Citat:
Ursprungligen postat av
manodepressiv
Kanske har frågan tagits upp tidigare, men om jag söker istället för att skriva i tråden får jag lägre postcount.
Att folk som är dömda för våld mot kvinnor har det svårt innanför murarna har jag förstått.
Är det lika om personen dömts för våld mot tjänsteman och tjänste"mannen" i fråga är kvinna?
Skillnad på snut och mentalvårdare?
Intressant frågeställning.
I min erfarenhet så görs det absolut skillnad.
I de flestas ögon så är en snut alltid en snut så kvittar det om det är en man eller kvinna.
Skulle du åka ditt för att misshandlat en kvinnlig snut för att hon försökte arrestera dig och du gjorde motstånd så höjs knappast några ögonbryn. Till och med snarare tvärtom.
Men då är det också ganska fastställt att du inte misshandlade henne för att hon var tjej utan i den egenskap att hon råkade representera ordningsmakten i ingripandet som gjordes mot dig som du satte dig emot. Och alla kan nog någorlunda relatera till den situationen när man väl sitter inne.
När det gäller skillnad på snut och mentalvårdare så blir det mer komplicerat. Om någon är mentalt störd och misshandlar en kvinnlig mentalvårdare så är det nog inte riktigt detsamma.
Personen har ju en mental störning och sitter på psyk av en anledning.
Samma oskrivna regler gäller väl generellt inte på ett psyk som i ett fängelse för det är olika (nåja) typer av folk som sitter på de olika institutionerna även om man ibland undrar vart man egentligen sitter. Men det är en helt annan historia.
Jag tror att ExConvict har bättre kännedom och erfarenhet på ovan.
Kan ge ett exempel på hur en fånge i USA slog en kvinnlig fångvaktare så att hon blev medvetslös och tänderna flög all världens väg.
Han blev i det närmast helgonförklarad av resten av fångarna även om vi aldrig såg honom igen.