2015-01-02, 20:24
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Du kan be att få prata med VB nästa gång.
Vad är VB för någonting?
Citera
2015-01-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Vad är VB för någonting?

Vakthavande befäl.
Citera
2015-01-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zinkostos
Ok TAck
HAr du några tips på andra bra att ha grejer att ta med sig

Ja sök i tråden och fundera lite på vad du själv gillar att underhålla dig med. Ska jag bara ge ett tips så skulle jag säga frimärken så att du kan skicka ut samtyckesblanketter.
Citera
2015-01-04, 20:59
Medlem
Arlorks avatar
Jag satt två månader i surrogatfängsel i Köpenhavn. Sitter häktad nu på psyket. Får ha mobil här. Satt på psykavdelningen. Röka röka röka viasat film runka röka ännu mer så cellen stank rök. Mer viasat film. Längtar tillbaka till fängelset.

Sedan så ska jag avsona fem månader för försök till rån i Sverige. Min master plan är att läsa komvux och bara sköta mig själv. Visa respekt och läsa läsa läsa
Citera
2015-01-07, 14:26
Medlem
Får man alltid ringa ett samtal innan man blir släppt?

Lite random men behöver veta
Citera
2015-01-08, 10:29
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejdudu
Får man alltid ringa ett samtal innan man blir släppt?

Lite random men behöver veta

Om det är släppt från anstalt du syftar på så brukar det gå bra. Inget som regleras i fängelselagen däremot så vitt jag vet (som t ex ankomstsamtal som är en rättighet).
Citera
2015-01-12, 14:13
Medlem
folioboys avatar
är det snusförbud på alla anstalter? såg att det enbart var tillåtet med nikotinprodukter på rastgården?
sen så är det kv som avgör om den tiden man satt häktad blir avdraget på straffet eller blir det avdrag per automatik?
Kanske lite luddig fråga men inte suttit innan vilken k1/2 anstalt är softast, kollat in en anstalt i Norge som verkar rätt schysst (får söka i hela norden om man ska sitta mer än 2 år) sen även en k3 i Mariestad, kan det göras undantag om det tex finns platsbrist att man hamnar på en öppen anstalt?
Citera
2015-01-12, 18:28
Medlem
Hallå. Kommer med största sannolikhet att tjäna av mitt straff i fängelset snart. Ingen rättegång har hållits ännu men min advokat trodde på 12 månader om jag fälls, vilket jag räknar med...

Läste någonstans i tråden att så fort man har blivit dömd så kan man infinna sig på valfri anstalt (om det finns plats) för att börja avtjäna straffet tidigare än när man får kallelsen?

Om det stämmer, någon som har något/några bra ställen att rekommendera?
Citera
2015-01-12, 19:57
Medlem
downbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbesius
Hallå. Kommer med största sannolikhet att tjäna av mitt straff i fängelset snart. Ingen rättegång har hållits ännu men min advokat trodde på 12 månader om jag fälls, vilket jag räknar med...

Läste någonstans i tråden att så fort man har blivit dömd så kan man infinna sig på valfri anstalt (om det finns plats) för att börja avtjäna straffet tidigare än när man får kallelsen?

Under min tid på Tillberga ( västerås) så trivdes jag hyffsat.

Satt dock en kort tid på 8 månader men det funkade rätt bra.
Första och sista gången, vill du veta mera detaljer så kan du skicka pm så kan du få min bloggadress där jag skrivit mycket om just min tid på Tillberga förut.
Citera
2015-01-14, 09:34
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
är det snusförbud på alla anstalter? såg att det enbart var tillåtet med nikotinprodukter på rastgården?
sen så är det kv som avgör om den tiden man satt häktad blir avdraget på straffet eller blir det avdrag per automatik?
Kanske lite luddig fråga men inte suttit innan vilken k1/2 anstalt är softast, kollat in en anstalt i Norge som verkar rätt schysst (får söka i hela norden om man ska sitta mer än 2 år) sen även en k3 i Mariestad, kan det göras undantag om det tex finns platsbrist att man hamnar på en öppen anstalt?

Nä, finns inget snusförbud på anstalt varken ute eller inomhus. Däremot får du inte ta med dig snus in på sluten (och snuset kostar som på Pressbyrån, dvs alldeles för mkt, i anstaltens kiosk).

Häktestiden räknas av automatiskt på effektiv strafftid. KV kan lägga på dagar pga "misskötsamhet" som det så vackert heter, men det har inte med häktestiden att göra.

Finns ingen "soft" sluten anstalt, men bästa klass 1:a alla kategorier är Tidaholm. Klass 2or kan du söka om i tråden, har redan skrivits en del om dessa.

Finns ingen platsbrist i KV-Sverige, tvärtemot är beläggningen så låg att flera ställen fått stänga. Du kan glömma nerklassning pga platsbrist.
Citera
2015-01-14, 09:50
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downbelow
Under min tid på Tillberga ( västerås) så trivdes jag hyffsat.

Satt dock en kort tid på 8 månader men det funkade rätt bra.
Första och sista gången, vill du veta mera detaljer så kan du skicka pm så kan du få min bloggadress där jag skrivit mycket om just min tid på Tillberga förut.

Tillberga är en blandanstalt där de stoppar in snabbknullare och hustruboxare blandat med normalintagna. Inget att rekommendera.
Citera
2015-01-14, 10:03
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbesius

Finns en hel massa skrivet om olika anstalter i tråden. Har du inte fått en kallelse så har du sannolikt inte fått en säkerhetsklassning av KV ännu. Att ställa in sig då är ett vågspel, risken är att det blir transport till värsta skitstället oavsett var du än ställer in dig. Jag skulle tagit ett snack med KV/placeringsenheten i ditt ställe.

Nu vet jag inte vad du är åtalad för men det finns även ett scenario där åklagaren kan begära dig häktad vid fällande dom. Då börjar du avtjäna direkt i häktet och får vänta på placering tills domen träder i kraft.

Tror inte du får vänta på placering speciellt länge i vilket fall. Det är inte direkt kö till KV på sistone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in