga (b-klass) som är en relativt nybyggd anstalt har bra celler med dush, toa och egen telefon på rummet medan äldre anstalter vanligtvis har sämre celler.

3. Folk är som folk är. En del mördare är trevliga och del är riktigt otrevliga det går faktiskt inte att säga hur någon är enbart beroende på vilket brott han begått. Det är för det mesta ganska god stämning på anstalt och det är rätt högt i tak. Generellt så är folk med långa straff trevligare än folk med kortare straff eftersom långtidarna sällan vill ha bråk och stök utan mest vill ta det lugnt och hålla sig till sina rutiner.

4. Det är tyvärr väldigt svårt att komma tillbaka efter ett långt straff. Hjälp finns men bygger mycket på att du själv är aktiv och visar god inställning. Det som ställer till det för de flesta är naturligtvis drogerna så om du inte har drogproblem så finns det ändå goda chanser att göra comeback. Men lätt är det inte och du kommer ha betydligt mer hjälp av vänner och familj om de finns kvar i bilden än du kommer ha av socialen, frivården m.fl.
Tack till er båda för bra svar uppskattas.

Angående fråga nummer 3: När det väl blir bråk eller smäller till, är det då oftast pågrund av droger eller att någon har betet sig som ett as, eller kan vissa fångar bara få spel liksom?

4. Så jag antar att det hade önskats mer hjälp från olika instanser från fängelset, oftast om man har suttit inne väldigt länge så har man värken jobb eller lägenhet, då kan det bli svårt att klara sig, jag antar att många börjar begå nya brott under den tiden då eller?.
Citera
2011-07-12, 23:05
  #1923
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Tack till er båda för bra svar uppskattas.

Angående fråga nummer 3: När det väl blir bråk eller smäller till, är det då oftast pågrund av droger eller att någon har betet sig som ett as, eller kan vissa fångar bara få spel liksom?

4. Så jag antar att det hade önskats mer hjälp från olika instanser från fängelset, oftast om man har suttit inne väldigt länge så har man värken jobb eller lägenhet, då kan det bli svårt att klara sig, jag antar att många börjar begå nya brott under den tiden då eller?.

Går du inte med i gäng eller spelar om pengar så kommer det gå bra så länge du sköter dig själv.
På mer slutna anstalter som kumla så blir det sällan större bråk men när det väl händer så kan det bli allvarligt. Det är mycket bevakning med plitar som begränsar tillfällena att någon ska gå till fysisk attack.
Sen beror det på vad man klassar som bråk , småtjafs och gruff händer då och då. På vissa anstalter kan det vara sånt på daglig basis där folk kommer sämre överens.
Citera
2011-07-12, 23:13
  #1924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Går du inte med i gäng eller spelar om pengar så kommer det gå bra så länge du sköter dig själv.
På mer slutna anstalter som kumla så blir det sällan större bråk men när det väl händer så kan det bli allvarligt. Det är mycket bevakning med plitar som begränsar tillfällena att någon ska gå till fysisk attack.
Sen beror det på vad man klassar som bråk , småtjafs och gruff händer då och då. På vissa anstalter kan det vara sånt på daglig basis där folk kommer sämre överens.
Okej tänkte nästan det, nu när du tog upp gäng så kan jag lika bra fråga om det också.

Hur fungerar det, brukar gängmedlemmar komma fram till nyanlända och rent ut fråga om man vill gå med? Eller måste man själv ta kontakt med dem? Hur tar dem det om man tackar nej? Kommer dem ha ett ondt öga emot en eller bryr de sig inte?
Citera
2011-07-12, 23:30
  #1925
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Okej tänkte nästan det, nu när du tog upp gäng så kan jag lika bra fråga om det också.

Hur fungerar det, brukar gängmedlemmar komma fram till nyanlända och rent ut fråga om man vill gå med? Eller måste man själv ta kontakt med dem? Hur tar dem det om man tackar nej? Kommer dem ha ett ondt öga emot en eller bryr de sig inte?

Nej så funkar det inte i Sverige.
Skulle någon fråga dig en sån fråga första dagen så skojar han antagligen med dig.
En seriös förfrågning gällande gänginträde brukar ske mellan intagna som umgåtts ett tag på samma avdelning eller som känner varandra sedan tidigare.
Men skulle en nyanländ intagen uppvisa överdrivet ynkligt beteende eller annat som sticker ut så finns risken att någon eller några börjar köra med den personen. Kan uppstå situationer där någon vill testa dig, står du inte på dig så finns risken att vissa kommer se ned på dig men mer än så brukar det sällan bli. Ska någon åka på stryk så är det oftast pågrund av konflikter eller gol.
Sköter du dig själv och hittar några kåkpolare som du känner att du har mer gemensamt med så kommer det funka. Håll dig borta från gängen om du inte vill bli allt för involverad i deras aktiviteter , det är ingen som kommer bry sig då. Bestämmer du dig för att slå ner någon som provocerar dig därinne så är detta enligt min mening ett bättre alternativ än att ta skit , det beror helt och hållet på vad du är för sorts människa.
Citera
2011-07-13, 00:58
  #1926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Nej så funkar det inte i Sverige.
Skulle någon fråga dig en sån fråga första dagen så skojar han antagligen med dig.
En seriös förfrågning gällande gänginträde brukar ske mellan intagna som umgåtts ett tag på samma avdelning eller som känner varandra sedan tidigare.
Men skulle en nyanländ intagen uppvisa överdrivet ynkligt beteende eller annat som sticker ut så finns risken att någon eller några börjar köra med den personen. Kan uppstå situationer där någon vill testa dig, står du inte på dig så finns risken att vissa kommer se ned på dig men mer än så brukar det sällan bli. Ska någon åka på stryk så är det oftast pågrund av konflikter eller gol.
Sköter du dig själv och hittar några kåkpolare som du känner att du har mer gemensamt med så kommer det funka. Håll dig borta från gängen om du inte vill bli allt för involverad i deras aktiviteter , det är ingen som kommer bry sig då. Bestämmer du dig för att slå ner någon som provocerar dig därinne så är detta enligt min mening ett bättre alternativ än att ta skit , det beror helt och hållet på vad du är för sorts människa.
Okej du ska ha tack för att du delar med dig med din kunskap. Något jag undrade på var om jag förstått det rätt så vid de slutna anstalterna så har man rätt till att vara ute 1 timme om dagen, går man ut på en slags gård då eller blir det att man får stå i en slags metalbur? Sen vad jag har förstått så ska det väl finnas gym på vissa anstalter men de flesta är borta eller?
Citera
2011-07-13, 01:49
  #1927
Medlem
weirdones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warinworld
Enda knullandet är i besöksrummen som man kan boka högst 1 gång per månad för dem som har flickvän/fru. SAMT de gånger någon kvinnlig "plit" släppt till vilket har hänt och händer. Kan avslöja att en mycket känd brottsling har ett barn (flicka) med en f.d plit (hon jobbade på Hall när hon blev gravid) och denne livstidsdömde var på samma avdelning som pliten. Tror nog de flesta som suttit på Hall känner till detta.

Var denna fånge från Norrland och satt inne för att han slog ihjäl kärringen sin med en slägga?
Citera
2011-07-13, 10:00
  #1928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Internet får du självklart inte ha på någon KVV anstalt.
Men visst händer det att intagna har laptops inne i sina celler på öppna anstalter fast det är KVV som har har modifierat dom så det bara går att gå in på vissa program.

Där ser man, själv fick man slåss i månader bara för att få in en ps2:a och den var så pluggad att den inte gick att återställa. Lånedatorer har jag däremot stött på.

Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Tack till er båda för bra svar uppskattas.

Angående fråga nummer 3: När det väl blir bråk eller smäller till, är det då oftast pågrund av droger eller att någon har betet sig som ett as, eller kan vissa fångar bara få spel liksom?

4. Så jag antar att det hade önskats mer hjälp från olika instanser från fängelset, oftast om man har suttit inne väldigt länge så har man värken jobb eller lägenhet, då kan det bli svårt att klara sig, jag antar att många börjar begå nya brott under den tiden då eller?.

3. De flesta bråken handlar om småsaker faktiskt. Någon tycker att någon annan tittat snett på honom och ingen vill be om ursäkt eller backa så då blir det boxningsmatch istället, sånt händer ofta. Mer allvarliga bråk brukar byggas upp över tid och då finns det ofta någon form av maktkamp i bakgrunden. Risken att hamna i bråk om du själv undviker det är minimal.

4. Att komma ut efter många år i fängelse och sakna bostad och försörjning är naturligtvis ett säkert recept på en social katastrof. Det brukar dock inte vara så illa. Socialen är vanligtvis inkopplad innan frigivningen och efter ett långt straff har du vanligtvis slussats ut via någon form av åtgärd så att du förhoppningsvis har någon form av boende och sysselsättning. Det stora problemet kan ofta vara att du helt saknar socialt umgänge utöver de personer du lärt känna i fängelse, om du dessutom har drogproblem så är det nästan kört.

Men det är svårt att generalisera, alla är olika. Men det är helt klart mycket svårt att få ett arbete om du suttit inne länge. Det brukar oftast vara svårt att ljuga bort sitt fängelsestraff, 1-2 år kan man alltid täcka upp för i ett CV men 8-10 år kan du inte bara vifta bort. Ofta går det att få jobb på ställen som redan anställer fd kriminella många fd kriminella har också egna företag i byggbranschen. Det är dock inte alltid de bästa ställena att jobba om du vill lägga ner kriminaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Okej du ska ha tack för att du delar med dig med din kunskap. Något jag undrade på var om jag förstått det rätt så vid de slutna anstalterna så har man rätt till att vara ute 1 timme om dagen, går man ut på en slags gård då eller blir det att man får stå i en slags metalbur? Sen vad jag har förstått så ska det väl finnas gym på vissa anstalter men de flesta är borta eller?

Rastgårdar ser väldigt olika ut. Hall och Kumla t.ex har nättak och höga murar så att du knappt ser något annat än himlen. Mindre säkra anstalter har ofta staket så att du kan se runt omkring dig. Rastgårdarna brukar vara ganska stora, en hel del har t.ex en fotbollsplan eller liknande.

Gymmen finns väl kvar på de flesta ställen vad jag vet men det har blivit väldigt begränsat med maskiner. Fria vikter är borta sedan länge, boxningssäckar och kampsports utrustning är också borta nästan överallt. Cable-cross, och diverse andra maskiner finns dock kvar så vitt jag vet men mer och mer av styrketräningsgrejerna försvinner också.
__________________
Senast redigerad av LL--TT 2011-07-13 kl. 10:14.
Citera
2011-07-13, 17:55
  #1929
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Sen vad jag har förstått så ska det väl finnas gym på vissa anstalter men de flesta är borta eller?

Mycket blev sämre efter rymningarna 04. KVV tog bort fria vikter för att folk slogs med hantlar och dylikt. Även speglar togs bort för det skulle motverka en osund manskultur eller vad fan dom nu kallade det för. I själva verket så blev det lättare för plitarna att slippa handskas med välbyggda intagna som kunde bli potentiellt farliga tack vare sin goda fysik och utgöra ett hot mot både plitar , andra medintagna.
På anstalterna så finns numera bara maskiner med lättare vikter , kanske finns någon anstalt som har kvar lite fria vikter.
Citera
2011-07-13, 18:20
  #1930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Mycket blev sämre efter rymningarna 04. KVV tog bort fria vikter för att folk slogs med hantlar och dylikt. Även speglar togs bort för det skulle motverka en osund manskultur eller vad fan dom nu kallade det för. I själva verket så blev det lättare för plitarna att slippa handskas med välbyggda intagna som kunde bli potentiellt farliga tack vare sin goda fysik och utgöra ett hot mot både plitar , andra medintagna.
På anstalterna så finns numera bara maskiner med lättare vikter , kanske finns någon anstalt som har kvar lite fria vikter.


Osund kroppskultur var det.
Dom 'strypte' nästan allt till max 50 kg.
Citera
2011-07-13, 18:50
  #1931
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodjanboy
Osund kroppskultur var det.
Dom 'strypte' nästan allt till max 50 kg.

Vet du om det fortfarande finns någon anstalt som har kvar fria vikter?
Alla borde vara borttagna numera.
Citera
2011-07-13, 19:13
  #1932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Vet du om det fortfarande finns någon anstalt som har kvar fria vikter?
Alla borde vara borttagna numera.

Visst byggde dem egna vikter av trästockar på Asptuna? De kanske tog dem också till slut? Det var väl inte det lättaste att träna med heller. Plastpåsar med vatten har jag sett flera använda däremot. Det gäller att använda huvudet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in